Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Ik heb ( nou ja, niet ik, maar m'n Grand Wagoneer "86, V8 , 5,9 ltr. AMC) last van pittige olielekkage tussen het motorblok en de versnellingsbak. Ik denk dat dit verholpen kan worden door het vervangen van de oliekering.

Vraag: is dit een klusje om zelf aan te pakken of is dat werk voor de "professional"?

(Mijn "sleutelervaring" ligt op het niveau van kitcarbouw, VW-keverrestauratie en inmiddels ook op het "voorzichtig" sleutelen aan dit orgel ).

Graag jullie advies en eventuele tips.

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ( nou ja, niet ik, maar m'n Grand Wagoneer "86, V8 , 5,9 ltr. AMC) last van pittige olielekkage tussen het motorblok en de versnellingsbak. Ik denk dat dit verholpen kan worden door het vervangen van de oliekering.

Vraag: is dit een klusje om zelf aan te pakken of is dat werk voor de "professional"?

(Mijn "sleutelervaring" ligt op het niveau van kitcarbouw, VW-keverrestauratie en inmiddels ook op het "voorzichtig" sleutelen aan dit orgel ).

Graag jullie advies en eventuele tips.

Rob.

kan ook zijn dat je pcv klep dicht zit. die zit achter op je inlaatspruitstuk. vandaar uit gaat een slang naar je cabarateur toe. de pcv klep zorgt ervoor dat de overdruk weg kan. zit de klep dicht dan kan de overdruk niet weg. en perst dan de olie meestal via de achterste keering naar buiten toe

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Martijn,

Ik weet niet of het dezelfde motor betreft.In het bevestigende geval wil ik wel wat verdere info van je ontvangen.

Ik denk nl. niet dat het de pcv -klep is. De carterontluchting gaat bij de V-8 toch door de olievuldop en bij de "6" wel door zo'n klep? Bij mij zit op de olievuldop een apart klein filterje (of heb ik het helemaal mis?)

Groewten,

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan eenvoudig vast stellen of er overdruk is in het blok door even de olievuldop los te maken terwijl de motor loopt.

Krukas keerring vervangen is door een handige sleutelaar best zelf te doen. Je hebt wel een momentsleutel nodig.

Keerringen zijn er in vele kwaliteiten, uit ervaring kan ik je de Mopar kwaliteit aanraden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inmiddels de voorste en achterste keerringen besteld, alsmede de carterpakking. Bij mijn type motor kunnen de keerringen alleen via het carter vervangen worden (zeggen ze....)

Dus niet simpelweg de bak losmaken van het blok en dan de keerring er uit peuteren. Schijnt een aardig klusje te zijn, maar wel te doen ( zeggen ze.......)

Ik zal de "Haynes" er maar eens op naslaan, wellicht geeft dat licht in de duisternis....

Heb jij daar ervaring mee, en zo ja, zijn er nog "snekkies" ( oftewel bijzonderheden?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Robert,

Ik heb dit klusje bij mijn Chief gedaan (AMC360 blok, zelfde als in de Woody).

Het is je olie eruit laten lopen, startmotor eraf, carterpan eraf, oude seals eraf (voor & achter), achterste krukas-lager-kap eraf (daaronder zitten de onder&boven achterste seals). Zorg dat je je keerringen voor en achter -boven&onder nieuw hebt, vloeibare pakking, nieuwe carterpan pakking & eventueel de achterste die in je blok gaat 2x, ging bij mij stuk met terugplaatsen. Je caterpan schoonmaken en vooral zorgen dat de rand waar hij mee tegen je blok aan komt schoon en vlak is dus ook de rand aan je blok schoon maken. Regelmatig zitten er krommingen in, rond de bout-gaten, die kun je met beleid weer terug slaan in rechte toestand (met hout & hamer op vlakke ondergrond).

Verder heb ik de Part 1 Section B, pag 1B-98 van de -1982 TSM- (oljeep) gebruikt als naslag.

Suc6 !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Martijn,

Bedankt voor je uitleg.Ik ben ook aan het spitten geweest en e.e.a. is mij nu wat duidelijker geworden. We gaan er mee aan de slag en zullen wel zien waar het schip strandt.......(ik heb inmiddels een oliespoor van hier naar Brussel getrokken.......)

Vette pech dat na de LPG-inbouw een aantal zaken het niet meer doen: vreemd :huh: Toeval of niet: mijn ruitontwaseming werkt ook niet en er is ook LPG ingebouwd (???) Ik denk dat daarvoor het dashboard gesloopt moet worden, maar dat is idd een ander topic.... en weer een klusje.......( ach, het houdt je van de straat, toch? :D

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hoi Rob en Martijn,

Dat de verwarming het minder doet na lpg inbouw, komt waarschijnlijk door dat de verdamper van deze lpg instalatie veel warmte ontrekt uit je koelwater.

Dit kan je evt weer verbeteren door je waterslangen te splitsen .

Groet Bas

Dag Bas,

Bedankt voor de tip; ik zal eens kijken wat ik mee kan.

Voor wat betreft de olielekkage heb ik inmiddels uitgebreid uitgevogeld hoe dit te verhelpen. Beide krukaskeerringen vervangen ( ééntje "binnendoor" - de achterste - en de andere "buitenom".) Voor de zekerheid heb ik een complete pakkingset aangeschaft: je weet nooit wat je onderweg tegenkomt. Vandaag gaat-ie onder het mes.....

Groeten,

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen zaterdag is begonnen aan het "klusje" om de achterste oliekeerring te vervangen, alsmede de kleppendekselpakkingen ( die lekten ook). Het was een compleet gevecht om de carterpan er onderuit te krijgen; het leek wel of-t-ie zat vastgelast. Met de keerring hetzelfde verhaal. Toen bleek dat er een zooitje drek in de carterpan zat terwijl ook de klepdekselpakkingen compleet verrot waren, hetgeen het vermoeden bevestigd dat er veel korte ritjes zijn gemaakt ( 73.000 miles in 25 jaar) en het blok dus nooit lekker op temperatuur is gekomen en dus vervuild. De hele boel schoongemaakt en weer in elkaar gepeuterd. Nu proerfritje maken en hopen dat alles weer dicht is ( De milieudienst zal blij zijn....)

End of story.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou dat opsplitsen is niet zo ingewikkeld. Vanaf waterpomp de slang die naar verdamper gaat , opsplitsen zodat die zowel naar verdamper en kachel loopt.. En dan de uitgaande slang van verdamper en de uitgaande slang van de kachel bij elkaar brengen voordat deze achterop het intake manifold weer ingaat.

En dan nog zal het kacheltje niet als vanouds verwarmen , Maar scheelde bij mij toch wel wat graadjes.

nodige onderdelen: 2 x Y of T stukjes wat slangklemmen en halve meter slang..

Groetjes Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ha,

Bas thnx voor de uitleg..

Heb vandaag de ruiten blower gemaakt, bleek dat er 2 vacuumleidingen/slangen niet (correct) waren aangesloten na de LPG inbouw. De slang die van het y-stukje net voor de vacuumbal tegen het schutbord, die naar het spruitstuk loopt was afgedicht met een "boutje" en weg-gefrommeld?? Heb deze verwijdert en weer correct aangesloten op het y-stukje. Resultaat : Harde, warme lucht op de ruit !

Heb toch ook nog even de verwarmings-schakelaar unit uit het dashboard gehaald om de vacuum leidingen te controleren, die waren goed gelukkig.

De opsplitsing van Bas gaat volgend weekend gebeuren..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha,

Bas thnx voor de uitleg..

Heb vandaag de ruiten blower gemaakt, bleek dat er 2 vacuumleidingen/slangen niet (correct) waren aangesloten na de LPG inbouw. De slang die van het y-stukje net voor de vacuumbal tegen het schutbord, die naar het spruitstuk loopt was afgedicht met een "boutje" en weg-gefrommeld?? Heb deze verwijdert en weer correct aangesloten op het y-stukje. Resultaat : Harde, warme lucht op de ruit !

Heb toch ook nog even de verwarmings-schakelaar unit uit het dashboard gehaald om de vacuum leidingen te controleren, die waren goed gelukkig.

De opsplitsing van Bas gaat volgend weekend gebeuren..

Ohja, door deze actie doet de 4x4 het ook weer... :thumbsup: , niet ongeheel belangrijk in de winter !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha,

Bas thnx voor de uitleg..

Heb vandaag de ruiten blower gemaakt, bleek dat er 2 vacuumleidingen/slangen niet (correct) waren aangesloten na de LPG inbouw. De slang die van het y-stukje net voor de vacuumbal tegen het schutbord, die naar het spruitstuk loopt was afgedicht met een "boutje" en weg-gefrommeld?? Heb deze verwijdert en weer correct aangesloten op het y-stukje. Resultaat : Harde, warme lucht op de ruit !

Heb toch ook nog even de verwarmings-schakelaar unit uit het dashboard gehaald om de vacuum leidingen te controleren, die waren goed gelukkig.

De opsplitsing van Bas gaat volgend weekend gebeuren..

Hoi Martijn,

Mooi dat het spulletje weer in orde is. Ik sta nog voor dat klusje; vandaar een vraagje: is het een beetje te doen om het dashboard los te halen? Hopelijk niet veel "plastic sluitingen" die meteen afbreken?

Mijn olielekkage is trouwens geheel verholpen. We hebben tot twee keer toe de carterpan er onderuit moeten halen (inclusief het doorslijpen en weer vastlassen van de uitlaat). Pakkingen en keerringen vernieuwd alsmede de lagerschalen van krukas en drijfstang. Dezen waren compleet naar de klo.en vanwege slecht onderhoud ( te weinig olie en/of te lang mee doorgereden; deze auto was echt van een "liefhebber"!) Onlangs nog en nieuwe stuurdemper, oliepomp en radiateur er onder gefietst en nu maar hopen dat ik na 6 maanden "knutselen" en leeg spaarvarken nu eindelijk eens klaar ben. Ik heb inmiddels begrepen dat een Jeep kopen geen enkel probleem is, maar hem rijdend te krijgen/houden is een ander varhaal....... Maar goed, het houdt je van de straat en wat moet je ander doen met je centen, toch?

Groeten,

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Robert,

das een mooie opsomming van het "hebben" van een schtitterde JEEP ! Haha, het dashboard... ik ben voorzichtig begonnen met de rand rechts naast het radio-gat, daar zitten 2 clips, boven en onder. Zodra je die los gepeuterd hebt kun je met extreem beleid van rechts naar links werken. Ik heb het gewoon met mn vingers gedaan maar misschien zou een plamuurmes afgedekt met ductape ook een optie zijn. Zie foto's :

post-3823-0-61198400-1324215041_thumb.jp

post-3823-0-11593400-1324215062_thumb.jp

Even terug komen op de lagerschalen, ik dacht altijd dat je die alleen kon vervangen als je ook de krukas mee vervangt ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Martijn, Bedankt voor de uitleg en de duidelijke foto's. Het gaat mij nu zeker lukken!

V.w.b. de lagerschalen: die kunnen gewoon "van onderaf" vervangen worden. Je hoeft dus niet de complete motor uit elkaar te trekken en ze bestaan uit twee delen. Het onderste deel laat zich heel makkelijk verwijderen wanneer je de twee boutjes loshaalt waarmee de lagerschalen zitten opgesloten. Het bovenste deel kun je er - met beleid - uit tikken.

Wel voorzichtig doen, want anders beschadig je de boel. Bij mij waren ze behoorlijk ingevreten en één stel draaide compleet met de drijfstang in de rondte! Vandaar dat ik bij het starten een behoorlijk getik hoorde, wat nu compleet verdwenen is.( de vorige eigenaar had zeer goed voor deze auto gezorgd...... :rolleyes: .)

In de "Haynes " ( onder 2c-18 / 2c-22) vind je wat bijzonderheden ( Hebben mij goed geholpen).

Tot zover.

Groeten,

Robert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...