Spring naar bijdragen

Forward Control Ofwel Fc-170


hermancj5
 Share

Recommended Posts

mooi werk Herman, viel toch nog mee om hem aan de praat te krijgen?

Ja. Het aan de praat krijgen viel niet tegen. Maar in het geheel bekeken heb ik er zeker 3x langer werk aan gehad dan gedacht met de hele ombouw.

Nu de boel aftapen en fatsoeneren. Hoop dat ik morgen een voorzichtig proefritje kan maken. En dan blijven er nog zat dingetjes over die nog moeten gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerste meters gemaakt. Nog niet op de openbare weg geweest want had vergeten de achterverlichting aan te sluiten.

Ziet er veelbelovend uit. Loopt mooi rond, trekt super. Moet nog wel wat meer gewicht achterop hebben, want wielen spinnen snel.

Shifter schakelt nog niet helemaal goed, is denk ik kwestie van afstellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vandaag (onverwacht) kennis gemaakt met death wobble. Bij ongeveer 70 km/u begon de hele auto te schudden. Schok me de rambam. Had de afdekkap niet op de motor en kon dus zien dat ook de motor enorm begon te bewegen. Afgeremd en langzaam weer de snelheid opgevoerd. Weer het zelfde schudden.

Terug bij mijn wpl alles nagekeken maar kon geen rare dingen ontdekken. Pas toen ik hem op de krik zetten viel me bij toeval op dat er speling op het rechtervoorwiel zat.

Ik dacht, wielmoeren vergeten aan te draaien, maar die zaten vast. 2e gedachte: een losgelopen wiellager. De boel dus losgemaakt, waar ook daar geen rare

dingen. Lagers strak opgedraaid, wiel er weer op. F.ck nog steeds speling. Naaf zit vast maar de remtrommel beweegt.

Alles er weer afgehaald, de naaf schoon gemaakt en de trommel eraf getikt.

Blijkt dat de flens (Flange) voor 90 % is losgescheurd van het huis.

Lijkt me gietijzer, dus op zoek naar een vervanger.

Filmpje: https://youtu.be/29t_24bvV6U

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De hub van Siert is binnen, waarvoor dank. Heb net de oude lagers eruit getikt en de maten gecontroleerd.

De aanslag waar het lager tegenaan komt zit ongeveer 2,7 mm dieper dan bij de oude.

Het nummer op de lagers zijn ook verschillend, dus daar kan ook nog verschil in dikte in zitten.

De naaf van Siert heeft een extra, verdiepte rand voor de kering. De mijne is dus te klein, die van Siert heeft een te grote binnendiameter.

De boel ligt nu te weken in de benzine.

Helaas vanavond geen tijd, morgen verder meten.

bewerkt door hermancj5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, aan de hand van de lager nummers heb ik de exacte binnen en buitendiameter kunnen bepalen. Ze zijn zelfs in 2 diktes te krijgen. (Scheelt iets van krap 2 mm.) Aan de binnenkant heb ik de dikke besteld, buiten de dunne. Dan vang ik de diepere ligging van jou naaf bijna op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag een beetje rondgereden. Whow dat ding gaat als de brandweer. Even naar mijn zwager gereden.

Hij zit in de landbouwmechanisatie en voor hem is er maar 1 motor, namelijk een zescilinder.

Hem de sleutel in de handen gedrukt en samen een stuk rondgereden.

Ik ken hem nu ongeveer 25 jaar, maar nog nooit zo'n enthousiasme gezien.

 

Tot zoverre The fun part.

 

Toen ik weer terug wilde rijden hoorde ik ineens wat tikken. Zoiets eerder gehad, toen kwam de fan tegen de selector van de automaat. Ik dacht (hoopte) dat er wat was losgerammeld. Dus niet, alles keurig op zijn plek. Daarna dacht ik dat de visco het begeven had, en dat daardoor de fan tegen de krukaspoelie aan kwam.

Geprobeerd de bladen iets bij te buigen, daarna gestart en achteruit terug gereden. Auto bij mijn zwager in de schuur gezet en maar eens op de rug eronder gaan liggen.

Zie ik ineens dat de krukaspoelie helemaal scheef zit. Kon hem er zo uithalen, want de bout was weg. (hebben we nog wel weer  terug gevonden.)  En dan kom je dit tegen! Gloeiende, gloeiende.................

post-1357-0-77735700-1449944151_thumb.jp

 

Ik heb dat ding er nooit af gehad, en zo te zien heeft dat al een tijdje lopen slingeren.

Ben wel blij dat dit niet met 80 km/h gebeurde.

 

Dus Pepijn, helaas, Heerde zit er nog niet in

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...