Spring naar bijdragen

Cj7 Trekhaak Voor Geremde Aanhangwagen


Recommended Posts

Hallo Allemaal,

Even een paar vraagjes.

Onlangs heb ik mijn kentekenbewijs opgestuurd naar het RDW ,omdat er geen gewichten stonden bij ongeremde en geremde aanhangwagens.

Nu heb ik hem terug en mag ik 750 kg ongeremd en 2000 kg geremd trekken.

Nou heb ik altijd begrepen dat je met een zelfbouw trekhaak max. 750 kg mag trekken.

De technische man bij de RDW vertelde mij, dat je met een zelfbouw trekhaak altijd aansprakelijk bent??Dus het mag wel , maar je bent wel aansprakelijk.

Heeft iemand enig idee hoe dit zit?

Als ik nu 2000 kg wil trekken, hoe krijg ik dit dan voor elkaar?

Ik weet dat er geen EU gekeurde trekhaken zijn voor een CJ 7, en als je een zelfbouw trekhaak wilt gebruiken je hem moet laten keuren.(wat niet eenvoudig is)

Volgens mij mag je officieel ook geen US trekhaak gebruiken, maar dit weet ik niet zeker.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?Ik wil wel met iets rijden wat legaal is en ook voor de verzekering.

Op het moment heb ik een bumper achter mijn auto met een voorbereiding voor amerikaanse afneembare trekhaak. (zie foto)

Het zou mooi zijn als ik hier een trekhaak op kan maken wat mag volgens de RDW.

Enigste probleem is misschien de bumper is not rated for towing.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt,

Tammo

post-2215-0-21927100-1309443177_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel wil/moet je gaan trekken ?

2000 lijkt me ook wat veel voor een CJ, ongeacht of het toegestaan is of niet.

Ik weet er zeer weinig van, maar is er niet iets met zelfbouw / toestemming / grijs kenteken ?

Dacht dit een stuk makkelijker was ? Heb je geel of grijs kenteken?

Overigens het aansprakelijkheids verhaal lijkt me niet kloppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel wil/moet je gaan trekken ?

2000 lijkt me ook wat veel voor een CJ, ongeacht of het toegestaan is of niet.

Ik weet er zeer weinig van, maar is er niet iets met zelfbouw / toestemming / grijs kenteken ?

Dacht dit een stuk makkelijker was ? Heb je geel of grijs kenteken?

Overigens het aansprakelijkheids verhaal lijkt me niet kloppen.

Het is een grijs kenteken 4.2L

Als het kan zou ik natuurlijk het liefst 2000 kg willen trekken, maar zeker rond de 1500 kg.

Wat betreft de aansprakelijkheid denk ik dat die bedoelt dat ik aansprakelijk bent voor de constructie.

Waarschijnlijk als de boel afbreekt en er gebeurd iets ben ik aansprakelijk.

Kan hem natuurlijk altijd nog een keer bellen a 10 cent p/m <_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij mag je bij grijs kenteken een eigen trekhaak hebben welke gekeurd kan worden.

Je moet wel tekeningen hebben , dus niet een rommeltje als trekhaak.

Maar nogmaals , is bij mij , klok/ klepel verhaal, rij anders even langs bij een RDW station.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat houdt dat in?

Vanaf 2013 is toegestaan om je caravan met een B-rijbewijs achter je aan te slepen. Dat mag nu ook al, maar enkel in de situatie dat het maximum gewicht van de sleurhut (leeg gewicht + belading) niet meer is dan de ledig gewicht van de auto en het maximum gewicht van de totale combinatie niet meer dan 3500 kg is. Je hebt in de praktijk nu dus al snel een BE-rijbewijs nodig.

Vanaf 2013 mag je met je B-rijbewijs ook een caravan trekken die zwaarder is dan je eigen auto, maar de totale combinatie mag dan nog altijd niet meer dan 3500 kilo wegen. Dat is een van de gevolgen van de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De regelgeving hieronder ken je al.

De eisen die aan een trekhaak worden gesteld zijn de volgende

De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag de aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan de trekkende auto op dat moment weegt;

De trekhaak mag de kentekenplaat van de auto niet afdekken. Bij een –gedeeltelijke– afdekking zult u de kentekenplaat moeten verplaatsen en de kentekenplaatverlichting aanpassen. Als alternatief kunt u gebruikmaken van een trekhaak met afneembare kogel;

De auto moet bij het trekken van een aanhangwagen aan de zijkant voorzien zijn van richtingaanwijzers.

Trekhaak en kogeldruk

Het gewicht waarmee de koppeling van de caravan op de trekhaak drukt, mag niet meer zijn dan de fabrikant van de trekhaak opgeeft. U vindt deze waarde op het typeplaatje van de trekhaak. Kijk daarnaast ook in de instructieboekjes van de auto en de caravan, want misschien worden hierin andere waarden opgegeven. Hierbij geldt: de laagste waarde is maatgevend en die mag u dan ook niet overschrijden.

Kentekenbewijs en aanvullingsblad

Heeft u een auto met een kentekenbewijs waarop niet de maximale aanhangwagenmassa's (geremd en ongeremd) staan? Dan heeft u voor het trekken van een aanhangwagen zwaarder dan 750 kg een aanvullingsblad nodig. Het aanvullingsblad is een inlegvel dat bij het kentekenbewijs hoort. Het document is het bewijs dat de trekhaak is goedgekeurd en vermeldt wat de auto maximaal aan geremd en ongeremd gewicht mag trekken en welke kogeldruk maximaal is toegestaan. Een eenmaal afgegeven aanvulling blijft geldig, maar wordt niet opnieuw afgegeven. Bij verkoop van de auto moet het document aan de volgende eigenaar worden gegeven. Voor een aanvullingsblad kunt u zich wenden tot de RDW. Deze instantie verstrekt dan een 'aangepast' kentekenbewijs, waarop het trekgewicht staat.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanaf 2013 is toegestaan om je caravan met een B-rijbewijs achter je aan te slepen. Dat mag nu ook al, maar enkel in de situatie dat het maximum gewicht van de sleurhut (leeg gewicht + belading) niet meer is dan de ledig gewicht van de auto en het maximum gewicht van de totale combinatie niet meer dan 3500 kg is. Je hebt in de praktijk nu dus al snel een BE-rijbewijs nodig.

Vanaf 2013 mag je met je B-rijbewijs ook een caravan trekken die zwaarder is dan je eigen auto, maar de totale combinatie mag dan nog altijd niet meer dan 3500 kilo wegen. Dat is een van de gevolgen van de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn.

gelukkig heb ik B/E en C/E :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even wat zitten zoeken op het internet maar de kans dat jij legaal 2000 kg zal kunnen gaan trekken is heel klein. Er zijn voor zover ik kan lezen

geen bedrijven die een goedgekeurde trekhaak willen afgeven voor een cj waarbij je dan in staat bent om 1500 kg of meer te trekken.

Je zal het dus zelf moeten klaren en hopen dat er nooit wat zal gebeuren. Gebeurt er wel wat dan kan je problemen krijgen met je verzekering en

in het slechtste geval met degene die buiten jou de dupe zal worden van het niet uitkeren van de schade door de verzekering als het heel erg tegenzit.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even wat zitten zoeken op het internet maar de kans dat jij legaal 2000 kg zal kunnen gaan trekken is heel klein. Er zijn voor zover ik kan lezen

geen bedrijven die een goedgekeurde trekhaak willen afgeven voor een cj waarbij je dan in staat bent om 1500 kg of meer te trekken.

Je zal het dus zelf moeten klaren en hopen dat er nooit wat zal gebeuren. Gebeurt er wel wat dan kan je problemen krijgen met je verzekering en

in het slechtste geval met degene die buiten jou de dupe zal worden van het niet uitkeren van de schade door de verzekering als het heel erg tegenzit.

Welk bedrijf heb jij gevonden die een trekhaak maakt voor een CJ tot 1500 kg?

Moet ik dan ook niet een hele nieuwe inrichting hebben, omdat de bumper die ik nu heb officieel niet bedoelt is voor een trekhaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

koop een keurde trekhaak van een sloper klaar

zeker ook voor een cj te koop

Ok, maar als ik er 1 van een CJ afhaal met keur, zou die waarschijnlijk een Amerikaans keurmerk hebben.

Wat ik heb begrepen moet je een trekhaak hebben met EU/RDW keur hebben.

Misschien is het wel een optie om een trekhaak te installeren met Amerikaans keurmerk, en dan te laten keuren bij het RDW??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welk bedrijf heb jij gevonden die een trekhaak maakt voor een CJ tot 1500 kg?

Moet ik dan ook niet een hele nieuwe inrichting hebben, omdat de bumper die ik nu heb officieel niet bedoelt is voor een trekhaak.

Jij zocht een bedrijf die hem af zou geven voor 2000 kg maar met 1500 kg was je ook al blij. Ik schreef " Er zijn voor zover ik kan lezen

geen bedrijven die een goedgekeurde trekhaak willen afgeven voor een cj waarbij je dan in staat bent om 1500 kg of meer te trekken "

Hiermee bedoel ik dus dat ik geen bedrijven tegen kwam die hem afgeven voor 1500 kg of meer.

Beneden de 1500 kg ben ik niet gaan zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er zijn wel degelijk goedgekeurde trekhaken voor de cj

bij mijn cj7 heb ik er een van westfalia onder zitten mag ook 2000 kg trekken

onder de cj8 zit er een uit zwitserland mag 4600kg trekken

heb er nog een van brink mag ook 2000kg deze heeft ook een typeplaatje

zal anders nog eens kijken wat ik nog heb liggen aan gekeurde trekhaken met typeplaatjes

hoor het wel of je er zo een wilt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er zijn wel degelijk goedgekeurde trekhaken voor de cj

bij mijn cj7 heb ik er een van westfalia onder zitten mag ook 2000 kg trekken

onder de cj8 zit er een uit zwitserland mag 4600kg trekken

heb er nog een van brink mag ook 2000kg deze heeft ook een typeplaatje

zal anders nog eens kijken wat ik nog heb liggen aan gekeurde trekhaken met typeplaatjes

hoor het wel of je er zo een wilt

Heb jij 7 polige of 13 polige stekkers?

Stel je hebt een redelijk nieuwe caravan of aanhangwagen. Die zijn conform de type goedkeuring 13 polig uitgevoerd tegenwoordig.

Je wilt met je aanhangwagen of caravan op vakantie. Dan mag je de caravan of aanhangwagen niet ombouwen naar 7 polig.

Als je trekhaak dan gekeurd is als 7 polige trekhaak moet je hem toch laten omkeuren lijkt mij of niet ???

Heb geen idee of dit moet namelijk.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

er zijn wel degelijk goedgekeurde trekhaken voor de cj

bij mijn cj7 heb ik er een van westfalia onder zitten mag ook 2000 kg trekken

onder de cj8 zit er een uit zwitserland mag 4600kg trekken

heb er nog een van brink mag ook 2000kg deze heeft ook een typeplaatje

zal anders nog eens kijken wat ik nog heb liggen aan gekeurde trekhaken met typeplaatjes

hoor het wel of je er zo een wilt

Ik heb je 2 dagen geleden al een P.M. gestuurd , maar ik heb nog niks gehoord.

Zou je aub willen reageren.

dank je

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb jij 7 polige of 13 polige stekkers?

Stel je hebt een redelijk nieuwe caravan of aanhangwagen. Die zijn conform de type goedkeuring 13 polig uitgevoerd tegenwoordig.

Je wilt met je aanhangwagen of caravan op vakantie. Dan mag je de caravan of aanhangwagen niet ombouwen naar 7 polig.

Als je trekhaak dan gekeurd is als 7 polige trekhaak moet je hem toch laten omkeuren lijkt mij of niet ???

Heb geen idee of dit moet namelijk.

dag michel

heb er gewoon een 7 polige stekker op zitten en bij de keuring zowel rdw als apk kijken ze nooit naar de stekker alsmede de werking ervan

of je moet een aanhanger hebben boven de 3500kg deze moet wel apk gekeurd worden dus ook de verlichting

mijn cj´s zijn allen voor 1998 dus deze hoeven geen mistachterlicht te hebben dit geldt ook voor getrokken voertuigen mits deze een kenteken hebben

uitzondering hierop is een aanhanger/caravan tot 750 dan moet er wel een mistachterlicht op

de 13 polige stekker is voornamelijk omdat er steeds meer op de aanhanger/caravan zit zoals achteruitrijlampen mistachterlicht en dan nog de gewone

verlichting dan haal je het niet met een 7-polige

maar persoonlijk rijd ik niet graag met een autoambulance achter een jeep als ik kijk naar mijn autocar en de willy erop stop ik bij 90 achter de cj8

bij de cj7 met tandemstel kan ik gewoon 120-130 rijden dit komt omdat ik achter 4 wielen heb en dit is zeer stabil

hoop je hier wat verder mee geholpen te hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<knip>

Op het moment heb ik een bumper achter mijn auto met een voorbereiding voor amerikaanse afneembare trekhaak. (zie foto)

Het zou mooi zijn als ik hier een trekhaak op kan maken wat mag volgens de RDW.

Enigste probleem is misschien de bumper is not rated for towing.

Als een Amerikaanse trekhaak geen Europees keurmerk heeft, mag je er maximaal 750 kg mee trekken.

Dit is ongeacht de tow-rating van een eventueel Amerikaans keurmerk.

<knip>

Misschien is het wel een optie om een trekhaak te installeren met Amerikaans keurmerk, en dan te laten keuren bij het RDW??

Bij monde van de RDW: Dat overleeft de trekhaak niet!

Heb er wel eens naar geïnformeerd. Je zou een trekhaak kunnen laten keuren en dan heb je een europees keurmerk voor die trekhaak.

Je zou ze dan kunnen importeren en met dat keurmerk verkopen. De plaatjes mag je dan zelf laten maken.

Nadeel is dat iedereen ze dan kan importeren en verkopen met jouw keurmerk.

bewerkt door Raven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

<knip>

mijn cj´s zijn allen voor 1998 dus deze hoeven geen mistachterlicht te hebben dit geldt ook voor getrokken voertuigen mits deze een kenteken hebben

uitzondering hierop is een aanhanger/caravan tot 750 dan moet er wel een mistachterlicht op

<knip>

6Wheeler, ook een aanhanger/caravan tot 750 hoeft geen mistachterlicht te hebben, mits het trekkend voertuig ook geen mistachterlicht heeft:

Regeling voertuigen

Hoofdstuk 5. Permanente eisen:

Afdeling 12. Aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg achter personenauto?s, bedrijfsauto?s en driewielige motorrijtuigen

§ 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

Artikel 5.12.51

g. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; het mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;

Afdeling 13. Aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg achter personenauto?s, bedrijfsauto?s en driewielige motorrijtuigen

§ 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

Artikel 5.13.51

Lid 1 : g. één mistachterlicht, dit mistachterlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;

Lid2 : Het eerste lid, onderdeel g, is niet van toepassing op een aanhangwagen die wordt getrokken door een voertuig dat niet is voorzien van een mistachterlicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

er zijn wel degelijk goedgekeurde trekhaken voor de cj

bij mijn cj7 heb ik er een van westfalia onder zitten mag ook 2000 kg trekken

onder de cj8 zit er een uit zwitserland mag 4600kg trekken

heb er nog een van brink mag ook 2000kg deze heeft ook een typeplaatje

zal anders nog eens kijken wat ik nog heb liggen aan gekeurde trekhaken met typeplaatjes

hoor het wel of je er zo een wilt

Als je er nog een hebt en deze wil verkopen aan een kolega jeeper dan houd ik mij warm aanbevolen, alvast bedankt Wim

w.h.delange@planet.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...