Spring naar bijdragen

Forward Control Ofwel Fc-170


hermancj5
 Share

Recommended Posts

Motor kwam telkens aan de kook. Eerst de thermostaat uitgehaald en gecontroleerd. Gaat bij ongeveer 80 gr open, zou dus goed moeten zijn. Gaatje geboord voor een eventuele luchtbellen. Hielp niet. Daarom pomp eraf gehad. Zag geen bijzonders, dus teruggeplaatst. Thermostaat er maar uitgehaald. Gaat nu een stuk beter. Na een km of 10 bij 80 km/uur weer iets aan de kook. Onderkant van de radiator kon ik nog even vasthouden. Kan dus nog een luchtbelletje zijn. Valse lucht ondertussen ook gevonden, ring tussen spruitstuk en carburateur zat verkeerd om. Had een tijd terug een set coopers gekocht 33x12.5x15, deze op velgen laten zetten en gemonteerd.

@ Ab, foto,s volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen weekend een beetje rondgereden, maar nog steeds koelproblemen. Ook nog een zeer irritante tik te horen zodra ik ga geef, en een olie lekkage uit de benzinepomp. Benzinepomp vandaag vervangen, dus  dat is verholpen.

Ik dacht (hoopte) dat de tik wegkwam bij de pakking onder het uitlaatspruitstuk. Die heb ik nu dicht gemaakt, maar het tikken blijft. Op het oor is het niet te doen, hang ik boven de motor hoor ik het voor, luister ik daar hoor ik het achter....

Om het beter te kunnen traceren heb ik de fan er af gehaald zodat ik ontsnappende uitlaatgassen beter kon voelen.  Maar kan nog niet vinden waar het probleem zit. De uitlaat heb ik van allerlei rommel die ik nog had, een beetje aan elkaar gebakken. Misschien doet hij het wel in de uitlaat.... Denk dat ik daar eerst maar wat anders voor ga maken.

Maar ik heb hierdoor wel het koelprobleem gevonden (denk ik). Toen ik op de rug onder de auto lag en iets aan de gaskabel trok, zag ik in mijn ooghoek dat de koelwaterslang bijna helemaal plat werd. Dus de waterpomp doet het goed. Maar even op zoek naar een veer om in de slang te doen. 

(De ombouw van  mijn CJ van een 6 naar een 8 cilinder ging makkelijker dan deze motorswap.)

 

Het rijden zelf is geweldig. Echt heel anders dan een CJ of wel auto dan ook. Veel bekijks onderweg.

 

Kan ook niet anders. Zeg nou zelf, dit is toch een plaatje......

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Probleem met koeling is de laatste tijd verergerd. Van alles geprobeerd, maar zodra ik flink gas geef, begint de koelvloeistof te schuimen, en wordt uit het reservoir gedrukt. Mijn conclusie: koppakking lek.

Vandaag de FC in de opslag gezet. Eerst maar even overdenken hoe nu verder. Vind namelijk ook dat hij bij 80 enorm veel toeren maakt, met bijbehorend verbruik. Hij staat al op 33-ers en groter kan niet zonder aanpassingen. Diffs aanpassen is prijzig, en voor een dana 53 lastig of niet te krijgen.

Dus........????

Ga eerst de nu eerst de cj klaar maken voor de APK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem met koeling is de laatste tijd verergerd. Van alles geprobeerd, maar zodra ik flink gas geef, begint de koelvloeistof te schuimen, en wordt uit het reservoir gedrukt. Mijn conclusie: koppakking lek.

Vandaag de FC in de opslag gezet. Eerst maar even overdenken hoe nu verder. Vind namelijk ook dat hij bij 80 enorm veel toeren maakt, met bijbehorend verbruik. Hij staat al op 33-ers en groter kan niet zonder aanpassingen. Diffs aanpassen is prijzig, en voor een dana 53 lastig of niet te krijgen.

Dus........????

Ga eerst de nu eerst de cj klaar maken voor de APK.

Balen!!

 

Veel werk aan de CJ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem met koeling is de laatste tijd verergerd. Van alles geprobeerd, maar zodra ik flink gas geef, begint de koelvloeistof te schuimen, en wordt uit het reservoir gedrukt. Mijn conclusie: koppakking lek.

Vandaag de FC in de opslag gezet. Eerst maar even overdenken hoe nu verder. Vind namelijk ook dat hij bij 80 enorm veel toeren maakt, met bijbehorend verbruik. Hij staat al op 33-ers en groter kan niet zonder aanpassingen. Diffs aanpassen is prijzig, en voor een dana 53 lastig of niet te krijgen.

Dus........????

Ga eerst de nu eerst de cj klaar maken voor de APK.

 

Kennelijk is het mogelijk om een Warn overdrive in je aandrijflijn te monteren, misschien is dat wat? Ook prijzig, trouwens, maar in elk geval te krijgen ;)

 

Leuk project en een leuk busje heb je daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Gisteren de FC maar weer eens uit de schuur gehaald. Starten en lopen, geen probleem. Stationeer geen problemen, maar zodra ik ga rijden begint het niveau van de koelvloeistof te op te lopen. Na ongeveer 800 meter begint het reservoir te overstromen. Als ik dan stop, borrelt het een tijdje en zakt het niveau weer. Even naar de plaatselijke garage geweest en even met de snuffelaar in het reservoir. En ja hoor uitlaatgassen, dus koppakking lek.

 

Aangezien ik dit blok niet ken, en hem op goed geluk ingebouwd heb, heb ik mijn ouwe 258 maar eens van de zolder gehaald. Destijds vervangen omdat de oliedruk te wensen overliet, en ik graag een v8 wilde.

Vandaag de boel opengemaakt om zijn conditie te bekijken.

Zat wel een beetje drab onderin, maar dat heb ik wel erger gezien.

Daarop de lagerkappen er afgehaald.

en aansluitend alles maar losgemaakt

 

Lijkt me een revisie. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herman als er toch een revisie zit aan te komen waarom er dan geen V8 in zetten? Deze koop je nog steeds voor lagere prijzen als wat een goede revisie kost.

Heb ik ook al aan zitten denken. Maar dan moet ik langs de RDW, en ik kom met het schakelen (stangen) in de knoei. Dan moet ik eigenlijk naar een automaat. V6 zou een optie zijn, maar ook daar het schakel probleem. Als ik dit blok reviseer, is het een kwestie van overbouwen en ik kan weer rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herman als er toch een revisie zit aan te komen waarom er dan geen V8 in zetten? Deze koop je nog steeds voor lagere prijzen als wat een goede revisie kost.

Waarom RDW? Je hebt geen APK plicht meer en wie gaat het dan nog tegenhouden? Verzekering doet niet moeilijk en taxateur voor waardebepaling ook niet.

Hmmm, daar heb je een punt. Blijft nog de (extra) uitgave voor een automaat. bewerkt door hermancj5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, daar heb je een punt. Blijft nog de (extra) uitgave voor een automaat.

 

Klopt er zal dan een extra uitgave moeten zijn maar je krijgt er wel veel meer voor terug op den duur en dan heb ik het over het rijplezier met de V8  :thumbsup:

 

en als je beetje rond ga kijken op diverse sites kan je goede gebruikte spullen kopen waardoor de aanschaf best wel eens mee kan vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel kilometers je na de nieuwe lagers nog vooruit kan is niet te voorspellen.

Ik heb onlangs een 4.0 met net zulke versleten lagers en rammelende zuigers met 260k gelopen vervangen, maar hij liep eigenlijk nog best wel aardig.

als je nokkenaslagers ook zo versleten zijn(was bij mij wel het geval), moet je daar wellicht ook wat mee.

Ik ben van mening dat als de krukaslagers er zo aan toe zijn, vaak er veel meer punten in het blok overmatige slijtage vertonen.

Aan de andere kant, ik heb de krukaslagers zelf vervangen en de kosten van alles bij elkaar, alle krukas lagers met nieuwe carterpakking kwamen op nog geen 200 euro.

Het is niet moeilijk ook, alles bij elkaar een halve dag werk en ik had het ook nog nooit gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat Schneiders & Michel zeggen en ondertussen rustig naar die V8 opzoek en de rest van de onderdelen.

 

Komt nog eens bij dat je een geheel/gedeeltelijk gereviseerde motor goed moet inrijden en met maar 1500 kilometer per jaar red je dat niet, kun je bij te weinig rijden weer andere narigheid krijgen. Hoelang geven ze garantie? kilometers of jaren? Kom je er misschien na 3 jaar en 2500 kilometer pas achter dat ze iets cruciaals bij de revisie vergeten zijn!?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...