Spring naar bijdragen

Sensoren


Bastafari
 Share

Recommended Posts

Misschien is het wel handig om een apart topic te starten over de diverse soorten sensoren die er onder, in en aan onze beloved Jeepjes zitten, zodat het wellicht voor een ieder makkelijk is terug te vinden.

Ik moet nu echt aan een nieuwe lampda sensor, al heel lang eigenlijk, maar zoveel rijdt ik niet op benzine en op gas heb ik er niet zo veel last van.

Nu wil ik deze gaan bestellen, maar ik hoop eigenlijk op wat meningen, dus, barst los :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige wat ik nu van de LPG installatie kan zeggen is dat-ie van Prins is en zeker geen G3 iig. De verdampfer is van een italiaans merk als ik het me juist herinner. Kan nu ook even niet kijken, ik zit met een gipse enkel en de jeep zit onder een hoes en een flink pak sneeuw.

Jeep zelf is 1994 2.5i 4 cill.

Waarom is het normaal dat je lampje brand dan?

Bastafari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

omdat de lpg instalatie de lambda sensor niet gebruikt, heb die van mij ook al een keer vervangen. En ja brand nog steeds

Wel, de redenen dat ik hem wil vervangen zijn omdat:

- als ik langzaam rij, dan houdt-ie in per zoveel seconden, voor zoveel seconden.

- ik deze code krijg: code 52, O2 detects rich mixture. Check fuel injection system and sensor.

- en deze: code 21, Oxygen sensor or circuit. O2 sensor or wiring faulty.

- mijn Jeepje er al 250.000km op heeft zitten en waarschijnlijk nog geen nieuwe sensor heeft gekregen ooit.

Wel, 1 + 1 + 1 + 1 = 4 en daarom dacht ik dus dat het een goed plan was om ´m te vervangen.

Bastafari

PS: mijn lampje brand niet constant hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

omdat de lpg instalatie de lambda sensor niet gebruikt, heb die van mij ook al een keer vervangen. En ja brand nog steeds

Het lampje moet wel gereset worden, de gaat na een bepaald aantal kilometers (80.000 ?) branden. De jeep ziet niet zelf dat de sonde vervangen is.

Om het lampje uit te zetten heb je een uitleesapparaat nodig van de dealer of een goed uitgeruste hobbyist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lampje moet wel gereset worden, de gaat na een bepaald aantal kilometers (80.000 ?) branden. De jeep ziet niet zelf dat de sonde vervangen is.

Om het lampje uit te zetten heb je een uitleesapparaat nodig van de dealer of een goed uitgeruste hobbyist.

hebben we al geprobeerd :lol:

lampje is een beetje eigenwijs denk ik <_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Hallo Bastafari,

Aha! Gelukkig begint iemand over de lambda sonde. Heb hier nl een vraagje over.

Ik heb sinds kort een 1988 handgeschakelde Pioneer (dus 6 in lijn, 4 liter). Is m'n allereerste Jeep. Sinds vorige week brandt 't lampie EMISS MAINT op m'n dash. Heftig geblader in het werkplaatshandboek leert me dat dit de Lambda sonde is die opspeelt. De garage waar ik 'm vandaan heb had geen idee wat emiss maint betekende, dus ben ik zelf maar op zoek gegaan. Heb me na het ontdekken van die sonde weer gemeld bij de garage voor een (gratis) emissietest en die leerde dat er absoluut niets mis is met de co / co2 waardes e.d. Waar is die sonde eigenlijk voor ?

Nou rijdt ik nogal veel offroad en van een kennis (die Volvo rijdt.....sorry.) hoorde ik dat die sondes ook door stof en gravel etc nogal ontregeld kunnen raken en het niet hoeft te betekenen dat ze ook daadwerkelijk kapot of versleten zijn. Heeft hier iemand ervaring mee, en zoja, hoe krijg ik dat lampie weer uit op m'n dashboard zonder een misschien overbodig nieuwe sonde te hoeven laten installeren?

Enige aanknopingspunt dat ik heb (en waar die Volvo man me op wees) is dat sinds het lampie brandt, de motor enkele seconden automatisch enorm hoog in de toeren gaat wanneer je start. Daarna zakt ie direct terug naar stationair. Bij die Volvo jongens wijst dit op een vervuilde Lambda. Is dit bij Jeep ook zo ?

Als iemand hier ervaring mee heeft, houd ik me aanbevolen voor info.

groeten,

Sid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep. Na 90.000 Mile gaat dat lampje branden. Latere types vermelden: maint.req. Meestal wordt er gewoon gereset, je merkt vanzelf wel aan de beroerde loop van de motor dat het over is met dat ding. Kennelijk hebben ze in de VS enkele slechte ervaringen.

bewerkt door Newbe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Newbe en EJG, dank voor jullie reacties.

Het loopt dus niet zo'n vaart met dat waarschuwingslampje. Karren maar, tot ie gaat hoesten dus.

Sid

Yep. Na 90.000 Mile gaat dat lampje branden. Latere types vermelden: maint.req. Meestal wordt er gewoon gereset, je merkt vanzelf wel aan de beroerde loop van de motor dat het over is met dat ding. Kennelijk hebben ze in de VS enkele slechte ervaringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...