GGuido Geplaatst June 2, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2011 Situatie: AMC 360, met nieuwe dynamo, gereviseerde startmotor, nieuw startrellais,nieuwe accu. De complete kabelboom is vervangen door een nieuwe,originele set. Alles is aangesloten,maar zodra ik de rode kabel op de accu zet, wil de motor direct aanslaan............. De rode accupool knettert aardig en ruikt een beetje verbrand..... (er is nog niets doorgebrand,maar het lijkt op kortsluiting?) Wat is hier aan de hand? Ik weet het even niet meer, dus tips zijn meer dan welkom! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst June 2, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2011 Mijn eerste ingeveing is het startrelais, misschien iets niet juist aangesloten of dat het relais niet goed is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reservoir Dogs Geplaatst June 2, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2011 bel maar even op 0629008746 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Soldier Geplaatst June 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2011 en? al verder gekomen? succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GGuido Geplaatst June 4, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2011 Vandaag even het eea getest, na een telefonisch consult met Walter (reservoir dogs)..... Dat heeft helaas niet geholpen .... uiteindelijk maar eens geprobeerd het startrellais andersom aan te sluiten: de kortluiting bij de accu was verdwenen! Echter wil hij nog steeds niet starten: als ik de sleutel omdraai,hoor ik alleen een tik (startrellais wat open/dicht gaat volgens mij) Wat nu? De startmotor is gereviseerd en wilde wel aanslaan in de 'oude kortsluiterige situatie', dus dat lijkt me het probleem niet. Ik heb ook al een andere accu geprobeerd,geen resultaat. Ideeen iemand? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst June 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2011 Hoi Welke draden heb je om gedraaid van het relais ??? Heb je de schakeldraad gemeten blijft er spanning op staan ??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GGuido Geplaatst June 4, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2011 Ik heb het relais omgedraaid en daarna alles aangesloten zoals het hoort. Dus dikke accudraad met dynamodraad op de ingaande kant, de dikke startmotordraad op de uitgaande kant. Bovenop de 2 kleine schroefjes de bobine (aan de accu kant) en het contactslot (aan de startmotorkant) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst June 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2011 Ik heb het relais omgedraaid en daarna alles aangesloten zoals het hoort. Dus dikke accudraad met dynamodraad op de ingaande kant, de dikke startmotordraad op de uitgaande kant. Bovenop de 2 kleine schroefjes de bobine (aan de accu kant) en het contactslot (aan de startmotorkant) Heb hier heb je een schema Maar blijf je een spanning op de blauwe draad houden 14 of alleen bij het starten???? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GGuido Geplaatst June 4, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2011 Dit schema heb ik ook gebruikt. De blauwe (14) is het contactslot, het geheel heb ik dus aangesloten conform dit schema. Als ik niets doe (dus de sleutel niet omdraai) heb ik daar geen spanning op, wat ook hoort. Op de ingaande kant wel constant (=rood /wit 18 naar bobine), wat ook zo hoort volgens mij. Als ik dan de sleutel omdraai, hoor je dus die tik vanuit het relais, dus ga ik er, logischerwijs, vanuit dat daar een spanning op komt. (ben alleen thuis, dus kan het niet daadwerkelijk meten/checken). Zou het relais dan de oorzaak kunnen zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst June 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2011 Als je een draad aan de uitgang naar de startmotor zet die je kan verlengen naar binnen en dan meet (kan je zelf kijken op je meter). Het lijkt er op dan de startrelais niet goed inkomt. Suc6 Ed Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst June 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2011 Je spreekt over kortsluiting. Ik vraag me af of dat wel aan de orde is. Ik denk dat de vonken veroorzaakt werden door de ingeschakelde startmotor. Fout kan liggen in een foute aansluiting, een defect startrelais of een defect 'contactslot'. Als je terug gaat naar de oude 'kortsluiting'situatie, en je sluit wel de dikke kabel van de accu naar de startmotor aan, maar niet de dunne draad/draden naar het relais, wat gebeurt er dan? Wanneer de startmotor niet inkomt heb je wsl permanent spanning op je draad naar het relais i.p.v. 'start'. Dit kun je eenvoudig meten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst June 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2011 De draad van de startmotor naar de bobine kun je er overigens tijdens het testen gerust aflaten. Deze is alleen om tijdens het starten de bobineweerstand te overbruggen zodat je tijdelijk een hogere ontsteekspanning hebt. Deze draad hoort overigens niet spanningsvoerend te zijn als je niet op contact staat. Vanaf het startrelais wordt de draad spanningvoerend wanneer het startrelais bekrachtigd is. Bij 'contact' zal de draad spaning krijgen vanaf de bobinekant, maar dan achter de voorschakelweerstand, dus bij lopende motor <12V. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GGuido Geplaatst June 6, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2011 Als ik alleen de startmotordraad aansluit , krijg ik hetzelfde gevonk op de accu. Echter niet als ik de aansluitingen omdraai op het relais (dus de accu op de uitgaande kant en de startmotor op de ingaande) Wel vreemd, want voor zover ik dacht zou dat niet uit mogen maken, omdat beide kanten gelijk zouden zijn van het relais. Mogelijk heb ik hierdoor het relais gesloopt, heb nu een nieuw relais besteld, zodra die binnen is, nogmaals proberen. Mijn gevoel zegt mij ook dat het relais niet goed werkt, dus hopelijk is een nieuwe de oplossing. Hou jullie op de hoogte! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 6, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2011 Je kan het toch ook even zonder relais proberen? Gewoon de hoofdstroom kabels tegen elkaar tikken, en kijken of de startmotor rond gaat....... Dan heb je het relais uitgesloten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GGuido Geplaatst June 10, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 10, 2011 ZOOOOOO, opgelost! Nieuwe relais is binnen gekomen, geplaatst, starten, nog een keer starten,nog een keer starten..... en hij doet het!! @ Ab: had er niet eens aan gedacht, heb het maar even geprobeerd en toen beide kabels elkaar raakten,ging de startmotor direct rond. Slechts de bevestiging van wat we al dachten, dus de stress is weg Dank voor het meedenken! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Soldier Geplaatst June 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 10, 2011 verder nog veel werk eraan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GGuido Geplaatst June 10, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 10, 2011 veel werk????? Ik ben nog niet eens begonnen........ Voor de rest zal ik mijn projectentopic maar eens nieuw leven inblazen: To be continued! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Soldier Geplaatst June 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 10, 2011 .. kan niet wachten op je topic.. succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.