Spring naar bijdragen

Wielmoer / Wielbout Over De Kop Gedraaid


Recommended Posts

vandaag aan het sleutelen geweest om de rubbers te vervangen van de stabilisatiestangen .

helaas moesten de wielen er af , da's op zich niet erg want dan konden we de remmen ook even controleren.

en toen begon de ellende .

alle bouten waren vastgezet met een bijzondere kracht van lompheid en gelukkig gingen met verlengstukken

4 van de 5 er af , helaas de 5e niet en is dan ook over de kop gekomen !

hoe die bout nu los te krijgen ? we hebben nu nog 3 wielen maar zijn maar gestopt met proberen want

we hadden nog veel meer te doen (versnellingsbakolie , oliecooler leidingen , rubbers voor , uitlaat aanpassen , carkit inbouwen)

dat de bout los loopt ben ik niet bang voor maar ik rij nog op winterbanden en wil ook de remmerij weer op orde hebben

want achter loopt ie wat aan .

dus hoe te handelen ? er zit nog wel wat vlees op de moer maar door de belachelijke kracht die er op gezet moet worden

is het niet te doen om er een beetje kracht op te zetten want dan is ie zeker dol !

bedankt voor jullie tips !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan het proberen met een zeskantdop of een dop die een maatje kleiner is er met een hamer op tikken. als je een meter pijp op je sleutel zet gebruik dan niet de ratel want die draai je naar de klote.

ja dat hadden we al geprobeerd , snif !

ik zal morgen de tuner van ons raceteam eens vragen (we gaan naar de ijsspeedway) die is gewend aan bouten en moeren die nooit meewerken

of doldraaien ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je toevallig moeren met van die mooie glimmende dopjes erop?

Bij mij zaten de moeren ook vast als een huis en dacht dat ik een doordraaide...

Maar ik bleek dus het dopje dol te draaien.. dop 18 op de moer en toen kwam moertje wel los...

Dat had ik dus ook.

Het beste is om even langs een garage te rijden en vragen of ze de moeren even los willen draaien met een luchtsleutel, en daarna de boel weer vastzetten.

Bij het vervangen van mijn homokineet kreeg ik die moer 36 met geen enkele mogelijkheid los, ook niet met een dikke ijzeren pijp van een meter lang. uiteindelijk naar de garage gereden en met de luchtsleutel los gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kunt moeren ook loskrijgen met een beitel en vuistje. een stevige beitel van 2 of 3 cm scherp slijpen en op de rand van de bout of moer zetten en dan meppen, eerst zachtjes zodat een groef ontstaat, dan lekker doorslaan. ofwel de bout/moer komt los, of je splijt de moer. In beide gevallen komt ie los. Je moet wel hard (durven) slaan. (brilletje op !)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kunt moeren ook loskrijgen met een beitel en vuistje. een stevige beitel van 2 of 3 cm scherp slijpen en op de rand van de bout of moer zetten en dan meppen, eerst zachtjes zodat een groef ontstaat, dan lekker doorslaan. ofwel de bout/moer komt los, of je splijt de moer. In beide gevallen komt ie los. Je moet wel hard (durven) slaan. (brilletje op !)

gewoon even vragen Dree, maar hoe doe je dat als de moer verzonken zit in de alu-velg ?

Daar kun je helaas niet aan, noch met slijptol, noch met beitel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gewoon even vragen Dree, maar hoe doe je dat als de moer verzonken zit in de alu-velg ?

Daar kun je helaas niet aan, noch met slijptol, noch met beitel...

Bij een goede banden boer hebben de wielslot verwijder doppen met linkse draad aan de binnen kant Met die doppen kan je jou kapotte wielmoeren dan losdraaien

De moer is daarna overleden

En de rest zoals hiervoor beschreven staat met de lucht sleutel lostollen en minder vast terug zetten

foto-250-250.jpg

Klik voor deze doppen te zien

bewerkt door Libero
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja en daarmee... de luchtsleutel en de dop die afgebeeld is, draaide ik het dopje aan gort en zat de moer nog vast...

Een gewone dop 18 en 2 meter buis op de moer gaf toen uitkomst... Overigens eerst even goed in de spray gezet, daar het dopje eraf was kon ik er immers goed bij...

Toen fietste die er wel af... Al is de moer niks mee want ook dop 18 past niet 100%. Zou het een Amerikaanse maat zijn waar de pasdoppen overheen zetten voor de europese markt?

Tja en als je de moer dan compleet dol hebt... dan weet ik het niet meer zonder dat je het je velg zou gaan kosten... Stoken zou dan ook niet helpen want je krijgt er geen tang op immers. Slotboutvreter werkt voor bouten en kunnen bovendien geen mega krachten hebben. Flex past niet. Beitel kan uitschieten waardoor je velg beschadigd...

Wat overblijft is dan uitboren.. eerst een klein gaatje in het midden en dan opboren zodat je schroefdraad weg is en alleen de moer nog hebt... moet je wel een nieuw draadeindje plaasen mar dat moest waarschijnlijk toch al...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is gelukt ,

ik heb gisteren de bouten allemaal ingespoten met Metal-T (teflonspray met mega smering) en vanmorgen weer en toen naar de garage

daar was het met de luchttol redelijk te doen , wel een paar bouten de chromen dopjes er af gerammeld maar goed da's niet erg !

we konden nu de boel goed vervangen en ik heb alles wat maar vast kon zitten goed gangbaar gemaakt en goed gesmeerd

volgende keer is het een fluitje van een cent (hoop ik dan natuurlijk )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...