Spring naar bijdragen

Aankoop Tips Voor Aanschaf Van Een Tj


EJG
 Share

Recommended Posts

  • 3 months later...

Hier kun je al je vragen stellen over aankooptips van een TJ.

Even voorstellen. Mijn naam is Martijn en dit is mijn autogeschiedenis: Renault 19>Lancia Delta>Porsche 944 Cabrio>Alfa Romeo 156 SW GTA. Ik ben uitgekeken op de Alfa en overweeg nu de aanschaf van een TJ als eerste (en enige auto). Ik rijd niet veel meer dan 10.000 km per jaar en ben voor mijn werk niet afhankelijk van de wagen. Ik heb al veel nuttige dingen gelezen op dit forum, onder meer over de 2.4 versus de 4.0 (mijn voorkeur) en handgeschakeld (mijn voorkeur) versus automaat.

Ik vroeg me nog 2 dingen af waar ik graag input op krijg.

1) Zijn er voor de TJ nog slechte bouwjaren? Moet je de beginjaren bijvoorbeeld laten staan?

2) Je kijkt makkelijker onder een TJ dan onder mijn GTA. Als ik onder een TJ kijk, zie ik de nodige corrosie. Is dat problematisch?

Veel dank voor de input!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn geen echt slechte bouwjaren, al is de motor en elektronica wel doorontwikkeld in de loop der tijd.

Corrosie kan natuurlijk altijd, als het oppervlakkig is lijkt me dat vrij normaal.

Doorgeroeste TJ's kom je niet vaak tegen aangezien de zaak redelijk verzinkt is.

Het is geen racewagen -bijna al je voorgaande auto's zijn sportief op z'n minst- maar hij komt best goed mee in het verkeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Hier kun je al je vragen stellen over aankooptips van een TJ.

hoi, ik vroeg mij zo af hoe jij tot de keuze bent gekomen voor een TJ 4.0 handgeschakeld ? ik ben helemaal weg van de vormgeving van een Wrangler maar ik wil wat gerichter gaan zoeken ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 3 years later...

Dag ,

Ik ben van plan een TJ aan te kopen om in het weekend lekker mee te toeren, mss. eens een bosweg maar geen zwaar terrein, maar heb enkele vragen :

Is het waar dat alle modellen van de TJ gegalvaniseerd zijn ?

Zijn er bouwjaren met specifieke problemen ?

Het liefst ga ik voor een 4.0 maar aangezien ik hem als vrije tijds auto ga gebruiken zal een 2.5 injectie (2.5 is toch altijd injectie ?) ook wel lukken, maar wat is de grootste banden maat die een 2.5 nog goed kan trekken ?  

 

Dank u voor jullie reactie,

 

Danny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • 11 months later...

Hallo,

Ik wil al een geruime tijd een Wrangler kopen en nu heb ik er een gevonden uit '97 (4.0 Sport, handbak)

Hij heeft 225k KM's gelopen en hij heeft "geregeld" onderhoud gekregen. Nu neem ik morgen contact op met de garage om hier een duidelijker antwoord op te krijgen, maar kan iemand mij misschien vertellen waar op te letten etc?

Bijv. als hij inderdaad altijd netjes zijn service heeft gehad, waar moet ik dan op rekenen met zo'n KM stand?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Sander

Wrangler.jpg

Wrangler1.jpg

Wrangler2.jpg

Wrangler3.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed poetsen kunnen ze daar wel.....

Ik heb de indruk dat de Jeep ooit een wat fermer voorkomen had. Er hebben waarschijnlijk grotere wielen op gezeten, gezien aan de spatbordverbreders.  Spiegels op de raamscharnieren, zijn ook verwijderd. Traanplaatje waar ooit de lier gezeten heeft??

De 4.0  motoren en aandrijflijn hebben niet zoveel problemen met deze kilometerstand. Let wel even goed op roest aan de onderkant van de body, daar waar dat tranenplaat zit en op het chassis net voor de achterwielen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Ab al zegt. Auto heeft er waarschijnlijk anders uitgezien.

Ga er gewoon onder liggen en kijk goed naar roest op het chassis en de tussenbalken. Kijk/voel ook even bovenop de tank. Deze wil nog wel eens modder en zand verzamelen. Weet je meteen oftie in het terrein is geweest.

En als je er toch onder ligt, kun je meteen de onderkant van de motor en bak nakijken op evt. druppels of sporen van lekkage.

Maak ook een proefrit en bekijk dan of de 4wd werkt in alle standen. En hoe de versnellingsbak aanvoelt. Zoek hier dan wel een grasveldje voor uit o.i.d. Op de verharde weg vind de auto dit niet leuk.

Voor de rest even zoeken op internet. Op de diverse fora is er genoeg info te vinden waar op te letten. Bijv. Jeepforum.com, wranglerforum.com.

En neem bij voorkeur iemand mee die bekend is met een Jeep TJ.

Voor de rest gewoon je gezonde verstand gebruiken. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan ......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ten eerste allemaal bedankt voor jullie reacties!


Deze jeep heeft idd altijd netjes zijn onderhoud gehad. Volledige geschiedenis is bekend en bijgehouden.

Hij lekt niet aan de onderkant voor zo ver ik heb kunnen zien. Wel startte hij moeizaam (het was -6), maar dat had te maken met de koppelingskabel volgens de verkoper.

De traanplaatstrips op de deuren zijn er gewoon opgeplakt en één ervan laat al aardig los. Ik kan geen roest vinden bij de achterwielen...

Wel is er wat oppervlakkig roest op de scharnieren van de deuren.

Verder is er een wat grotere plek roest op de bodem aan de binnenkant aan de linkerkant achter de bestuurdersstoel. Daar waar hij vastzit aan de bodem.
 

De prijs is erg aantrekkelijk, maar ik weet me eerlijk gezegd niet waar ik wijs aan doe.

Ik laat nog wel weten wat ik besluit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als dat alles is dan zul je er, een beetje afhankelijk van de prijs natuurlijk, geen al te grote buil aan vallen.

En zolang de roest alleen maar oppervlakte roest is, dan is dat goed te behandelen. Ik zou echter wel goed onder de traanplaten kijken of deze er alleen maar opzitten als opsmuk, of dat ze erop gedaan zijn om iets te verbergen.

En als de verkoper gelijk heeft, dan heb je de enige Wrangler van dit bouwjaar ter wereld met een koppelingskabel ;-)

Succes met je keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Aan het einde van de rit, is bepalend of het goed is, is de PRIJS

 

Heb geen fotos gezien van onder de motorkap, maar bij 225k aan kilometers, is alleen 'goed onderhouden' niet genoeg; er moeten dingen vervangen zijn; timing ketting, wat sensoren rondom de throttle body

 

en Hoe goed zijn nog je; lagers, assen, kruiskoppelingen

 

en dan: FRAME?  heel goed inspecteren

 

deze, op foto's ?? 5000 eu, maximaal

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 hours ago, schneiders said:

Goed advies, dat zal hem helpen een leuke TJ te vinden, zonder motor brengt die auto momenteel nog 5k op.

Oh, er is vast wel iemand die er zelfs 10k voor betaald... twijfel ik geen seconde aan.

Ik heb mijn TJ al 4 jaar, en weet dat sommige reparaties geld kosten om goed te krijgen. koop je een TJ voor.. 7k, maar dan 4k aan reparaties, ben je zo op de 11... shit adds up!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 hour ago, schneiders said:

Wat jij beschrijft  slijtage, die ketting zal niet zo snel kapot gaan.

Een auto van 20 jaar oud brengt altijd wel kosten met zich mee, zeker als je het onderhoud en reparaties uitbesteed.

Ja, dat bedoelde ik, SLIJTAGE, zeker na 200+k en gaat niet om dat de ketting niet kapot gaat, gaat om de SPELING [door slijtage]. Als jij vind dat die speling van bijna 13 mm OK is om mee te rijden... dan verschillen we daar van mening over.

Een TJ, met AMC242 of zoiets, zal altijd tussen de 100k en 150k in die 'fase' komen, dat dingen gewoon teveel speling krijgen. Zeker 2e hands. Een verkoper zal altijd zeggen dat 'ie goed is onderhouden'... wat gaat ie anders zeggen? **t-hok??

Ik bekijk het vanuit mijn eigen positie; ik koop, dus ik wil maximaal genot voor mijn geld. Ik ben nu wijzer dan 4 jaar geleden, en weet dat het super is om een lekkere 4 liter TJ te hebben, vanuitgaande dat alles lekker smooth loopt ;)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
Op 21-3-2011 om 8:48 PM zei EJG:

Hier kun je al je vragen stellen over aankooptips van een TJ.

Hoi allemaal,

Ik ben compleet nieuw in deze wereld, heb ook weinig ervaring met auto's, dus ik hoop dat jullie mij hier niet op af zullen rekenen haha.
Maar aangezien ik laatst op vakantie ben geweest naar Amerika en ze hier nogal veel met Jeeps, met name Wranglers, rondrijden.. ben ik stiekem wel verliefd geworden op deze auto. Het lijkt me daarom ook ontzettend gaaf om zo'n auto te kunnen rijden hier in Nederland. Maar nu komt het moeilijke en misschien ook wel het puntje waar ik jullie advies graag over wil horen. Ik ben 18 jaar en ik heb het nu over een aankoop van een eerste auto. Dat maakt alles denk ik erg lastig.. Vooral het belasting, benzine en verzekering gebeuren? Mijn vraag is dan ook, waar moet ik precies rekening mee houden, denkend aan al deze kosten en mogelijk andere dingen? 

Ik heb al een beetje lopen rondkijken op internet en ik zag dat de aanschaf, niet perse heel duur hoeft te zijn en ik wil ook gerust wat aan sleutelen.. lijkt me namelijk ontzettend leuk en leerzaam! 

Wat is jullie advies.. Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen of dat blijkt dat ik nog eventjes verder moet dromen.

Groet Daan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste @daans

Welkom op het forum. Ik snap dat je je helemaal enthousiast voelt na het zien van Jeeps hier in de VS. Van de Mall Crawlers tot de off road rigs. Ik moest ook een Jeep hebben! Je post in het TJ / LJ forum  en ik heb het idee dus dat je naar een iets oudere Jeep aan het kijken bent. 
Het grotendeels Jeep zijn tegenwoordig de JK en JKU hier op de weg. Althans waar ik woon (Chicago en omgeving). Zo af en toe zie je nog een TJ rond scheuren over de snel weg voor afstanden van 60 tot 70 mijl per dag. De oudere modellen zoals CJ en YJ en vele TJ zijn omgebouwd tot trail rigs en worden vaak naar bestemming gesleept. Nogmaals dit is hier in Amerika. Daar boven op, benzine is goedkoop hier in de VS, momenteel zitten wij op $2.43 per gallon (ongeveer 4 liter) 2 euro 20 voor 4 liter bijna. 

Ik genoeg mensen die kinderen hebben en graag een Jeep kopen als eerste auto, het ziet er "stoer" uit en ze kunnen daar een vader / zoon hobby van maken. Daaglijks commute is waarschijnlijk minder van 30km per dag als ze dat al halen en 4wd voor de wintermaanden wanneer wij weer eens lekker een halve meter voor de deur krijgen. 

Buiten benzine om, je bent een jonge jongen en durf je te garanderen dat je je Jeep wil modden, iets wat je waarschijnlijk veel hier in de VS gezien ook hebt. Een kleine verhoging hier, iets grotere banden daar. Het kan uit groeien tot een redelijk prijzige hobby. Je weet waar Jeep overigens voor staat: Just Empty Every Pocket :D

Helaas over wegenbelasting etc heb ik niets te zeggen en hoop dat enig ander forum lid je daar meer wijsheid over kan brengen. Je geeft aan dat je sleutelen niet erg vind, heb je plaats voor groter onderhoud? Houd ook rekening met jaarlijkse keuring etc. 
Om even af te sluiten, als ik jou was zou ik even een lijstje maken met wat de algemene kosten kunnen zijn qua onderhoud van een oudere wagen als een TJ vs investeren in een iets nieuwere auto met betere kilometers per liter. Ik wil je zeker niet ontmoedigen in tegendeel! 
e49290c02593d14165c2d5d6b9517f3f.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...