Spring naar bijdragen

Voorstellen En Vragen


Recommended Posts

Hallo Jeepers,

Ik ben nieuw op het forum en opzoek naar een WJ vanaf 2000-2001. Heb al diverse topics gelezen hier op het forum die erg hulpzaam en nuttig zijn. Nu sta ik voor de keus om mijn V70 een euro boost te geven of over te stappen en een andere auto te kopen. Na enig speurwerk denk ik dat het een WJ gaat worden op gas.

Uit de diverse topics heb ik al begrepen dat de 4.0 een betrouwbare motor is die goed op gas loopt en betrouwbaarder is dan de V8. Waar ik echter nog niet zoveel over gevonden heb zijn de kosten om de Jeep op de weg te houden, wel ergens een link gevonden die verwees naar de Jeep site waarop de beurten stonden maar dat zegt natuurlijk weinig over de daadwerkelijke kosten.

Welke kosten zijn ongeveer te verwachten voor onderhoud, uitgaande van een WJ die om en nabij de 2 ton heeft gelopen. Ik zal er ongeveer 30.000 km per jaar mee gaan rijden en er ongeveer 3000km per jaar mee afleggen met een caravan van 1600 kg.

Alvast bedankt voor de info

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgende week met de Volvo V70 2.5D naar de garage om te laten kijken wat de beurt en het extra werk (schokdempers, draag arm etc) gaat kosten. Mijn huidige auto kost een lieve duit aan onderhoud (tot nog toe elke beurt ongeveer 1000 euro). Nog steeds in afwachting van berichten op dit topic om enig zicht op de gangbare kosten te krijgen om een WJ te kunen rijden.

Een auto mag best wat kosten, als hij/zij maar veel plezier voor terug geeft :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderhouds kosten is moeilijk te zeggen.

De meeste van het forum doen veel onderhoud zelf (is hun hobby)

Je hebt het over onderhoud aan de Volvo, maar de jeep heeft ook draagarmen en schokbrekers.

Dit blijft allemaal hetzelfde.

Een grand met 2k kan prima zijn , ligt er maar net aan hoe er mee gereden is.

Zolang je niks zelf wilt/ kunt doen , ben je gebonden aan een dealer of een specialist,

Bel hun voor de prijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste JDW,

qua kosten heb je met een WJ de afschrijving bijna gehad, wegenbelasting is voor zowel de L6 als de V8 ca 145€ per maand en verbruik is ook ongeveer gelijk rondde 1 op 5 (bij veel stadsverkeer nog wat onzuiniger(tegen 1 op 4) en bij veel snelwegkilometers met een gangetje van 100 is tegen de 1 op 6 te halen) Met de caravan zat ik in NL/België rond 1 op 4.

Een Jeep heeft ten opzichte van een Volvo natuurlijk wel 4-wielaandrijving en daarmee ook olie in de diff's nodig en de serviceinterval is vrij kort. Aan olie ben je door de voorkeur voor dure olie, vrij grote inhoud en vrij korte service-interval wat meer kwijt dan je gewend zult zijn. Daarnaast is er veel electronica etc en zijn er dus veel dingen die stuk kunnen. De rechttoe-rechtaan onderdelen op zich zijn niet gek duur, maar als je bijv. gedoe in de aandrijving krijgt ben je echt grote bedragen kwijt.

Qua betrouwbaarheid is het maar net wat je tegenkomt, ik heb een ZJ met een 4.0 motor op LPG gehad die na 7 jaar en bij 180.000 km eigenlijk qua uitlaatgas niet meer door de keuring mocht komen en die nu al jaren niet meer op de RDW site te vinden is, dus niet meer rond rijd. Nu heb ik een 99'er WJ 4.7 V8 op LPG, ik heb wel lang gezocht naar een iets duurdere maar dan wel met toen slechts 100000 op de teller en hiermee in anderhalf jaar (afkloppen) en tegen de 30000km verder aan bijzonderheden alleen een oliedruksensor en een speedsensor van de automaat aan kosten gehad (paar honderd euro samen). Ik reken op zo'n 125€ aan kosten voor onderhoud per maand en dat gaat tot nu toe goed, maar we doen wel eea zelf en hebben nog geen grote pech gehad (wel banden en remmen).

Maar ja, een Jeep koop je niet met verstand, de mogelijkheden van de aandrijving, de power, het geluid etc etc. maakt het een auto die je meer vergeeft aan onderhoud dan een "gewone" auto.

in ieder geval succes met je keuze!

Groet,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties tot zover.

De afschrijving ben ik niet zo bang voor, die komen bij elk merk terug en in de prijsklasse/bouwjaren die ik op het oog heb gaan daar de kosten (gerekend over een paar jaar) niet in zitten. Wat betreft de wegenbelasting, ik betaal voor mijn diesel hetzelfde bedrag dus ook daarin geen groot verschil te bespeuren.

Een gedeelte van het onderhoud zal ik zelf wel kunnen (olies etc) maar aangezien de auto dagelijks gebruikt gaat worden en voor ongeveer 30.000 km per jaar moet het eigenlijk wel redelijk storingsvrij zijn. (Ter indicatie mijn huidige auto heeft me 1x laten staan en dat was toen de dynamo het begaf bij 350.000 km). Het onderhoud zal gaan plaatsvinden bij een specialist en niet bij een dealer.

Het onderhoud van 125 euro per maand komt redelijk overeen met het onderhoud wat ik aan de auto heb op jaarbasis. Ben nu ongeveer 1200 euro kwijt.

Ik had gedacht/gehoopt dat het verbruik gemiddeld rond de 1 op 7 zou liggen (op gas). Ter vergelijking mijn diesel doet 1 op 15 en dat zou elkaar dan qua geldbedrag niet veel ontlopen...

Meer reacties zijn welkom!!!

En een auto alleen op emotionele basis kopen is niet mijn ding. Meestal kost dat achteraf meer dan je lief is. Liever bij aanschaf iets meer betalen zonder ellende achteraf, dan achteraf de ellende van een ander herstellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met "een Jeep koop je niet met je verstand" bedoelde ik niet aan te geven dat je de eerste de beste moet kopen, maar een auto van 1900 kilo, een duur aandrijfsysteem en een erg grote motor is nu eenmaal geen keuze die voortkomt uit puur zakelijke overwegingen. Ben het zeker met EJG en jou eens dat je moet gaan voor een goed exemplaar.

De rationele overweging voor mij voor de V8 is de caravan geweest, mijn eerdere ZJ 4.0 vond ik met een niet te grote caravan (1100 kg) niet zo powerful als verwacht, een Audi A4 1.9 tdi 110pk deed er zeker niet voor onder. Mijn huidige V8 heeft beduidend meer trekkracht en dat merk je met een aanhanger. Met een 4.0 ben ik ervan overtuigd dat je overal zult komen, de V8 heeft alleen beduidend meer reserve.

groet,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik heb een WJ gekocht met 180.000 km op benzine

een hele frisse die erg goed reed en goed van onderhoud was voor 4800 euro

Daar heb ik voor 2100 euro een LGP G3 installatie in laten leggen met flashlube

Voor 6900 euro klaar dus

Voordeel je kan zelf 300.000 km rijden voordat je kleppen weggesleten zijn

en je hebt een auto met minder kilometer als doorgaans eentje met ruime LPG ervaring

Ook heb je dan garantie op je LPG installatie en zit ie er zeer netjes in

Kies voor een LANDI LPG installatie die kan je op LPG starten

door op de lpg button in te drukken binnen 3 sec na de koude start dit kunnen de andere merken niet

Eigenlijk is het de noodstart voor als je benzinetank leeg zou zijn

anders moet je elke 2 maanden alsnog 50 euro benzine tanken om te starten en steeds warm rijden tot ie omspringt naar gas

Onderhoud met 2e hands delen is zeer goedkoop en makkelijk zelf te doen

Ik rijd gemiddeld op LPG 1 op 6,6 bij elke tank

Het zijn fijne en leuke auto's en zeer luxe en ze rijden heerlijk relaxed

Ik heb zelf de V8 genomen klinkt en rijdt veel krachtiger zeker met aanhangers van 1600 kg of meer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...