Spring naar bijdragen

J10 Start Niet, Na Alle Ellende.............


Recommended Posts

Situatie:

AMC 360, met nieuwe dynamo, gereviseerde startmotor, nieuw startrellais,nieuwe accu.

De complete kabelboom is vervangen door een nieuwe,originele set.

Alles is aangesloten,maar zodra ik de rode kabel op de accu zet, wil de motor direct aanslaan.............

De rode accupool knettert aardig en ruikt een beetje verbrand.....

(er is nog niets doorgebrand,maar het lijkt op kortsluiting?)

Wat is hier aan de hand?

Ik weet het even niet meer, dus tips zijn meer dan welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag even het eea getest, na een telefonisch consult met Walter (reservoir dogs).....

Dat heeft helaas niet geholpen .... uiteindelijk maar eens geprobeerd het startrellais andersom aan te sluiten: de kortluiting bij de accu was verdwenen!

Echter wil hij nog steeds niet starten: als ik de sleutel omdraai,hoor ik alleen een tik (startrellais wat open/dicht gaat volgens mij)

Wat nu?

De startmotor is gereviseerd en wilde wel aanslaan in de 'oude kortsluiterige situatie', dus dat lijkt me het probleem niet.

Ik heb ook al een andere accu geprobeerd,geen resultaat.

Ideeen iemand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het relais omgedraaid en daarna alles aangesloten zoals het hoort.

Dus dikke accudraad met dynamodraad op de ingaande kant, de dikke startmotordraad op de uitgaande kant.

Bovenop de 2 kleine schroefjes de bobine (aan de accu kant) en het contactslot (aan de startmotorkant)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het relais omgedraaid en daarna alles aangesloten zoals het hoort.

Dus dikke accudraad met dynamodraad op de ingaande kant, de dikke startmotordraad op de uitgaande kant.

Bovenop de 2 kleine schroefjes de bobine (aan de accu kant) en het contactslot (aan de startmotorkant)

Heb hier heb je een schema

Maar blijf je een spanning op de blauwe draad houden 14 of alleen bij het starten????

78_FSJ_WiringDiagramPage7.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit schema heb ik ook gebruikt. De blauwe (14) is het contactslot, het geheel heb ik dus aangesloten conform dit schema.

Als ik niets doe (dus de sleutel niet omdraai) heb ik daar geen spanning op, wat ook hoort.

Op de ingaande kant wel constant (=rood /wit 18 naar bobine), wat ook zo hoort volgens mij.

Als ik dan de sleutel omdraai, hoor je dus die tik vanuit het relais, dus ga ik er, logischerwijs, vanuit dat daar een spanning op komt.

(ben alleen thuis, dus kan het niet daadwerkelijk meten/checken).

Zou het relais dan de oorzaak kunnen zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je spreekt over kortsluiting. Ik vraag me af of dat wel aan de orde is.

Ik denk dat de vonken veroorzaakt werden door de ingeschakelde startmotor.

Fout kan liggen in een foute aansluiting, een defect startrelais of een defect 'contactslot'.

Als je terug gaat naar de oude 'kortsluiting'situatie, en je sluit wel de dikke kabel van de accu naar de startmotor aan, maar niet de dunne draad/draden naar het relais, wat gebeurt er dan? Wanneer de startmotor niet inkomt heb je wsl permanent spanning op je draad naar het relais i.p.v. 'start'. Dit kun je eenvoudig meten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De draad van de startmotor naar de bobine kun je er overigens tijdens het testen gerust aflaten. Deze is alleen om tijdens het starten de bobineweerstand te overbruggen zodat je tijdelijk een hogere ontsteekspanning hebt.

Deze draad hoort overigens niet spanningsvoerend te zijn als je niet op contact staat.

Vanaf het startrelais wordt de draad spanningvoerend wanneer het startrelais bekrachtigd is. Bij 'contact' zal de draad spaning krijgen vanaf de bobinekant, maar dan achter de voorschakelweerstand, dus bij lopende motor <12V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik alleen de startmotordraad aansluit , krijg ik hetzelfde gevonk op de accu.

Echter niet als ik de aansluitingen omdraai op het relais (dus de accu op de uitgaande kant en de startmotor op de ingaande)

Wel vreemd, want voor zover ik dacht zou dat niet uit mogen maken, omdat beide kanten gelijk zouden zijn van het relais.

Mogelijk heb ik hierdoor het relais gesloopt, heb nu een nieuw relais besteld, zodra die binnen is, nogmaals proberen.

Mijn gevoel zegt mij ook dat het relais niet goed werkt, dus hopelijk is een nieuwe de oplossing.

Hou jullie op de hoogte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ZOOOOOO, opgelost!

Nieuwe relais is binnen gekomen, geplaatst, starten, nog een keer starten,nog een keer starten..... en hij doet het!!

@ Ab: had er niet eens aan gedacht, heb het maar even geprobeerd en toen beide kabels elkaar raakten,ging de startmotor direct rond.

Slechts de bevestiging van wat we al dachten, dus de stress is weg ;)

Dank voor het meedenken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...