Spring naar bijdragen

Forward Control Ofwel Fc-170


hermancj5
 Share

Recommended Posts

  • 5 months later...

Zooo, dat is een tijd geleden. Maar eens even een update maken. 

 

Het project heeft een tijdje op een laag pitje gestaan. Ten eerste omdat een hernia nou niet echt stimuleert om boven een motor te hangen. Ten tweede omdat het kreng niet wil lopen, en daardoor de zin ook een beetje ontbrak.

Kleine opsomming: Heb de elektronische ontsteking eraf gegooid en de oude er weer opgezet. Bij Staman in Nijverdal lagen het contactpuntje en de condensator op voorraad.

Daarmee eindelijk weer vonk, maar ik kwam erachter dat hij veel te veel benzine kreeg. Bougies knetter zwart. Carburateur nagekeken maar geen bijzonderheden kunnen ontdekken. Maar probleem bleef.

Toen ik de carb er voor de zoveelste keer had afgehaald zag ik de benzine bijna klotsen in het spruitstuk. Voor de grap een gestart en ja hoor hij liep een paar slagen zonder carb. Daarop de carb van mijn oude 258 gehaald en die geprobeerd. Zelfde resultaat, veel te veel benzine.

Aangezien voor de oude FC carb bij Staman geen revisiesetje te krijgen was, maar besloten de carb van de 258 te reviseren. Die had tenslotte al een jaar of 4 stilgestaan en daarvoor al jaren geen benzine gezien. Met name het rubber van de acceleratiepomp was dat ook wel aan te zien.

Vorige week de gereviseerde carb geplaatst, en gelijk een benzinedrukregelaar er tussen gezet, en de boel gestart. Hij liep, maar niet geweldig.

Vandaag weer even geprobeerd, en wat blijkt, weer geen vonk. Gemeten op de bobine valt de spanning bij het starten terug naar 8.5 volt.

Daarop de massa maar eens kritisch bekeken, eraf gehaald, schoon gemaakt, en weer terug gezet. Geen verbetering.

Daarop de draad rechtstreeks van de accu naar de bobine gemaakt, en eindelijk weer vonk. Gestart en na een tijdje moeizaam lopen ging het steeds beter (zit nog geen choke op dus..). Hij ploft nog wel wat in de uitlaat, maar hij reageert goed op het gas. Klimt snel in toeren (tenminste sneller dan ik het ooit gehad heb)

Bougies blijven nu ook redelijk schoon.

Het kabeltje waarmee de bobine zijn stroom krijgt komt ergens bij het startrelais vandaan. Ik denk dat daar het probleem zit van te weinig spanning.

Volgende week daar eerst maar eens naar kijken. Zit niet echt op een bereikbare plaats.

 

Heb in elk geval het idee op de goede weg te zijn.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag het startrelais gedemonteerd, de kabels schoon gemaakt, en de boel weet teruggeplaatst. Zat op een lastige plek, kostte veel tijd.

Maar het heeft geholpen. Bij het starten zakt hij niet meer onder de 10 volt. Hij start nu ook vlot, zeker als hij iets warm is. Ik hoef de sleutel maar aan te raken en hij loopt. Voor de zekerheid ook een massakabel gemaakt tussen de cabine en de motor. Cabine staat tenslotte op rubber. 

 

Heb er ook een paar km mee gereden, maar daar zit nog wel werk. Stationair loopt hij perfect. Mooi rustig zoals dat hoort bij een 6-cil. onbelast klimt hij redelijk snel in toeren. Wel zo nu en dan een bescheiden plofje in de uitlaat, maar niet ernstig.

Zodra ik gas geef begint hij onrustig te worden, meer ploffen, en trekt ook niet goed op. Moet het gas helemaal onderin trappen, en haal dan met moeite 70 km/u

 

Heb contactpuntje teruggezet naar 020, maar ook dat heeft weinig/geen resultaat. De ontsteking heb ik ook al alle kanten op gehad, maar ook dat geeft niet het gewenste resultaat.

Toch nog even 2 bougies eruit gehad, maar die blijven nu mooi schoon. 

Ik heb ook de cherry bomb er afgehaald en de oude demper terug geplaatst. Misschien dat de motor wat meer tegendruk nodig heeft, maar ook daar geen verbetering.

 

Wel vind ik de vonken nog steeds een beetje aan de magere kant. Misschien toch een ander bobine proberen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vorige week problemen met de kachel van mijn astra. En een kachel die niet warm wordt met een vrouw die het snel koud heeft is geen goeie combinatie, dus dat had even prioriteit.

Krijg extra respect voor de hedendaagse automonteurs. Je moet zo ongeveer acrobaat zijn om zo,n kachel te demonteren. Maar goed, er was een tandwieltje versleten, dus de klep handmatig opengezet, en hij wordt weer lekker warm.

 

Vandaag weer een beetje bezig geweest met de fc. Andere bobine geprobeerd, nog slechtere vonk. Naar een plaatselijke garage geweest, nog een andere bobine geprobeerd, weer geen verbetering. Het vonkje op de bougie blijft minimaal. Wel 12.5 volt op de + van de bobine. Dus snap er geen zak van.

 

Ten einde raad heb ik de elektronische ontsteking maar weer gemonteerd. En ongelooflijk maar hij doet het ineens een stuk beter. Officieel moet er een weerstand voor gemonteerd worden, maar aangezien ik die niet had, heb ik hem maar rechtstreeks aangesloten.

Even rondgereden, beetje met de ontsteking gedraaid, en het gaat nu redelijk. Je mag natuurlijk geen wonderen van zo'n zijklepper verwachten.

Ik heb nog een 258 staan met een turbo er op, ik denk dat ik die turbo maar een keer overzet. 

 

Nu ik dit zit te typen bedenk ik dat ik nog niet gekeken heb of de vonk nu verbeterd is. Volgende keer dan maar.

 

Ik dacht dat de + van de bobine ergens vanaf het startrelais kwam, maar dat is niet zo. Hij verdwijnt in de kabelboom die naar het dashbord loopt. Misschien moet ik die toch eens nalopen en doormeten...

 

Jammer, nog geen Sallandroute met de FC dit jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Het plekje is toch nog aangepast, ongeveer 5 cm lager. Kon anders met geen mogelijkheid de carburateur kwijt. 

Uitlaatdeel is klaar. Olie drukzijde is klaar, vrije uitloop bijna. Koeling aanvoerzijde bijna klaar, afvoerzijde moet nog.

En dan nog de perszijde aansluiten op het inlaatspruitstuk. Gaskabel nog vastmaken en dan kunnen we proefdraaien.

Morgen eerst vuurwerk halen en dan de boel afmaken.

 

Ben benieuwd wat het resultaat wordt......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijna alles op zijn plek, alleen gaskabel nog aansluiten. Kon niet langer wachten en geprobeerd te starten. Eerst even zonder vonk, totdat de olie onder de turbo uitliep. Alleen liep ook op een ander plaats olie weg. Er zit zo'n extern filter op, welke met rubberleidingen verbonden is aan het blok, Je raad het al, 1 half doorgescheurd, helemaal verspocht. Zit natuurlijk weer op een onmogelijke plaats achter de startmotor, dus die moest er eerst af. Heb het wel gerepareerd en de startmotor weer terug geplaatst, maar de accu was ondertussen bijna leeg. Staat nu aan het infuus, maandag verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Gisteren wat rond gereden, maar niet het gewenste resultaat. Ben bang dat zo'n zijklepper niet tot grotere prestaties is te dwingen. Het fluit wel leuk bij hogere tientallen, maar daar blijft het bij. Heb niet het gevoel dat ik er koppel bij heb gekregen. Ook heb ik nog steeds het idee dat de ontsteking nog steeds niet goed is. Hij start moeilijk en slaat geregeld af.

Wil best geld uitgeven, maar niet in een bodemloze put.

Maar eens rondkijken naar een ander blok en dan ook gelijk een automaat. (Bv chevy v6 lijkt me wel wat, eens kijken of dat past)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag nog even een paar dingetjes geprobeerd, maar geen resultaat. Als afsluiting een enorme knal door een backfire. Niet leuk als je in een kabine zit en geen deksel op de motor hebt. Schrok me het klaplazerus.

Ben er klaar mee. Blok gaat eruit.

Nu nog bedenken wat er voor in de plaats komt. Chevy is mooi, maar ik denk dat ik voor een 258 ga. Daar heb ik nog allerlei onderdelen voor liggen. Moet tenslotte de kosten ook in de gaten houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Vandaag begonnen met de demontage. Heb besloten om het blok niet te laten zakken, maar er uit te takelen. Dat houd dus in dat de cabine er af moet. Dat is wel wat extra werk misschien, maar dan kan ik straks wel veel makkelijker de nieuwe motor in er hangen. Ik zou anders niet weten hoe ik de nieuwe motorsteunen zou kunnen maken. Het de 258 is ook 5 cm langer, dus dat vergt nog wat extra aanpassingen. Dus alles losgemaakt, hele stuurinrichting verwijderd want het stuur kreeg ik er met geen mogelijkheid van af. Kettingtakel erboven en even geprobeerd. Zag dat de handremkabel nog los moet, en de boel maar weer laten zakken. De dag was al weer voorbij. Volgende week verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag versnellingsbak eraf gehaald en motorblok in de opslag gehesen. Daarna met de stuurinrichting aangepakt.

 

De pitmanarm is ooit een keer ingekort. Ik denk ivm de brandweerpomp die ervoor zat. Het probleem was dat als ik helemaal instuurde, hij tegen de koppelingskabel kwam, waardoor ik geen aandrijving meer had.

Ik had een andere pitmanarm, maar die had een andere  diameter kogel. Daarom de rest ook maar overzetten. Alles zit onder 50 jaar oud vet, dus eerst de boel maar een schoonmaken en in de verf  zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...