Spring naar bijdragen

How To: Budget Lift Voorzijde Cherokee Xj


cherokee'94
 Share

Recommended Posts

Ik heb pas mijn cherokee gelift volgens het topic van Ab, how to: budget ad a leaf. Ik heb daar wat contact over gehad en het ook gehad over hoe je de voorkant dan moet liften. Hij legde me uit hoe de voorkant gedaan moet worden en suggereerde toen dat ik als het me gelukt was, het leuk zou zijn als ik dan een how to maakte voor het liften van de voorkant. Leek me een goed idee, dan staat er een complete instructie op het forum om je auto aan de voor- en achterkant te verhogen. Dus hierbij het budget liften van de voorzijde. Ik zelf heb het gedaan met 2 inch verhogingsbussen uit een halve set die boris (cherokeeparts.nl) over had. Dit kostte me € 75,=. In plaats van verhogingsbussen kan je ook een paar extra rubbers boven de veren plaatsen, kosten +/- € 10,= per stuk, en op internet kwam ik een site tegen van iemand die 2,5 duims pijp had gebruikt met aan weerszijden een flens. Er zijn dus verschillende manieren. Tot 2,5 inch verhogen geeft geen problemen met de lengte van de schokdempers, dus daar hoef je niks aan te doen.

Benodigdheden:

verhogingsbussen of extra rubbers

krik

assteunen

doppenset

2 ratelbanden

houten balkje

koevoet

WD 40

Vet

bouwlamp

Stap 1:

Krik de auto aande voorzijde op en plaats assteunen onder de chassisbalken. Haal dewielen eraf en laat de as zakken. Zorg dat je een paar dagen van te voren begint met inspuiten van de bouten die los moeten met WD 40 of een andere kruip / reinigingsolie.

Stap 2:

Maak de schokdempers los aan de onderzijde en duw deze opzij zodat ze je nietin de weg zitten. Maak de stabilisatorstang los en maak dan hetklemmetje los waarmee de onderzijde van de veer vastzit. De as hangtnu vrij aan de controlarmen. Als je op de as duwt, zul je zien dat jenog ruimte overhebt om de as nog verder naar beneden te duwen. Ditheb je nodig als je de veer verwijderd.

post-5420-0-17009000-1294055570_thumb.jp

Stap 3:

zet de twee ratelbanden recht tegenoverelkaar op de veer. Let op dat je ze vastzet op het uiterste punt vande veer want elke ring scheelt zo 5 cm. Let ook op dat je de verenecht recht tegenover elkaar zet, anders gaat de veer bol staan enkrijg je hem dus niet goed ingedrukt.

Nu allebei de banden gelijkmatig opratelen, totdat ze niet verder meer kunnen.

post-5420-0-94972500-1294055610_thumb.jp

Stap 4:

Het lijkt nu of de veer er nog steedsniet tussenuit kan maar de as kon nog een stukje verder, alleen veertdeze terug door de controlarmen. Ik heb dit opgelost door er een stukhout tussen de zetten, zodat de as niet terug omhoog kon veren.

De veer klemt nu nog steeds een beetjeop de as maar als je er een koevoet tussen zet kan je hem er zotussenuit wrikken.

Stap 5:

Smeer wat vet aan de binnenkant van deverhogingsbussen of rubbers want ze gaan er nogal strak op. Plaats deverhogingsbussen / rubbers en zet de veer weer terug op zijn plaats.Dit gaat een beetje lastig omdat de veer nog steeds iets te lang ismaar met de koevoet kun je hem op gelijke gelijke hoogte brengen metde as, en hem er dan met een zware hamer tussen tikken. Draai de veer zo dat hij in de gleuf valt, monteer het beugeltje terug, laat despanbanden los en verwijder het hout tussen de wielkas en de as.

post-5420-0-63747100-1294055998_thumb.jp

Stap 6:

Door extra lengte van de verhogingsbussen of rubbers kan het zijn dat je de schokdempers nu niet op zijn plaats krijgt. Gebruik de krik om de as op de juiste hoogte te brengen en monteer de schokdempers en de stabilisatorstang.

Plaats de wielen terug en klaar is kees.

post-5420-0-14753500-1294055891_thumb.jp

bewerkt door Ab
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Klusje vandaag voor de tweede keer gedaan,

Als je voor de veer eraf gaat de bumpstop losdraait met een grote waterpomp of griptang heb je meer werkruimte om de veer

eruit en in te krijgen.

Wel bij het erinschuiven van de veer niet vergeten de bumpstop los in de veer te stoppen want anders krijg je hem er met de veer op zijn plaats niet meer in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...