Spring naar bijdragen

Hoe Kunnen Bougies Kapot Gaan ?


hermancj5
 Share

Recommended Posts

Ik ben bezig om mijn FC met een super hurricane 226 aan het lopen te krijgen. Het eerste probleem was dat er erg veel benine in de carburateur kwam en de moter verzoop. In de carburateur miste een kogeltje. Die heb ikm uit een andere carburateur gehaald en sinsdien gaat het beter.Hij loopt nu wel stationair maar zodra ik wil gaan rijden komt hij niet (of met moeite) op toeren. Nu doet zich het rare voor dat er een aantal bougies ineens niet meer vonken, terwijl ik zeker ben dat ze dat eerder wel deden. Het ligt niet aan de ontsteking want met een ander bougie heb ik wel vonk. Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Ik ben er ondertussen ook achter dat de vacuumvervroeger lek is, maar kan met haast niet voorstellen dat dat er mee te maken heeft. De benzine die er in zit kan al wel een jaar of 6 oud zijn, maar hij loopt er wel op.

Een bougie is toch niet meer dan een stuk bakkeliet om een metalen kern? Hoe kan die dan stuk gaan? Dit heb ik bij mijn cj in 17 jar nog nooit meegemaakt. Nu heb ik het met 3 bougies.

Groet Herman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben bezig om mijn FC met een super hurricane 226 aan het lopen te krijgen. Het eerste probleem was dat er erg veel benine in de carburateur kwam en de moter verzoop. In de carburateur miste een kogeltje. Die heb ikm uit een andere carburateur gehaald en sinsdien gaat het beter.Hij loopt nu wel stationair maar zodra ik wil gaan rijden komt hij niet (of met moeite) op toeren. Nu doet zich het rare voor dat er een aantal bougies ineens niet meer vonken, terwijl ik zeker ben dat ze dat eerder wel deden. Het ligt niet aan de ontsteking want met een ander bougie heb ik wel vonk. Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Ik ben er ondertussen ook achter dat de vacuumvervroeger lek is, maar kan met haast niet voorstellen dat dat er mee te maken heeft. De benzine die er in zit kan al wel een jaar of 6 oud zijn, maar hij loopt er wel op.

Een bougie is toch niet meer dan een stuk bakkeliet om een metalen kern? Hoe kan die dan stuk gaan? Dit heb ik bij mijn cj in 17 jar nog nooit meegemaakt. Nu heb ik het met 3 bougies.

Groet Herman

Sommige exemplaren hebben een ingebouwde weerstand dus het is niet zonder meer een metalen kern in bakkeliet. Bougies kunnen wel degelijk kapot gaan. De weerstand kan stuk gaan, kruipstroompjes kunnen gaan lopen door minuscule barstjes, en de elektrodes slijten. Pas nog meegemaakt dat een goedlopende 6-cilinder in een andere auto werd gebouwd en daarna met geen mogelijkheid meer aan de praat wou....bleken 4 van de 6 bougies geen zin meer te hebben om vonkjes te maken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeepee,

Dat klinkt op zich niet onwaarschijnlijk, aleen waar komt dit dan door? Kan dit komen doordat we de boel omgebouwd hebben van 6 naar 12 volt? Bobine, spanningsregelaar en accu zijn nu alle 12 volt. Een bougie is toch gemaakt voor >25000 Volt? Of is het iets wat met de leeftijd van een bougie te maken heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...