Spring naar bijdragen

Help, Klep Verbrand Wat Nu?


Recommended Posts

Hallo allemaal. Sinds een jaar of 5 rij ik met veel pezier in een GC eerst een 4.0 uit 96 en sinds september vorig jaar een GC uit 2000.

Afgelopen donderdag kom ik zonder problemen thuis. Bij het starten op vrijdagochtend merk ik dat hij ineens op 5 poten loopt. Ik heb de auto gelijk laten uitlezen en cilinder 5 liep niet meer mee. Hij maakte echter geen rare geluiden, ik heb vooraf geen getik gehoord en ook heeft hij al die maanden niet gestotterd. Op dat moment hoopte ik dan ook op de bobine of de bougie. Toen ik de auto op zaterddag echter startte, hoorde ik duidelijk knallen in het inlaatspruitstuk. Ik vrees dus voor een verbrande klep. Met name omdat het om cilinder 5.

De auto rookt verder niet, start normaal en loopt ook normaal stationair. De olie is helder en vertoont geen gruis of andere tekenen van een kapotte zuiger.

Voordat ik de kop eraf laat halen, hoop ik hier eerst te achterhalen waar ik qua bedrag ongeveer op moet rekenen? En/of wie weet een adresje waar ik dit voor een schappelijke prijs kan laten doen?

Ik hoop dat iemand me tips kan geven zodat ik de juiste beslissing kan maken. De auto ziet er van binnen en buiten nog als nieuw uit en heeft 177K kilometers (NAP) op de teller. Dat lijkt me toch nog niet zoveel? Maar ik weet dus niet of de auto de reparaties nog waard zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoek op het forum voor JeepEd, die zit in Rotterdam.

Je spreekt eeerts van een verbrande klep, dan van een kapotte zuiger. Dit zijn twee hele verschillende dingen en het getuigt ervan dat je technische kennis wat laag ligt, niets mis mee, maar maakt dat wel een gewillig slachtoffer van je als je naar een dealer gaat of naar een garage die niet bekend is met Jeeps. Als ik het goed begrijp heb je een 4.0 in jouw Jeep en dat is toch een vrij simpele motor waarvan het ontwerp vrij gedateerd is.

1. als de bobine kapot is vonken alle bougies niet.

2. als het maar een cylinder is dan is het of bougie of brandstof/injector. Als het inderdaad uitgelezen is dan is het waarschijnlijk de injector daar die in het diagnose systeem zitten.

3. verbrande klep of kapotte zuiger is niet uit te lezen via diagnostic systeem.

4. de knal in het inlaat spruitstuk kan vrij makelijk veroorzaakt zijn door injector die verkeerd opent, voet op het gaspedaal tijdens starten, of als auto op gas voet te snel van gaspedaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo dank allemaal voor de reacties. Ik denk dat ik idd eerst de bobine eraf haal en de bougies na ga kijken. De diagnose van het uitlezen bij de dealer was behoorlijk sumier. Ik kreeg alleen te horen dat de 5de poot niet mee draait. Letterlijke tekst "missfire cylinder 5". Het gaat idd om een 4.0 uit 2000.

Het is overigens niet 1 knal maar je hoort bij cylinder 5 duidelijke ploffen in het inlaatspruitstuk. Alsof de lucht uit de cylinder weer met kracht wordt teruggeduwd in het spuitstuk.

Ik ga JeepEd even opzoeken.

Nogmaals dank voor de tips

ze kunnen ook de binnekant bekijken met een camera.

dat scheelt heeeel veel kosten en gezeur.

je kop eraf trekken vanwege een vermoeden.....beter van niet

Kan dat bij iedere garage?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

ff een update, Met hulp van Jeeped het euvel gevonden. Er lagen maar liefst 2 stoterstangen naast de klepstoters. Die zijn nu licht beschadigd dus die wil ik gaan vervangen. Tevens een gaatje in de kop gevonden dus wil ik gelijk de hele kop vervangen. Ik ben nu dus op zoek naar een goeie kop voor een 4.0 motor van 2001 of later. Iemand een idee?

Alvast bedankt.

Groet Chester

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...