Spring naar bijdragen

Borrelend Geluid Kachelradiateur


Recommended Posts

Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een jeep grand cherokee 5.2 V8 op G3.(96 model 97) .

Omdat de bovenste kvs slang keihard werd en merkte dat er veel lucht in het blok zat (temperatuur liep op tot net iets over de 100 grd) heb ik de termostaat vervangen.

Omdat er ook een lichte lekkage bij de waterpomp was heb ik ook de waterpomp laten vervangen. De temperatuur blijft nu net voor de 90 graden staan. Alleen de bovenste radiateur slang blijft keihard. Ook hoor ik een borrelend geluid bij de kachelradiateur. Geen kvs verlies, ook geen kvs bij olie. er zit dus lucht in het blok. Ik heb geprobeerd het kvs systeem te onluchten. De plaatselijke garage heeft aangegeven dat waarschijnlijk 1 of 2 koppakkingen vervangen moeten worden. Ikzelf heb mijn twijfels, De auto loopt perfect, temperatuur blijft netjes 90 graden. Ik vermoed dat er een luchtbel bij de kachelradiateur zit wat ik er niet uit krijg. Wat ik ook vreemd vindt is dat het kvs niveau in het expantievaatje gelijk blijft en er ook geen luchtbellen te zien zijn. Het lijkt wel of de druk niet weg kan via het slangetje bij de radiateur. Kan het niet zijn dat de radiateurdop kapot is ?

Ik hoop op een reactie.

mvg Hans

Ik merkte dat de bovenste kvs slang keihard werd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik denk toch dat dit een ander probleem is.

Als ik gas geven lijkt het wel of er een wc wordt doorgetrokken.

Het klotsend geluid hoor je ook als je de auto start of

optrekt, er zit duidelijk lucht in het blok. Koelvloeistof nivo blijft hetzelfde, geen luchtbellen in het reservoir, temp blijft netjes rond de 90 graden.

Ik ben toch bang dat er een scheurtje in 1 van de de cilinderkoppen zit of dat er een koppakking lekt.

Misschien nog iemand tips voor het ontluchten.

mvg Hans

Ik had dat ook, toen ik mijn wagen kocht.

Deze had ook een lange tijd stil gestaan tevoren.

Maar het was gewoon lucht in het koelsysteem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opzich komt wat je zegt, wel over een met wat ik had.

Het geluid word sneller en heviger bij hogere toeren.

Het is echt bij het gas geven, want bij het cruisen, is het nagenoeg stil.

Soms verhelpt het probleem zich wanneer de verwarming op volle toeren word gezet...

Wil je een GC goed onluchten ???

Dan moet je de wagen met de achterwielen omhoog zetten, of met de neus naar beneden op een stevige helling.

En dan kan je hem bij de kop 'aan de kant van het schutbord' ontluchten.

Omdat de motor er zo schuin inhangt...

Blijft er vaak 'lucht' voor in de kop zitten.

Dit gebeurd ook, na het vervangen van de waterpomp, of wanneer alle koelvloestof er af is geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Beste Silverback,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Wat bedoel je met aan de kant van het schutbord ontluchten ? Zit daar een ontluchtingsventiel?

De problemen zijn begonnen nadat ik een backfire heb gehad. Het luchtfilterhuis was ontploft.

Wat ik toe nu toe heb gedaan is:

Waterpomp vervangen, bovenste radiateur slang vervangen, termostaat vervangen. Dit allemaal omdat het blok druk opbouwde.

De waterpomp lekte iets koelvloeistof, en de thermostaat was kapot.

Ik heb diverse malen geprobeerd te onluchten dmv radiateurdop eraf te halen, dop van koelvloistofreservoir te verwijderen motor stationair laten lopen en de kachel op z;n warmst,

Aantal malen in de bovenste slang geknepen totdat er geen luchtbellen meer te zien waren.

Omdat er druk opgebouwd werd heb ik tijdelijk de termostaat verwijderd, ik weet niet of het te mee te maken heeft maar de airco wordt niet meer koud,

Ook de aanjager blaast alleen warme lucht. De temperatuur blijft tussen de 80 en 90 graden staan. Geen koelvloistof verlies. wel merk ik dat het borrelend geluid bij de kachelradiateur nu ook tijdens het rijden te horen is . Wat ik ook merk is dat er bruine drap aan de radiateur dop zit het lijkt op roest.

Auto loopt perfect, geen olieverlies ook geen koelvloeistof verlies,

Opzich komt wat je zegt, wel over een met wat ik had.

Het geluid word sneller en heviger bij hogere toeren.

Het is echt bij het gas geven, want bij het cruisen, is het nagenoeg stil.

Soms verhelpt het probleem zich wanneer de verwarming op volle toeren word gezet...

Wil je een GC goed onluchten ???

Dan moet je de wagen met de achterwielen omhoog zetten, of met de neus naar beneden op een stevige helling.

En dan kan je hem bij de kop 'aan de kant van het schutbord' ontluchten.

Omdat de motor er zo schuin inhangt...

Blijft er vaak 'lucht' voor in de kop zitten.

Dit gebeurd ook, na het vervangen van de waterpomp, of wanneer alle koelvloestof er af is geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...