Spring naar bijdragen

Ombouw Cj7 Naar 4.0L High Output & Ax15


theo-cj7
 Share

Recommended Posts

Van de week begonnen aan de ombouw van mijn CJ7, hierin komt een 4.0L high output in combinatie met een hydraulische koppeling gekoppeld aan een AX15. Als donor gebruik ik een handgeschakelde Cherokee uit 1992.

GroteFoto-LTMDUUNZ.jpg

Deze Cherokee heb ik in de afgelopen maanden al gedemonteerd en dus staan alle onderdelen die ik hiervan nodig heb op een pallet te wachten, hier een kort overzichtje :

Motorblok met koppelingshuis en AX15

Kabelboom en PCM

Benzinepomp

Front-cardanas

Inmiddels zijn van de CJ de lier, bumper, radiateur, grill, tussenbak en uitlaat verwijderd

GroteFoto-3VUFVU4M.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 78
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Paar dagen verder dus even een update:

De oude kabelboom(motorgedeelte zonder verlichting) ook maar compleet uit de motorruimte gehaald, van deze heb ik nog de bulkhead stekker en een stuk of 4 draden nodig dit zal in de XJ kabelboom gevoegd gaan worden.

Verder nu de motorruimte zo goed als leeg was er eerst nog maar een keer de hogedruksput door gehaald.

Daarna aan het meten geweest voor de plaatsing van de koppelingsgever cilinder.

Verder de Dana 300 nog achter de AX15 gepast, zoals op de foto lijkt mij de meest ideale stand, ik had hem eerst nog een stand vlakker staan maar dan zou de versnellingsbak 3 cm lager zitten dan de tussenbak en kom je ook met de body in conflict.

Nu is het alleen nog even kijken om de versnellingsbak compact op de crossmember/skidplate te bevestigen zodat daar zo min mogelijk bodemvrijheid verloren gaat

GroteFoto-LNYPO8K8.jpg

verder moeten ook de posities van de (versnellings)poken nog aangepast worden.

GroteFoto-EVE8UGH4.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik loop in mijn project ook tegen een paar vragen op, hoop dat iemand hier antwoord op kan geven.

Als eerste over de koppelingsgever cilinder

Mijn koppeling had een stangenstelsel, was dus mechanisch maar moet hydraulisch worden. Door het koppelingspedaal zit een pen met borgveer welke niet gebruikt wordt, echter zit deze niet in lijn met de voorgevormde uitsparing in het schutbord, tevens is de slag van de pen maar 24 mm terwijl de slaglengte van het cilinder 32 mm is.

Is die slaglengte van 24 mm voldoende om zonder problemen de koppeling te bedienen, zou namelijk veel aanpaswerk schelen??

Mijn andere vraag voor dit moment gaat over de benzine toevoer.

Op de amerikaanse forums lees je vaak dat de benzinepomp uit de XJ/YJ voor de tank op de tussenbalk van het chassis word gezet, ik denk niet de ideale plaats. Aangezien er in mijn cj al een elektriche toevoerpomp gemonteerd was, heb ik het volgende verzonnen: elek. toevoerpomp blijft zitten, hierachter komt benzine filter met bypass/overdruk naar de tank en hierachter komt mijn XJ brandstofpomp die de benzine op de juiste druk in de brandstofrail pompt. De toevoerpomp zit er tussen omdat de andere niet zelfaanzuigend zou zijn.

Iemand ervaring met iets soortgelijks??GroteFoto-TMQKSG6X.jpg

GroteFoto-TQBCDOTJ.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je gaat naar een MPI systeem toe, waarom nog een extra pomp?

Een originele pomp in de tank moet toch voldoende druk/opbrengst hebben?

druk: max 70-80 PSI

Flow: 1L/min

Dit is natuurlijk bij de injectorrail.

De retour van de brandstoffilter is dan wellicht overbodig?

Er zit een brandstofdrukregelaar op de injectorrail.

bewerkt door Eucalypta.nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat een cj geen pomp in de tank heeft zitten, en de XJ pomp op het chassis bij/voor de tank, dan zit deze altijd in de modder

Oh ok...anders had je ook een andere tank moeten plaatsen...ik snap het.

Blijft overeind dat je dus brandstof met die specs bij rail moet zien te krijgen; even aansluiten en testen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey theo

waarom plaats je de pomp niet in de tank heb ik bij mijn yj met de 4,2 ook gedaan toen ik er de kop van de 4l en het injectie systeem erop heb gezet de 4,2 was toen ook zelf aanzuigent en heb dat er toen de filter in de tank afgeslepen en de pomp eraan gemonteert

je moet wel even goed meten maar het werkt wel en zit niet in de modder

je kunt een keer komen kijken heb hem eronderuit liggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels het koppelingspedaal er ook uit gehad en aangepast, zo ook het schutbord aangepast zodat de gevercilinder gemonteerd kan worden.

Ook nog een paar sensoren van het 4.2 blok naar het 4.0 blok omgezet, net zoals de motorsteunen, nou ja, daar moet ik nog één bout voor gaan halen, welke gek verzint het om 1 gat van m12x 1.25 te voorzien :wacko::wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels het koppelingspedaal er ook uit gehad en aangepast, zo ook het schutbord aangepast zodat de gevercilinder gemonteerd kan worden.

Ook nog een paar sensoren van het 4.2 blok naar het 4.0 blok omgezet, net zoals de motorsteunen, nou ja, daar moet ik nog één bout voor gaan halen, welke gek verzint het om 1 gat van m12x 1.25 te voorzien :wacko::wacko:

Grr.:angry: inderdaad ... die moet ik dus ook nog gaan halen.. wat een mafketels..

maar hij gaat goed he Theo!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grr.:angry: inderdaad ... die moet ik dus ook nog gaan halen.. wat een mafketels..

maar hij gaat goed he Theo!

Ik zal morgen even kijken of m'n hofleverancier er 2 heeft liggen, ééntje ligt er dan voor je klaar Fred, heb wel al het betreffende gat in de motorsteun opgeboord met 13 mm

bewerkt door theo-cj7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de CJ kennis laten maken met z'n nieuwe hart.

GroteFoto-AFBW6U8L.jpg

Leek mij het makkelijkste om hem maar meteen met versnellingsbak en tussenbak eraan in één keer er in te 'proppen".

GroteFoto-CTPBF43T.jpg

Door dat het evenwichtspunt ongeveer tussen koppelingshuis en motor zit kreeg ik hem niet ver genoeg naar achteren.

Foto-7GREBNIC.jpg

Dit vervolgens opgelost door met een spanband tussen de achteras en tussenbak alles naar achteren te trekken :rolleyes:

wel bijna een uur aan het kloten geweest om hem in de linkse motorsteun te krijgen, en ik sluit het niet uit dat de kabel van m'n BDP-sensor beschadigd is :unsure:

Maar uiteindelijk ligt hij er in, welliswaar hangt de tussenbak nog op een spanbandje, maar toch........

GroteFoto-ZQRPXEXZ.jpg

Volgende karwij word een skidplate/ crossmember maken, ik heb boven nog een paar cm over, maar moet eerst de schakelpook er op zetten om te kijken of ik nog omhoog kan, hoop dat het laagste punt uiteindelijk niet meer dan 5 cm onder het chassis uit steekt, in de oude situatie was dit 13,5 cm.

GroteFoto-ABGMAUGJ.jpg

bewerkt door theo-cj7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig...

Past de motor precies op dezelfde steunen als de 4.2L?

of heb je toch nog moeten omlassen / aanpassen?

Bevestigingspunten aan beide onderblokken zijn voor 99% hetzelfde, enigste verschil is dat één gat afwijkende draad in zit en je daar dus een andere bout voor moet zoeken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag eerst de schakelpook van de tussenbak gemonteerd, vervolgens de jeep op de 2 koloms brug zodat de onderkant beter bereikbaar is. Na enig meet en denkwerk het volgende bedacht:

GroteFoto-CHJOJPW3.jpg

Zijkanten worden gemaakt van hoekijzer 50mm x 50mm, de tussenplaat/balk word gemaakt van 10mm x 100mm

Om te beginnen eerst de oude bouten van de orginele skidplate uitgeboord, deze waren afgebroken bij het los draaien, vervolgens nieuwe draad er in getapt, M12.

Bij gebrek aan het juiste ijzer eerst maar verder gegaan aan de versnellingspook, deze moest 10 cm verder naar voren komen zodat ik de orginele pokenhoes kan gebruiken en dat de pook niet tegen de opbergconsole aankomt.

GroteFoto-36DD37P8.jpg

Behoeft weinig uitleg :)

GroteFoto-T47AKMWA.jpg

GroteFoto-NNBSQPO8.jpg

Zo dat was het voor vandaag, het gewone werk moe(s)t ook door :huh:

bewerkt door theo-cj7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag eerst de schakelpook van de tussenbak gemonteerd, vervolgens de jeep op de 2 koloms brug zodat de onderkant beter bereikbaar is. Na enig meet en denkwerk het volgende bedacht:

GroteFoto-CHJOJPW3.jpg

Zijkanten worden gemaakt van hoekijzer 50mm x 50mm, de tussenplaat/balk word gemaakt van 10mm x 100mm

Theo, gaat de plaat op den duur niet doorhangen? het is dan wel 10 mm maar er komen ook wel wat krachten op..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo, gaat de plaat op den duur niet doorhangen? het is dan wel 10 mm maar er komen ook wel wat krachten op..

Grootste kracht de erop komt is als de jeep er op ligt, maar ik ben er redelijk gerust in dat het sterk genoeg is.

Wat me eerder zorgen baart is of de rubber die er tussen komt wel genoeg trilling absorbeert.

GroteFoto-LVGYTFFX.jpg

bewerkt door theo-cj7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...