Spring naar bijdragen

Amc 401 Of Chevy?


puppy
 Share

Recommended Posts

zoals de titel zegt, een amc 401 of een chevy motor.

effe wat gegevens,

AMC 401: onderblock is standaard en ook de zuigers, nieuwe klepzittingen en kleppen in de cillinderkoppen. speciale klepveren...

performance nokkenas, malory ontsteking, edelbrock carb + intake. mopar oliepomp, nieuwe distributieketting + tandwielen...de motor zou een 340pk moeten leveren

hier zou ik een tbi opzetten.

de conversion is veel makkelijker omdat ik nu een amc 304 heb, dus motorsteunen en versnellingsbak blijven hetzelfde.

optie 2

chevrolet 383 stroker of een gen3 motor (6.0l lq9 of ls1/2)

350-400pk

nieuwe motorsteunen en adapter nodig, nieuwe bekabeling...

ik weet dat de onderdelen voor chevrolet goedkoper zijn en makelijker te vinden, maar de AMC is wel veel makelijker.

dus welke motor zou het beste zijn zowel in €€€€ als in kwaliteit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

waarom een stroker? voor het vermogen en het koppel.

de kostprijs zal ongeveer hetzelfde zijn, behalve als ik een gen3 motor neem,

dan zal het duurder worden maar dan heb ik ook wel een modernere motor.

de amc is plug and play, heb ik niets meer nodig, als ik voor chevy ga moet ik motorsteunen maken en een adapter kopen voor mijn t18 (die zou ik toch graag willen houden).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De motorsteunen is niet echt het probleem. Heb kant en klare verstelbare steunen gekocht die zowel op een chevy smal blok als big blok passen.

De steunen kosten 125 dollar samen.

Je wilt power en koppel en ik neem vooral onderin. Dan is het verschil tussen een 383 stroker en een 350 blok niet zo groot hoor.

Pas boven de 3300 toeren wordt het verschil merkbaar en een chevy 350 deluxe levert 330 pk en 380 lb bij 3800 toeren

383 base levert 340 pk bij 4500 toeren en 435 lb bij 4000 toeren.

De chevy blokken ontlopen elkaar niet veel onderin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat van die motorsteunen dat weet ik, mijn zoon heeft net een 350 tbi in zijn cj7 gelegt...

en dat van die stroker, het blok blijft hetzelfde dus daar veranderd er niets, mij gaat het erom welke motor de beste zou zijn.

mijn voorkeur gaat naar een chevrolet ls2 maar dan spreken we over een ander prijskaartje.

de amc is veel makelijker, dit kan op 1 dag geklaart worden MAAR is het ook de goede beslissing, die is wel gereviseerd maar het blijft een oude motor. ook wil ik een injectie dus de 401 moet omgebouwt worden... als ik een 350 of een stroker of een 400 maak moet die dus ook met injectie tbi of tpi. de ls2 heeft al injectie en ook 1 bobine per cilinder, maar daar is de bekabeling dan weer een pak moeilijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een 401 amc van niks opbouw en alles goed controleer op spelingen en slijtages en vervang dan is de motor niet veel minder als een chevy.

Een goede revisie is bepalend voor de levensduur van de amc.

Ik heb zelf een chevy erin zitten en dat bevalt me prima. Heb niet te klagen over vermogen en koppel.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk wel dat je uit een chevy makkelijker meer vermogen kan halen, het enige zwakke punt van een amc is dat de oliepomp in een aluminium behuizing draait, bij die 401 is die vervangen door een pomp van mopar. ook zijn die chevy's moeilijker te koelen omdat de koelkanalen in het blok te klein zijn. als ik die 350 van mijn zoon hoor dan hoor je ook wel dat er wat power inzit, en ook veel koppel.

een goede revisie bepaald de levensduur van elke motor, de kanalen in de cilinderkoppen van de 401 zijn ook licht gepolijst voor een betere flow, dus ik denk wel dat er veel aandacht is besteed aan die opbouw van de motor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je het heel goed doe kan je rond de 400 pk bij 5000 toeren halen en 468 lb aan koppel bij 3500 toeren. Dan heb je wel ongeveer het maximaal haalbare vermogen en koppel met een goede betrouwbaarheid. Ga je verder dan gaat dat ten koste van de betrouwbaarheid.

Het probleem van chevy motoren blijft altijd de koeling. De standaard chevy motoren met tussen de 175 a 250 pk hebben daar minder last van omdat het niet echt performance blokken zijn.

Toen ik mijn cj voorzag van een nieuwe 330 pk sterke 5.7 chevy had ik op de weg geen problemen. Zodra ik ging terreinrijden kwam het warmte probleem naar voren. Ik heb uiteindelijk om de motor goed gekoeld te houden een grotere oliekoeler geplaatst , mijn oliepan vergroot qua inhoud en een 3 rijen alu radiateur geplaatst met 2 fans. 1 fan draaie continu en de andere draaide pas bij een bepaalde temp en in de motorkap extra luchtroosters geplaatst. Toen had ik de koeling pas goed onder controle.

Afgelopen croatie trophy zijn er ook een aantal gesneuveld hoorde ik. Mijn garage was er ook niet zo heel happig op om een dergelijke chevy in mijn jeep te bouwen. Hij wist uit ervaring dat dergelijke blokken wel eens wat problemen krijgen als ze intensief gebruikt worden tijdens het terreinrijden. Hij had het dan wel over de blokken met wat meer vermogen. Een standaard chevy blok wilde hij zo in mijn jeep lepelen zonder problemen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn zoon heeft ook 2 grote oliekoelers, 1 voor de motor en 1 voor de versnellingsbak en een grote 3rij radiator.

ik vind betrouwbaarheid veel belangrijker dan vermogen, dus als ik het met 50pk minder zou moeten doen maar dan wel een betrouwbare motor hebben zou ik dit direct doen.als je kijkt naar croatia trophy, waar ze tot aan hun vooruit in het water moeten, dan moet je wel een goede ontsteking hebben. daar ben je dan weer beter met 1 bobine per cilinder, aluwel die 4.0l motoren met hun delco het toch ook kunnen doen.

dus, de AMC maar afschrijven en er een chevy inleggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...