Spring naar bijdragen

Zelf Onderhoud Plegen


Zoef007
 Share

Recommended Posts

Uit de door mij aangeschafte Jeep Cherokee KJ 3.7 V6 automaat 2002, 104000km blijkt geen recent onderhoudsverleden. Ik wil dus starten met een grote beurt.

Ik denk zelf aan vervangen van:

motor olie merk/type hoeveelheid?

versnellingbakolie merk/type hoeveelheid?

cardanolie merk/type hoeveelheid?

remvloeistof (na meting)

koelvloeistof (na meting)

luchtfilter merk/type?

oliefilter merk/type?

bougies merk/type?

polieriem merk/type?

Distributieriem (aanwezig?)

contoleren:

remblokken / schoenen / schijven

Opmerkingen:

Het versnellingsbakolie niveau staat hoog

Afijn een leuke klus. Heeft iemand ervaring en of tips waar op te letten, hoeveelheden olie etc?

Wellicht zit de vorige eigenaar ook op dit forum en kan mij een stukje met de geschiedenis op weg helpen.

blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betreft de niveau's en de soorten olie, zou ik kijken op de site van Kroon Oil. Hier staat alles puntsgewijs getoont met de hoeveelheden erbij.

Verder kan je voor het luchtfilter, oliefilter, bougie's en bougiekabels gewoon informeren bij een automaterialen shop.

Distributieriem zit er dacht ik bij dit type motor niet op, gaat (correct me if i'm wrong) d.m.v. een ketting.

Tenslotte de multi riem, zou ik controleren op beschadigingen voor hem te vervangen. Wanneer deze veel scheurtjes/beschadigingen vertoont zou ik hem vervangen, maar anders niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ok, weer een stapje verder.

Na het vervangen van het achterste differentieel olie met Agip Rotra SX/X (waarin al LS additief in zit) toch nog dat wringende geluid bij kort draaien. Toch nog het flesje LS additief van Mopar toegevoegd. Na 4 bochten....... WEG GELUID! :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rem en koelvloeistof heb ik beiden gemeten en zitten nog binnen de waarden.

Koelvloeistof meting slaat nog naar MAX uit (-45graden onder NUL)

Remvloeistof is nog ok, doe ik echter voor de winter als ik de remblokken VOOR toch moet vervangen.

Bedankt voor je reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze "metingen" zeggen niet veel.

Als je de historie van het onderhoud weet kan je het als indicatie gebruiken.

Om met een "schone lei" te beginnen is het verstandig zowel het koelsysteem als ook het remsysteem goed te reinigen en de vloeistoffen te vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Maandag vol goede moed aan de olieverversing van de automatische versnellingsbak begonnen.

Lekker karweitje zonder aftapplug!

Met chassisnummer in de hand de juiste 2 filters bij de Jeep dealer gehaald. Ik wist niet dat er 2 filters in zaten, stond ook niet in het werkplaatsboek van Haynes. Na het aftappen en schoonmaken van de pan en magneet die op de bodem van de pan lag, beide filters vervangen. De filter ten behoeve van de transmissie koeling heeft plastic schroefdraad en je raad het al....... ik draaide hem inniemiennie scheef. Na een aantal hernieuwde pogingen kon ik hem toch nog in het juiste spoor draaien.

De oude vloeibare pakking netjes met een schrapstaal geheel verwijderd en een vers laagje aangebracht.

Ik had de oliehoeveelheid ATF SP2052 van Kroonoil op het internet opgezocht, 3,3liter........... en daar ging ik de mist mee in.

Als je olie op deze wijze ververst gaat er dus VEEL meer in!

Uiteindelijk kwam ik er achter na pijlen, vullen, pijlen vullen etc dat er 6,5 liter in moest op op het gewenste pijl te komen. Dit kon ik dus nergens terug vinden!

Wees gewaarschuwd!

Het motormanagement lampje is na vullen en een aantal keer starten en rijden vanzelf weer uit gegaan.

Achteraf gezien weer een hele ervaring rijker, de kleur en toestand van de oude olie was gelukkig goed en de automaat schakelt weer als vanouds.

Ook de tussenbak olie vervangen, dat was een makkie.

Ik ben nu helemaal rond met het onderhoud en wordt het een kwestie van goed bijhouden. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Uit de door mij aangeschafte Jeep Cherokee KJ 3.7 V6 automaat 2002, 104000km blijkt geen recent onderhoudsverleden. Ik wil dus starten met een grote beurt.

Ik denk zelf aan vervangen van:

motor olie merk/type hoeveelheid?

versnellingbakolie merk/type hoeveelheid?

cardanolie merk/type hoeveelheid?

remvloeistof (na meting)

koelvloeistof (na meting)

luchtfilter merk/type?

oliefilter merk/type?

bougies merk/type?

polieriem merk/type?

Distributieriem (aanwezig?)

contoleren:

remblokken / schoenen / schijven

Opmerkingen:

Het versnellingsbakolie niveau staat hoog

Afijn een leuke klus. Heeft iemand ervaring en of tips waar op te letten, hoeveelheden olie etc?

Wellicht zit de vorige eigenaar ook op dit forum en kan mij een stukje met de geschiedenis op weg helpen.

blink.gif

Olie hoeveelheid kijk in je instr. boekje. Motorolie is bijna 5 liter. Voor onderdelen van je JEEP www.misterauto.nl en je tikt daar je kenteken in en de rest staat voor je klaar wat en voor welk model Jeep je hebt. Succes!

Marinier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...