Spring naar bijdragen

Forward Control Ofwel Fc-170


hermancj5
 Share

Recommended Posts

Het heeft een paar jaar zoeken gekost, maar ben sinds kort eigenaar van een FC-170 uit 1958, geimporteerd uit Belgie.

Woensdag bij de RDW langsgeweest voor de nodige papieren. De keurmeester was tevreden (en enthausiast!) De verwachting is dat ik binnen 14 dagen het kenteken erbij krijg. Hij loopt al wel, maar voor ik er echt de weg mee opkan moet ik nog wel wat sleutelwerk doen.

Heb al wel gelijk mijn wegbanden (33*12.5) van de CJ eronder gedaan. Ziet er direct een stuk beter uit, maar heb maar 1 cm speling in de wielkasten. Dat wordt dus een verhoging.

Aangezien ik ze in het wild nooit tegenkom, ben ik erg benieuwd of er nog meer FC-170 of FC-150 rondrijden in Nederland of Belgie. Dus meld je even als je ook zo'n ding hebt, of weet wie er een heeft.

Groet Herman.

post-1357-0-95420800-1306526515_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw, hoe vindt je zoiets ?

Tja, klink afgezaagd, maar internet.

Op een belgische site voor oldtimers. Dat staat net als bij marktplaats zo'n kleine foto ter grote van een postzegel op. Op dit foto stond alleen het logo en als omschrijving alleen 'brandweerauto'.

Ik was er zelf eerst ook al voorbij gebladerd, maar zag in flits iets van Forward staan. Toen ik de foto aanklikte kwamen er meer foto's voor de dag, waar de hele auto op stond. Ik moet zeggen, toen steeg de bloedsruk behoorlijk.

Er was maar heel beperkt op geboden, maar na mailcontact met de verkoper bleken er geen papieren (meer) bij te zijn. Toch maar er naar toe gereden om de auto te bekijken.

Het is een brandweerauto die bij een kolenmijn dienst heeft gedaan, en sinds eind 90-er jaren niet meer gebruikt is. Hij zal daar wel alleen op eigen terein gereden hebben, wat het ontbreken van de papieren kan verklaren. De auto zelf is keihard, wel wat gebruikssporen, maar geen roest. Er staan iets meer dan 12000 km op de teller. 2 zijruitjes zijn stuk, maar dat zijn rechte ruiten.

Ik heb toen eerst maar wat geinformeerd bij de RDW wat de mogelijkheden waren. Toen dat positief leek uit te pakken, de gok genomen en de auto opgehaald. Ondanks dat de auto zo'n 10 jaar stil heeft gestaan hadden we hem met een uurtje aan het lopen. (met dank aan Jos Reuling)

Zoals ik al schreef, er moet nog wel wat gesleuteld worden voor ik er een lange tocht mee durf te maken. En dat zal nog wel even duren, want voordat ik de auto kocht, moest ik mijn vrouw beloven dat de voortuin en de wc eerst een opknapbeurt kregen. Tja je moet er wat voor over hebben!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ga je er mee doen , hou je deze origineel ?

Zeker niet als brandweer uitvoering, dus wie nog een pomp nodig heeft om de tuin te sproeien mag zich melden. Heb er zeker 300m slangen bij. Ook de hele achterbouw gaat er zsm van af.

Op termijn ga ik hem 15-20 cm verhogen en er een laadbak achterop maken. Daar moet de CJ op passen is het idee. Verder laat ik hem origineel (denk ik nu nog tenminste, maar de tijd zal het leren.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gaaf ding,

Een paar jaar geleden heeft er een mee gedaan aan de top truck challenge

http://www.fourwheeler.com/featuredvehicles/129_0911_2009_ttc_1963_willys_jeep_fc_170/index.html

Ik heb ooit eens een dvd gezien waarbij ze in een waterbak achterover slaan met de fc en bijna verzuipen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Zo, vandaag voor het eerst echt even rondgereden met de FC. Ik kreeg de oude onsteking niet goed werkend. Nadat ik het contactpuntje schoon geschuurd had, liep de motor een paar minuten goed, en daarna weer slecht of zelfs helemaal niet meer. Elke keer moest ik weer het contactpuntje schoonschoren met het zelfde resultaat.Toen ook nog het nokje wat het contactpuntje moet openen afbrak, was de keuze snel gemaakt en heb ik een nieuwe ontsteking besteld. Een moderne in een oud jasje, dus zonder contactpunten. Deze geplaatst en ja hoor gelijk goed lopen.

Dus vandaag, tussen de buien door want de ruitenwisser (vacuum) doet het nog niet, lekker rondgetoerd. Het rijdt heel anders dan

een cj, maar errug leuk. Ook veel mensen die wel even omkijken als ik langs kom. Ik heb nog wel een koelprobleem als ik boven de 70 kom, maar daar kijk ik komende week wel naar.

Ondertussen is de waterpomp en de bumper al verwijderd. Ook een aantal buizen naar de watertank heb ik eraf gehaald, want ander kon ik met geen mogelijkheid bij de benzine/vacuumpomp komen. Dit scheelt denk ik wel een 200 kg, dus het stuurt al een stuk lichter.

Dit weekeinde maar een beetje toeren, en volgende week verder met de probleempjes. Knipperlichten werken niet goed, ruitenwissers ook niet. Tankmeter, temeperatuurmeter etc in de klok werken ook geen van allen. Misschien moet dit wel in een andere topic: Je weet wannner je een jeep rijdt: als er altijd dingen zijn die aan je auto gebeuren moeten. :lol:

Ach, het houdt je uit de kroeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus vandaag, tussen de buien door want de ruitenwisser (vacuum) doet het nog niet, .............

.........Dit weekeinde maar een beetje toeren, en volgende week verder met de probleempjes. Knipperlichten werken niet goed, ruitenwissers ook niet. Tankmeter, temeperatuurmeter etc in de klok werken ook geen van allen. Misschien moet dit wel in een andere topic: Je weet wannner je een jeep rijdt: als er altijd dingen zijn die aan je auto gebeuren moeten. :lol:

Ach, het houdt je uit de kroeg.

LOL! zo herkenbaar.....

Goed bezig Herman, blijf posten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Zo, we zijn weer back to basic.

Alles wat met de brandweeruitvoering te maken had, is er nu af. Die opbouw was zwaarder dan ik dacht. Ik had een katrol aan een spant gehaden en met de lier de hele bak opgetild. Mijn cj-5 met V-8 kwam zelfs met de voorwielen los van de grond. Maar met een beetje hulp van een koevoet is het gelukt. De achterbumper zit nu ruim 5 cm hoger.

Ik begin wel te twijfelen of ik hem nog wel moet verhogen. Ik zal eerst de 33-ers er weer opzetten. Op de foto staat hij nog op 31-ers.

Ik ga eerst maar eens met hout de afmeting van de bak timmeren, zodat ik de verhouding goed krijg. Dan zie ik ook beter of de verhoging nodig is.

Ik snap alleen niet hoe ik de foto's kan uploaden, ik zie daarvoor geen mogelijkheid in de toolbar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...