Spring naar bijdragen

Gruwelijke Olie Lekkage


Ab
 Share

Recommended Posts

Vandeweek de achterste krukas keerring van de CJ vervangen.

Vanmorgen het blok afgevuld met nieuwe olie en een proef ritje gemaakt. Lekkage was niet verholpen, de olie zijkt er gewoon uit, alsof er heel geen keerring tussen zit.

Wel viel het me op dat de eerste olie uit het koppelinghuis leek te komen. Dus achter de stofplaat vandaan.

Iemand een idee waar het verkeerd is gegaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hopelijk is het geen beschadiging........... dan ben ik de sigaar. De lekkage leek al rijdende erger te worden, op het laatst liep het er met een straaltje uit. Er zat nog 2,5 liter in het blok, na aftappen. Vandeweek ga ik eens moed verzamelen om de boel open te schroeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toeval of niet, ik heb enkele weken terug hetzelfde voorgehad met een 258.

Hier zat de krukaskeerring (kant dat in't blok gaat) wel erg vast. (moet er met lichte tikken uit te halen zijn)

Nadien, bleek deze keerring gemonteerd geweest te zijn met vloeibare pakking, waardoor er resten bleven zitten en zo de nieuwe dichting niet goed afdichte tegen 't blok.

Ik had een nieuwe, eendelige carterdichting gebruikt, veel eenvoudiger dan die andere 4-delige, en ook herbruikbaar.

Ik ga er van uit dat, als de carterdichting niet dicht is, de olie ook langs het carter naar beneden zal komen, en dus niet langs het vliegwiel/flexplate zoals hier beschreven.

Demonteer eens de stofplaat, misschien zie je zo meer (als de carterdichting tegen de stofplaat zit, en lekt, stroomt die dus wel langs dat spatscherm naar omlaag).

Suc6,

Geert

bewerkt door jeepertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat Geert zegt zou zomaar bij mij ook eens kunnen zijn......... de onderste helft zat ook geplakt met iets zwartachtigs. Dit bleef in de schaal achter op een paar plekjes, heb het eruit moeten schrappen. De bovenste helft ging er erg moeilijk uit, ik moest voor mijn gevoel erg hard tikken, en aan beide zijden, voordat hij eruit kwam. De oude pakking was kompleet verhard, het zou me niets verbazen als het de orginele nog is. Olie lijkt vanaf het bovenste deel te komen, het liep namelijk ook uit het kopelingshuis, langs de binnenzijde van de stofplaat.

Hoe heb je de bovenste schaal schoon gemaakt Geert? Hele krukas eruit?

De 4 delige carterpakking is een bitch om te monteren, heb dus nu ook een ééndelig rubbere in huis, das iig een stuk makkelijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat Geert zegt zou zomaar bij mij ook eens kunnen zijn......... de onderste helft zat ook geplakt met iets zwartachtigs. Dit bleef in de schaal achter op een paar plekjes, heb het eruit moeten schrappen. De bovenste helft ging er erg moeilijk uit, ik moest voor mijn gevoel erg hard tikken, en aan beide zijden, voordat hij eruit kwam. De oude pakking was kompleet verhard, het zou me niets verbazen als het de orginele nog is. Olie lijkt vanaf het bovenste deel te komen, het liep namelijk ook uit het kopelingshuis, langs de binnenzijde van de stofplaat.

Hoe heb je de bovenste schaal schoon gemaakt Geert? Hele krukas eruit?

De 4 delige carterpakking is een bitch om te monteren, heb dus nu ook een ééndelig rubbere in huis, das iig een stuk makkelijker.

Een (harde) elektriciteitsdraad van 1,5mm² een 30tal cm gestript en door de karteling in de bekken van de bankschroef wat ruw gemaakt, en zo wat gaan prutsen... Wel opletten dat je de krukas niet beschadigd! (aan beide uiteinden van de draad duwen, de ene meer dan de andere, als je gaat trekken, zit je tegen de krukas!) Dan goed uitblazen, en dan nieuwe keerring erin... (bij mij zaten er in de bruine keerring, zwarte restanten van de vorige keerring)

De krukas zakken is net iets véél meer werk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond het bovenste kametje voor de keerring schoon gemaakt, er kwam wel iets uit, maar lijkt me niet echt een oorzaak. De oude keerring zat goed, met de lip naar voren (binnenzijde blok) dus dat was het ook niet. Nieuwe keerringen er met een beetje olie erin gezet, en pan met nieuwe rubberpakking gemonteerd.

Het monteren van de carterpan en pakking is een sport opzich........dry.gif lig je op je rug met een carterpan op je buik, pakking op de pan, boutjes in de hoeken, vechten tegen de zwaartekracht, eigelijk heb je vier handen nodig, en maar hopen de de pakking netjes in de uitsparing gaat (achterzijde) of om de distibutie deksel heen gaat.

Nog iemand een goeie tip om dit handiger te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond het bovenste kametje voor de keerring schoon gemaakt, er kwam wel iets uit, maar lijkt me niet echt een oorzaak. De oude keerring zat goed, met de lip naar voren (binnenzijde blok) dus dat was het ook niet. Nieuwe keerringen er met een beetje olie erin gezet, en pan met nieuwe rubberpakking gemonteerd.

Het monteren van de carterpan en pakking is een sport opzich........dry.gif lig je op je rug met een carterpan op je buik, pakking op de pan, boutjes in de hoeken, vechten tegen de zwaartekracht, eigelijk heb je vier handen nodig, en maar hopen de de pakking netjes in de uitsparing gaat (achterzijde) of om de distibutie deksel heen gaat.

Nog iemand een goeie tip om dit handiger te doen?

Auto omdraaien..... :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ab

We hebben een paar weken geleden de CJ5 (304) van ZwerfSter ook geprobeerd lekvrij te krijgen maar helaas.Omdat het de eerste keer niet gelukt was om hem af te dichten gingen we ervan uit dat er iets niet goed zat dus hebben we het een tweede keer gedaan weer met nieuwe pakkingen.De 2de keer toch wat kritischer gekeken naar de lagerschalen en krukas op beschadigingen.De lagerschalen waren vrij ver ingelopen en de krukas konden we optisch niet veel ontdekken.Het feit dat de lagerschalen ingesleten waren kan de olielekkage veroorzaken.Wanneer de krukas ruimte krijgt in de schalen kan hij dus overdreven gezegd bewegen en dan kan de keerring nooit afdichten.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

CJ vorige week zaterdag proefgedraaid, stationair zo'n twintig minuten laten draaien, zo nu en dan een beetje toeren gemaakt, alles bleef droog. Stukje gereden, en weer lekkage. :angry: Heb m'n in de grazie gezet en voor straf tot nu laten staan.............

Vannavond de boel weer open gemaakt. Het ziet eruit dat de nieuwe rubber pakking niet overal goed aansluit. Ik ga nu proberen om de pakking met een lichte laag RTV te monteren. Nu komt de moeilijkheid...........in de lagerkap en bij de distributiedeksel zit een speciale uitsparing/vorm waar de pakking netjes in moet vallen. Eigenlijk zou je het blok op de kop moeten leggen om dit makkelijk te monteren, maar da's niet echt praktisch.......

Ik zoek een manier om de pakking (op z'n kop) tegen het blok op zijn plaats te houden, zodat ik de carterpan er tegenaan kan zetten.

Hebben jullie nog goeie ideeën?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neem een pakking van een 4.0 uit een stuk kost wel wat maar werkt perfect

Is een rubber pakking uit 1stuk en is makkelijk te monteren

Jup, die heb ik nu ook. Maar kreeg m ook niet dicht hiermee.......dry.gif

Vanavond de verdachte plekken met RTV ingesmeerd en de pakking met een paar boutjes er tegenaan gezet. Hopelijk blijft het morgen zo zitten als het opgedroogd is. Dan kan de carterpan er met wat RTV tegenaan. Als het dan nog lekt, weet ik het niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vannavond nog maar eens alles op een rijtje gezet.......

-geen lekkage bij stilstaande Jeep met draaiende motor

-wel lekkage bij rijden

-4 delige of one-piece pakking maakt geen verschil

Nu is me opgevallen dat als je 5,5liter olie in de carterpan giet, en deze in dezelfde hoek als het motorblok houdt, de olie spiegel maar +/- 1cm van de achterste rand staat.

Lijkt me aannemelijk dat bij optrekken de olie tegen de achterzijde van het blok klotst. Dus wel lekkage bij rijden, niet bij stilstand.

Om uit te vinden waar de lekkage is, denk ik er nu aan om het blok af te vullen met olie, om zo te zien waar hij gaat lekken..........

Als ik de stofplaten op het koppelingshuis demonteer zou ik het moeten kunnen zien.

Ben het na drie keer proberen wel een beetje beu om iets te verhelpen waar ik de oorzaak niet van ken. Ik wil nu wel eens weten waar het lekt.

Of heeft iemand nog een beter/geniaal idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu is me opgevallen dat als je 5,5liter olie in de carterpan giet, en deze in dezelfde hoek als het motorblok houdt, de olie spiegel maar +/- 1cm van de achterste rand staat.

Lijkt me aannemelijk dat bij optrekken de olie tegen de achterzijde van het blok klotst. Dus wel lekkage bij rijden, niet bij stilstand.

Bij draaiende motor zit er een gedeelte van de olie boven in het blok, dus dan zakt het niveau een paar liter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Nee Ab,maar als je naar de lagerschalen kijkt dan moet je het kunnen zien.

Mooi aluminiumkleurig is goed maar zodra er brons kleurig doorheen komt is hij echt versleten.Wat natuurlijk kan is dat je krukas thv de kerrring ingelopen is dan gaat de keerring nooit meer afdichten,dit kan je met wat moeite voelen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...