Spring naar bijdragen

Verschil 1993 Yj 2.5 En 1983 Xj 2.5


kenzo
 Share

Recommended Posts

Hallo,

ik heb de motor uit mijn 1993 YJ (2.5L) gehaald.

Een kennis heeft een Cherokee XJ uit (dacht 1983 of 1984) belasting vrij iig.

De motor uit de cherokee is niet zo goed meer dus mijn vraag is of mijn motorblok past in zijn cherokee?

De cherokee heeft carburateur en de YJ injectie,

Wat zou er allemaal aangepast moeten worden om alleen het motorblok om te leggen? (versnellingsbak enzo dus niet overzetten)

Wie heeft wat tips / foto's / projecten en wie weet of het gaat en wat er dus veranderd moet worden?

Vriendelijk bedankt,

Kenzo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kenzo,

De motor gaat passen. Het omzetten is wat dat betreft een fluitje van een cent. De YJ-2.5i is een TBI met een eigen computer. De kabelboom van deze motor moet je dus uit de YJ halen en in de XJ zetten. Ook die is goed te doen. Als je bang bent voor draadjes, dan is het misschien handiger om een vakman in te schakelen. Bedenk wel dat de injectie een andere benzine toevoer heeft. Waarschijnlijk kun je de pomp uit de tank van de YJ bij de XJ als een buiten de tank-pomp monteren. Hier wordt enige creativiteit van je verwacht.

Bij de APK moet je CO2 uitstoot onder de 0.5% zijn. Dit is omdat je een uitlaatgassen geregelde benzine-incectie systeem hebt. (bij de carbutatie-motor was dit 3.5%). Zonder katalysator is dit bijna niet te doen. Ik zou je adviseren de katalysator ook over te zetten.

De YJ en de XJ hebben allebei een AX5 versnellingsbak. Dus de bak kun je gewoon laten zitten.

Jos Reuling

Hallo,

ik heb de motor uit mijn 1993 YJ (2.5L) gehaald.

Een kennis heeft een Cherokee XJ uit (dacht 1983 of 1984) belasting vrij iig.

De motor uit de cherokee is niet zo goed meer dus mijn vraag is of mijn motorblok past in zijn cherokee?

De cherokee heeft carburateur en de YJ injectie,

Wat zou er allemaal aangepast moeten worden om alleen het motorblok om te leggen? (versnellingsbak enzo dus niet overzetten)

Wie heeft wat tips / foto's / projecten en wie weet of het gaat en wat er dus veranderd moet worden?

Vriendelijk bedankt,

Kenzo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben vandaag nog met een jeep bij de RDW geweest(Wrangler op V8 omkeuren) en heb de vraag aan de keurmeester gesteld. Als er een uitlaatgeregeld brandstofsysteem aanwezig is, dient de CO uitstoot onder de 0.5% te liggen. Ik vraag me af waar jij jouw wijsheid van hebt.

Jos Reuling

waarom de injectie eruit laten???

dat rijd veel beter, zuiniger enz..

over de apk eisen...die gelden voor het voertuig, niet de motor die erin ligt.

je mag dus net als voorgaande jaren, een hoge co uitstoot hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de motorinhoud veranderd niet, dus hoeft er zowiezo al niets op papier veranderd te worden.

Ik heb zelf 3x een corsa omgebouwd naar 2liter 16v, allemaal waren het carb versies eerst.(oldtimers)

rdw omgekeurd, en de co waarde hoefde niet gemeten te worden aan de hand van de motor.

dan zijn er nog talloze die ik omgebouwd heb zonder rdw keuring, bijv van 1.2 carb naar 12 injectie.

rdw nagevraagd, en niks aan het handje, ook apk geen problemen.

dat er injectie en lambda opkomt maakt niet uit.

Dus ik weet zeker waar ik het over heb, anders zeg ik het niet zomaar..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...