pinin39 Geplaatst March 12, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2011 vandaag aan het sleutelen geweest om de rubbers te vervangen van de stabilisatiestangen . helaas moesten de wielen er af , da's op zich niet erg want dan konden we de remmen ook even controleren. en toen begon de ellende . alle bouten waren vastgezet met een bijzondere kracht van lompheid en gelukkig gingen met verlengstukken 4 van de 5 er af , helaas de 5e niet en is dan ook over de kop gekomen ! hoe die bout nu los te krijgen ? we hebben nu nog 3 wielen maar zijn maar gestopt met proberen want we hadden nog veel meer te doen (versnellingsbakolie , oliecooler leidingen , rubbers voor , uitlaat aanpassen , carkit inbouwen) dat de bout los loopt ben ik niet bang voor maar ik rij nog op winterbanden en wil ook de remmerij weer op orde hebben want achter loopt ie wat aan . dus hoe te handelen ? er zit nog wel wat vlees op de moer maar door de belachelijke kracht die er op gezet moet worden is het niet te doen om er een beetje kracht op te zetten want dan is ie zeker dol ! bedankt voor jullie tips !!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst March 12, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2011 Je kan het proberen met een zeskantdop of een dop die een maatje kleiner is er met een hamer op tikken. als je een meter pijp op je sleutel zet gebruik dan niet de ratel want die draai je naar de klote. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pinin39 Geplaatst March 12, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2011 Je kan het proberen met een zeskantdop of een dop die een maatje kleiner is er met een hamer op tikken. als je een meter pijp op je sleutel zet gebruik dan niet de ratel want die draai je naar de klote. ja dat hadden we al geprobeerd , snif ! ik zal morgen de tuner van ons raceteam eens vragen (we gaan naar de ijsspeedway) die is gewend aan bouten en moeren die nooit meewerken of doldraaien ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst March 12, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2011 Of anders kijken of je er een bout of moer op kan lassen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kipenhetei Geplaatst March 12, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2011 Heb je toevallig moeren met van die mooie glimmende dopjes erop? Bij mij zaten de moeren ook vast als een huis en dacht dat ik een doordraaide... Maar ik bleek dus het dopje dol te draaien.. dop 18 op de moer en toen kwam moertje wel los... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cherokee'94 Geplaatst March 13, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2011 Ik heb het ook eens aan de hand gehad. We hebben de bout toen rood gloeiend gestookt met een autogeenbrander. Dan wordt het materiaal zacht en kan je hem er zo uit draaien Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pinin39 Geplaatst March 13, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2011 yep was met zo'n dopje er op maar die was er al af zeg maar warmstoken zou wel een idee zijn alleen ben ik bang dat de 16' lichtmetaal ook wat vreemde vormen aan nemen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 13, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2011 Slijptol er op zetten, bout en moet middendoor slijpen, restant van de moer splijten met een koubeitel. De bout kan je zo uit de wielflens tikken en vervangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wesza Geplaatst March 13, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2011 Heb je toevallig moeren met van die mooie glimmende dopjes erop? Bij mij zaten de moeren ook vast als een huis en dacht dat ik een doordraaide... Maar ik bleek dus het dopje dol te draaien.. dop 18 op de moer en toen kwam moertje wel los... Dat had ik dus ook. Het beste is om even langs een garage te rijden en vragen of ze de moeren even los willen draaien met een luchtsleutel, en daarna de boel weer vastzetten. Bij het vervangen van mijn homokineet kreeg ik die moer 36 met geen enkele mogelijkheid los, ook niet met een dikke ijzeren pijp van een meter lang. uiteindelijk naar de garage gereden en met de luchtsleutel los gemaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dree Geplaatst March 18, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2011 je kunt moeren ook loskrijgen met een beitel en vuistje. een stevige beitel van 2 of 3 cm scherp slijpen en op de rand van de bout of moer zetten en dan meppen, eerst zachtjes zodat een groef ontstaat, dan lekker doorslaan. ofwel de bout/moer komt los, of je splijt de moer. In beide gevallen komt ie los. Je moet wel hard (durven) slaan. (brilletje op !) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 18, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2011 je kunt moeren ook loskrijgen met een beitel en vuistje. een stevige beitel van 2 of 3 cm scherp slijpen en op de rand van de bout of moer zetten en dan meppen, eerst zachtjes zodat een groef ontstaat, dan lekker doorslaan. ofwel de bout/moer komt los, of je splijt de moer. In beide gevallen komt ie los. Je moet wel hard (durven) slaan. (brilletje op !) gewoon even vragen Dree, maar hoe doe je dat als de moer verzonken zit in de alu-velg ? Daar kun je helaas niet aan, noch met slijptol, noch met beitel... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Libero Geplaatst March 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2011 (bewerkt) gewoon even vragen Dree, maar hoe doe je dat als de moer verzonken zit in de alu-velg ? Daar kun je helaas niet aan, noch met slijptol, noch met beitel... Bij een goede banden boer hebben de wielslot verwijder doppen met linkse draad aan de binnen kant Met die doppen kan je jou kapotte wielmoeren dan losdraaien De moer is daarna overleden En de rest zoals hiervoor beschreven staat met de lucht sleutel lostollen en minder vast terug zetten Klik voor deze doppen te zien March 20, 2011 bewerkt door Libero Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kipenhetei Geplaatst March 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2011 Tja en daarmee... de luchtsleutel en de dop die afgebeeld is, draaide ik het dopje aan gort en zat de moer nog vast... Een gewone dop 18 en 2 meter buis op de moer gaf toen uitkomst... Overigens eerst even goed in de spray gezet, daar het dopje eraf was kon ik er immers goed bij... Toen fietste die er wel af... Al is de moer niks mee want ook dop 18 past niet 100%. Zou het een Amerikaanse maat zijn waar de pasdoppen overheen zetten voor de europese markt? Tja en als je de moer dan compleet dol hebt... dan weet ik het niet meer zonder dat je het je velg zou gaan kosten... Stoken zou dan ook niet helpen want je krijgt er geen tang op immers. Slotboutvreter werkt voor bouten en kunnen bovendien geen mega krachten hebben. Flex past niet. Beitel kan uitschieten waardoor je velg beschadigd... Wat overblijft is dan uitboren.. eerst een klein gaatje in het midden en dan opboren zodat je schroefdraad weg is en alleen de moer nog hebt... moet je wel een nieuw draadeindje plaasen mar dat moest waarschijnlijk toch al... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pinin39 Geplaatst March 21, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2011 we gaan komende zaterdag ons verdriet uiten op de bout . heb inmiddels een goeie dop gevonden die er behoorlijk strak op zit dus laten we voorral hopen dat het met een diepe zucht heeft gewerkt ! ik hou jullie op de hoogte . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pinin39 Geplaatst March 26, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2011 het is gelukt , ik heb gisteren de bouten allemaal ingespoten met Metal-T (teflonspray met mega smering) en vanmorgen weer en toen naar de garage daar was het met de luchttol redelijk te doen , wel een paar bouten de chromen dopjes er af gerammeld maar goed da's niet erg ! we konden nu de boel goed vervangen en ik heb alles wat maar vast kon zitten goed gangbaar gemaakt en goed gesmeerd volgende keer is het een fluitje van een cent (hoop ik dan natuurlijk ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.