Spring naar bijdragen

Ombouw Cj7 Naar 4.0L High Output & Ax15


theo-cj7
 Share

Recommended Posts

Vandaag verder de kabelboom ingewikkeld, hoef alleen nog vastgezet te worden.

Foto-NESCUYR6.jpg

Verder het overloopvaatje van de radiateur een nieuw plekje gegeven, op de oude plek zit de dynamo in de weg, en een vervangende dop passend gemaakt, reed al een paar jaar rond met een stukje plastic erover en een tie-rap er om B) .

Foto-JR4NMDOA.jpg

past precies :lol:

Verder heeft de post vandaag de X-fan bezorgd, morgen er maar eens tussen zetten.

Foto-7JRQGGOJ.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 78
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Laatste Dagen weinig tijd gehad, maar vandaag toch even de cardanassen gemonteerd en achterste stuk van de oude uitlaat terug geplaatst welke nog wel aan het nieuwe stuk gekoppeld moet worden, maar hierover later meer.

Met de cardanassen is het nog wel afwachten of alles trillingsvrij is, zoniet dan is het uitzoeken af de tussenbak iets moet zakken om de hoek gunstiger te krijgen of dat de cardanassen geballanceerd moeten worden.

Hier een paar foto's

Achterste cardan wielen max uitgeveerd:

Foto-PU8I7EC7.jpg

Zelfde maar dan op de grond staand:

Foto-T8F7H4UD.jpg

voorste cardan uitgeveerd:

Foto-KRECZFLG.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de X-fan

tussen de onderste radiateurslang gezet, speciaal de onderste omdat de fan dan pas aanslaat wanneer rijwindkoeling te kort schiet. Verder de bedrading van de X-fan en de twinfan verder afgewerkt.

Ook de carter- en benzinetank ontluchting op de aanzuigbuis achter het luchtfilter aangesloten, hiervan volgt nog een foto :unsure:

De middag vol gemaakt met het installeren van het koppelingscylinder met de leiding en een poging gedaan deze te ontluchten, of dit gelukt is moet ik nog kijken, had namelijk de vloeistof via de ontluchtingsnippel in het systeem gespoten met de gedachte dan kan de luchtbellen via het reservoir weg. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij deze nog de foto van de carter en benzinetank ontluchting, voor de benzinetankontluchting zit er aan de achterkant een nippel met leiding.

Foto-RTCZMIR8.jpg

Wat de koppeling betreft, deze heb ik nog even normaal moeten ontluchten, verder vandaag de versnellingsbak nog even van verse olie voerzien.

Volgende karwij was het afwerken van de uitlaat, het achterste gedeelte heb ik gehouden zoals het was, de voorste meter is vernieuwt, en aan elkaar gekoppelt met een halve meter flexibele uitlaatslang, moet er alleen nog even de klemmen om zetten.

Foto-GRBB8N3V.jpg

Zo, de rest van het te doen lijstje kan na de proefrit :blink:

Tijd voor een proefrit :D

Al na een paar honderd meter bleek dat er toch een trilling in de aandrijving zit, dus eerst maar even 6 M20 moeren er tussen gezet

Foto-ZGU3GGR7.jpg

Trilling is ongeveer 70% afgenomen, wil eerdaags nog een keer proberen of 30 MM de overige 30% elimineerd.

Wel al een 20 km gereden, werkt super zo met de rijwindkoeling, de fan slaat alleen af en toe aan wanneer je stilstaat

Foto-WGBHH7AP.jpg

bewerkt door theo-cj7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

he hallo even een vraagje over die x fan jij zegt hij zit op onderste slang maar daar komt juist het hete water uit de motor van daan voor het afgekoelt word door radiateur

dus hij zou beter op de andere slang aangesloten kunnen worden dan pas slaat hij aan wanneer water na afkoelen radiateur en rijwind nog 83 graden is

jij hebt hem nu voor radateur staan waar nog geen koeling heeft plaats gevonden

als het buiten 30 graden is blijft hij continu draaien op hoogste stand

of klopt mijn logica niet graag reactie

wand bij mij zit hij anders verkeert ps de mijne slaat nooit aan alleen in terein zonder rijwind

Link naar opmerking
Deel via andere websites

he hallo even een vraagje over die x fan jij zegt hij zit op onderste slang maar daar komt juist het hete water uit de motor van daan voor het afgekoelt word door radiateur

dus hij zou beter op de andere slang aangesloten kunnen worden dan pas slaat hij aan wanneer water na afkoelen radiateur en rijwind nog 83 graden is

jij hebt hem nu voor radateur staan waar nog geen koeling heeft plaats gevonden

als het buiten 30 graden is blijft hij continu draaien op hoogste stand

of klopt mijn logica niet graag reactie

wand bij mij zit hij anders verkeert ps de mijne slaat nooit aan alleen in terein zonder rijwind

Koelvloeistof stoomt toch echt andersom, komt er boven in in de radiateur en onder er weer uit. Anderom zou ook niet logisch zijn, wanneer er te weinig koelvloeistof op zou zitten zou de waterpomp droog draaien.

De "installatie handleiding" bij de X-fan beschrijft ook dat hij tussen de onderste moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:thumbsup: :thumbsup: goed werk! ik moet nog zoooooooooooooo'n eind.... voordat ik dat kan doen.. :wacko:

Dat komt ook "vanzelf" weer goed

Mooi moment Theo,

Ook hier moet nog vanalles, motor loopt wel al.

Mooiste moment voor de amateursleutelaar is wanneer je hem voor het eerst start en het dan ook doet :rolleyes: Al is het eerste ritje ook weer heel mooi :yes:

:worshippy: ...klinkt goed.

Vond het ook al niet tegenvallen, het een klein beetje op een v8 roffel lijkend geluid is er wel uit, maar die werd waarschijnlijk veroorzaakt door het spagettispruitstuk wat ik had.

ziet er goed uit, wil het zelfde gaan doen dus volg het project op de voet.

Meeste van dit soort projecten staan beschreven op de US fora en zijn vaak kort door de bocht, ................kan ook zijn dat ik langdradig ben :ohmy::blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de tussenbak nog een klein stukje laten zakken, heb er nu 1 inch busjes tussen zitten, alleen word de trilling er niet meer minder van, dus volgende week m'n cardanas toch maar eens laten uitbalanceren.

Verder vandaag nog een nieuwe afdekplaat voor over de versnellingsbak gemaakt en de pookhoes er op gezet.

Begin zelf de sound ook steeds meer te waarderen :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meeste van dit soort projecten staan beschreven op de US fora en zijn vaak kort door de bocht, ................kan ook zijn dat ik langdradig ben :ohmy::blush:

je kan nooit te veel info hebben de omschrijving is prima zo. leest lekker weg en ook nog incl foto's wat wil de mens nog meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren de achterste cardanas naar Terberg in Baarlo gebracht voor deze te laten balanceren. Eerste opmerking, wat voor een amateur heeft deze ingekort, iedereen weet toch dat je hem bij de flens in moet korten :wacko::wacko:

Nieuw stuk buis ertussen was een uurtje extra werk maar dan was het ook meteen goed, nou doe dan maar.

Vandaag as weer opgehaald en er gelijk weer tussen gezet om te proberen of de trilling er uit is, Is duidelijk een hele verbetering, maar ben nog niet 100% tevreden. Kan nu nog 2 dingen zijn , of de bovenste hoek die de cardan moet maken is nog net te groot of hij geeft de trilling door via de rubber onder de versnellingsbak, opvallend is wel dat de versnellingspook wanneer je hem vasthoud trillingsvrij is.

Cardanas is tot 3000 rpm uitgebalanceerd en koste met de buis vervangen ddoor een dikwandige cardanbuis een 275 €

Foto-7VP8M3GY.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De scherpte van de hoek geeft geen trillingen omdat het een constant velocity joint is. De pinion has to point directly at the transmission output shaft. In je fotos is die hoek verkeerd, omdat te verhelpen kun je shims proberen of de veer zadels er af halen de as wat omhoog draaien en de zadels er weer op lassen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren de achterste cardanas naar Terberg in Baarlo gebracht voor deze te laten balanceren. Eerste opmerking, wat voor een amateur heeft deze ingekort, iedereen weet toch dat je hem bij de flens in moet korten :wacko::wacko:

Nieuw stuk buis ertussen was een uurtje extra werk maar dan was het ook meteen goed, nou doe dan maar.

Vandaag as weer opgehaald en er gelijk weer tussen gezet om te proberen of de trilling er uit is, Is duidelijk een hele verbetering, maar ben nog niet 100% tevreden. Kan nu nog 2 dingen zijn , of de bovenste hoek die de cardan moet maken is nog net te groot of hij geeft de trilling door via de rubber onder de versnellingsbak, opvallend is wel dat de versnellingspook wanneer je hem vasthoud trillingsvrij is.

Cardanas is tot 3000 rpm uitgebalanceerd en koste met de buis vervangen ddoor een dikwandige cardanbuis een 275 €

Foto-7VP8M3GY.jpg

Je achterwielen goed uit laten balanceren, dus door een bandenzaak die niet kijkt op een beetje lood meer of minder :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmiddag weer aan de slag geweest met de cardanas, eerst de uitgangssituatie even op foto vast gelegd en vervolgens de achteras een paar gaden gekanteld zodat de pionas en de cardanas beter in een lijn staan

Dit was de situatie van gisteren:

Foto-NS7LRAWO.jpg

Foto-W84JBJZN.jpg

Nieuwe situatie

Foto-ELQME3ND.jpg

Foto-RMBJHDRV.jpg

Nu heeft het achterste kruisje een hoek van ongeveer 1 graad en de dubbele ongeveer een hoek van 10 graden.

We zijn nu weer een stapje dichter bij trillingsvrij :unsure: , elke actie die ik onderneem halveert de trilling, dus een keer komen we er wel :lol:

Welke hoek mag zo'n CV joint eigelijk maken, met andere woorden, ik wil die tussenbak verlaging er weer tussenuit hebben maar dan word die hoek van 10 graden er weer een paar meer??

Volgende actie word inderdaad nog een keer wielen balanceren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voorlopig laat ik de cardanas even voor wat het is, tot ik weer wat meer tijd heb, ik moet de komende weken nog wat kleinigheidjes in orde maken voor de APK.

Heb vandaag wel een probleempje opgelost wat betreft het afslaan van de motor wanneer je voor bijvoorbeeld een kruising het koppelingspedaal indrukte.

Blijkbaar is door het andere luchtfilter en/of uitlaat (zonder katalysator) de flow dermate veranderd dat het stationair toeren voordat de stappenmotor hem bijregeld te laag geworden was, Nadat ik de stappenmotor had schoongemaakt, wat dus niks uitmaakte, heb ik het stelschroefje onder het armpje waar de gaskabel aan vastzit een klein beetje versteld, probleem opgelost :rolleyes:

Ik heb (nog) geen toerentteller maar voor mijn gevoel gaat hij nu bij starten naar een 12 a 1300 toeren en zakt na een seconde mooi terug naar een 900 rpm, voorheen was het verschil nauwelijks hoorbaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...