Spring naar bijdragen

4 Wiel Aandrijving Wagoneer 1981


Recommended Posts

Hallo,

Ik heb deze week een Jeep Wagoneer uit '81 gekocht.

Heb al wat foto's in de Gallerij geplaats voor de nieuwsgierigen ;-)

Maar ik zit nu met een vraag,

De hendel voor het overschakelen van 2 naar 4 wielaandrijving is voor mij nogal onduidelijk.

Er staat in een pijl: 4HLK

Daaronder: 4H

Daaronder staat een N

En daar weer onder staat in een pijl 4L

Ik zal er voor de zekerheid een foto bij doen.

Mijn vraag, is er iemand die mij uit kan leggen hoe dit precies werkt en waar de letters voor staan?

Alvast bedankt, Gwennie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4H, is 4 wiel aandrijving, hoge gearing

N is neutraal (bij slepen van voertuig gebruiken)

4L, is 4 wiel aandrijving, lage gearing

4HLK zegt me niets, doe eens een foto.

Welke tussenbak heb je eigenlijk, quadratrac?

Mooie Jeep, feli en welkom! B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik heb deze week een Jeep Wagoneer uit '81 gekocht.

Heb al wat foto's in de Gallerij geplaats voor de nieuwsgierigen ;-)

Maar ik zit nu met een vraag,

De hendel voor het overschakelen van 2 naar 4 wielaandrijving is voor mij nogal onduidelijk.

Er staat in een pijl: 4HLK

Daaronder: 4H

Daaronder staat een N

En daar weer onder staat in een pijl 4L

Ik zal er voor de zekerheid een foto bij doen.

Mijn vraag, is er iemand die mij uit kan leggen hoe dit precies werkt en waar de letters voor staan?

Alvast bedankt, Gwennie.

Welkom Gwennie,

over de bak aandrijving is al vermeld klopt!

veel rij genot gewenst

de wag komt zij uit Amsterdam.

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Gwennie,

Feli met de aanschaf. LK staat in kleine letters. Waarschijnlijk staat dat voor "lock".

Maar voor de duidelijkheid. Je spreekt over van 2 naar 4 wiel aandrijving. De hendel die je op de foto laat zien is alleen maar om te schakelen tussen hoge en lage gearing en inderdaad in geval van slepen in Neutraal. Deze hendel dient ook alleen maar gebruikt te worden in vier wiel aandrijving en met lage snelheden, oftewel zwaar terrein. Schakelen tussen 2 en 4 wiel aandrijving doe je met het schuifje dat onder in het dashboard zit, rechts van het stuurkolom. Deze bedient vacuum kleppen/motoren die de voorwielen inschakelen.

Maar meer kan ik er ook niet over zeggen. Bij mij werkt het niet. Als ik het schuifje bedien gebeurt er niet veel. Moet me nog verdiepen in de vierwielgebeuren en ook dat lock, want ik heb wel een indicatie lampje in het dasboard zitten voor het 4wd en 4lock. 4wd gaat branden als je hem in 4wd zet, dat snapt een kind, en ik hoop een beetje dat 4 lock gaat branden als je hem in low gearing zet. Maar zoals ik al zei heb ik mij er nog niet in verdiept, dus dat weet ik niet zeker. Misschien kan iemand anders hier wat zinnigers over zeggen.

Alwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

Check in deze handleiding pagina 17, staat exact hoe en wat mbt high en low gear en 2/4 wd. Best wel relevante gegevens, wist niet dat je de auto zachtjes rollend bv van high naar low moet zetten.

http://oljeep.com/gw/89_GW_OwnersManual/1989_GW_OwnersManual.pdf

gr,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog zelf even de handleiding na lezend: je eerste keuze is of je in 2 of 4 wiel aandrijving wil rijden. Het in-uit schakelen kan al rijdende gebeuren, ook op de snelweg.

Als je extra kracht wilt hebben terwijl je op los ondergrond rijdt dan kan je voor de low range kiezen. De auto moet in 4wd staan, dan ga je met een snelheid van 3 a 5 km per uur rijden en zet je versnelling in Neutraal, dan trek je de hendel naast je stoel met enig gevoel naar boven.

Als je een hoop gekraak hoort dan heb je het fout of te ruw gedaan.

Ik zelf heb geen selec-trac, in 4wd kan ik niet op asfalt een bocht draaien aangezien ik mijn tussenbak dan gelockt heb staan. Met de selec-trac heb ik geen ervaring.

gr,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let op! Het model van 1981 heeft een andere versnellingsbak en tussenbak dan die van 1989 (waarnaar Marco verwijst). Ik zou dus voor de zekerheid nagaan of deze handelingen ook voor jouw model gevolgd dienen te worden om tussen hoge en lage giering te schakelen.

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Wagoneer en http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_four_wheel_drive_systems.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb twee manuals liggen. Eén van een 85'er en één van een 88'er. Heb zelf een 86'er met Selec-Trac. Heb inderdaad twee versies gelezen voor wat betreft het overschakelen van 2 naar 4wd. De één zegt dat het altijd kan en de ander alleen bij stilstand. En dan eventueel heen en weer schakelen als ie niet lekker in 4wd komt. Heb de laatste methode één keer geprobeerd, maar er gebeurde verrekte weinig. Moet ik nog een keer uitzoeken.

Vraag me trouwens af waarom iemand op de snelweg over zou willen naar 4wd, maar dat staat los van of het kan of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow, wat een informatie! Hier kan ik in ieder geval al heel wat mee!

Over schakelen van 4 naar 2 wheeldrive doet het niet meer.

ZIt erover te denken om de vooras te verwijderen, zodat ie ook een stuk zuiniger rijdt.

Maar ook zal ik eens laten kijken wat voor tussenbak ik heb.

Hierover snel meer ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk heb ik geen flauw idee hoe ik van 2 naar 4 wiel over moet schakelen.

Dacht dat dat kon met dat knopje naast mn stuur die ik in en uit kan trekken, maar na de auto aan de achterkant omhoog te hebben getild met de heftruck blijkt dit toch niet te werken....

Ook heb ik aan mn vriend gevraagd wat ik voor tussenbak heb, maar hij kan mij daar jammer genoeg geen antwoord op geven.

Hoe kan ik dit zien?

Groetjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de heftruck de achterkant omhoog ? Zet dan alle wielen vrij dan weet je het zeker. Ik hoor overigens zachtje het gesis van de pneumatiek als ik het schuifje van 2wd naar 4wd zet.

Maar ik lees een reactie die best belangrijk is. Gaat over de verschillen tussen wel of geen Selec Trac. Ik heb geen Selec Trac. Dwz dat ik geacht word om standaard met 2 wd te rijden. Op het moment dat ik 4wd inschakel spert mijn tussenbak, een bocht maken op een stroeve ondergrond is dan slecht voor het aandrijf systeem. Om in te gaan waarom ik al rijdend van 2 naar 4wd zou gaan, ik rij wel eens in de winter in Scandinavie, als het glad begint te worden schakel ik over naar 4wd. Indien ik echt tractie nodig heb, dan pas ga ik over tot het kiezen tussen Low en High range.

Ik heb geen kennis mbt Selec Trac, mijn vermoeden is dat Selec Trac een permanente 4wd aandrijving heeft, en pas als je echt wilt gaan sperren in de tussenbak dan zal je daar ergens een knopje voor hebben. Lijkt me dan dat je dus een knopje 4wd en 4wd lock hebt.

Verschil is dat je met mijn wagen een hoop gepiep en geknars hoort als ik een asfalt bergpas zou nemen met 4wd ingeschakeld, en een Selec Trac mij vrolijk in 4wd voorbij blaast. Ik heb nl geen keuze en sper direkt dmv 4 wd de tussenbak en hij/zij kan dus daarin nog een keuze maken. Inzake high of low range is er geen verschil.

Ik heb 1 voordeel. In 10 minuten had ik vrijloopnaven onder mijn voorwielen zitten, doordat nu mij vooras vanuit de wielen geen aandrijving meer hebben staat mijn voorste cardan as dus stil terwijl ik rijd. Mijn tussenbak drijft nl die cardans niet aan als ik in 2wd sta. Naar ik begreep kan je in een Selec Trac niet zo maar de cardan as voor weg halen, ik denk dat je tussenbak gelijk een differenteel dan alle vermogen naar de ontbrekende cardanas wilt gooien, maar als je hem in 4 Wd lock zou zetten moet het wel kunnen. Dan kan je ook vrijloopnaven monteren.

Als laatste, ik zie wel eens opmerkingen over de knopjes links en rechts van het stuur, ook ik hoopte eerst dat dat de beide assen een sper optie zou geven. Helaas openen zich als je er aan trekt luchtroosters ter hoogte van je voeten bij de schutboorden, heb nu in de zomer wel lekker koele voeten.

Dan nog even indien de term sperren niet duidelijk is. Als je een as los neerlegt, dan kunnen beide wielen ronddraaien met een eiegn snelheid. Daardoor kan je een bocht maken, zouden de wielen aan 1 lange as zitten dan heeft het buitenste wiel in een bocht meer afstand te overbruggen en draait dus sneller dan het binnenwiel, daardoor piepen dan de banden. Of je as breekt. Helaas heeft een differentieel die het mogelijk maakt dat 2 wielen aan 1 as verschillende snelheden draaien ook een nadeel. Hij geeft de krachten vanuit de versnellingsbak het meest door aan het wiel met de minste weerstand. Dus je kan met je linkerwiel op asfalt staan, je rechterwiel in de modder en vrolijk vliegt de modder om je oren maar de auto staat vast.

Nu gaat het een beetje boven mijn pet maar als je zoals bij mij bij het inschakelen van 4wd je de tussenbak spert zullen de voor en achter as dus identiek veel aandrijving krijgen, ik heb geen gesperde assen maar bij een bocht op asfalt zullen er toch verschillen in omwentelingen tussen het aangedreven voor en achter wiel zijn.

Mijn wens is om voor en achter in de as een sper te hebben, in het terrein hebben dan alle 4 de wielen identiek veel aandrijving, schijnt echt een wereld van verschil te zijn. Met mijn vorige 4wd stond ik vaak vast omdat 1 voor en 1 achter wiel zinlos rond draaiden terwijl de wielen met grip geen aandrijving kregen. Voor nu ga ik dat verhelpen op de goedkope manier door ieder wiel afzonderlijk te laten kunnen remmen ( op iedere remleiding een kraan ), daarmee bedonder ik het differentieel en gooit ie de aandrijving over naar het wiel met grip. Met een VW Buggy lukte dat prima.

Overigens woon ik in Rotterdam, daar heb ik 2 Jeep rijders en altijd leuk om meer gelijk gestemden te leren kennen. Komende zomer ga ik van Annecy via Chamonix /Martigny een aantal oude (gravel)bergpassen tussen de Mont Blanc en Nice verkennen. Ga wel eerst lid van de wegenwacht worden.

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...