Spring naar bijdragen

How To: Startmotor Vervangen 2,5 Lt Cherokee Xj


cherokee'94
 Share

Recommended Posts

How to: Startmotor 2,5 lt CherokeeXJ vervangen

Ik ben nog niet zo lang op dit forum en heb hier al heel wat goeie tips en online hulp van mede jeepers gekregen dus het leek me wel leuk om ook iets van waarde toe te voegen aan het forum. Mijn startmotor liet het de laatste tijd steeds vaker afweten. Bij het starten maakt ie dan een sissend geluid van gggg ggggg maar de startmotor draait niet rond . Na een paar keer proberen lukt het dan wel om hem aan te krijgen maar somsook niet sad.gif. Tip gekregen van mijn buurman: even flink in je stoel op en neer gaan bonken zodat je hele auto op en neer gaat en dan pakt ie wel. Goeie tip, werkt altijd, maar je voelt je ineens niet meer zo'n stoere jeeper als je dat doet op de zaterdagmiddag, midden op de parkeerplaats van het winkelcentrum, waar tientallen mensen jezien.................unsure.gif

….......dan toch maar liever de startmotor vervangen. Ik kwam er al snel achter dat dit bij een 2,5liter cherokee iets anders in elkaar zit dan bij de 4 liters. Vandaar deze “how toâ€, want in de Haynes Repair Manual staat het ook niet. Daar laten ze een startmotor zien van een V6 die met normale bouten vastzit. Deze startmotor is iets anders van vorm, de bevestiging is iets anders en het gereedschap is anders.

Benodigdheden:

  • Startmotor voor een 2,5 lt. Bij cherokee parts nieuw voor € 135,= (duidelijk vermelden dat het om een 2,5 lt gaat. Ik kreeg er eerst een mee voor een 4.0 lt, had ik zelf ook niet in de gaten, en moest hem dus weer omruilen);
    post-5420-0-89443000-1292926453_thumb.jp

  • Torx dop M12. Let wel, torx DOP, niet bit. De bouten waarmee de startmotor vast zit hebben een torx kop dus je hebt de dopvorm nodig. Lastig te vinden. Halfords en de meeste gewone gereedschapzaken hadden ze niet, maar uiteindelijk gevonden bij de Praxis. € 41,= voor een set torx- doppen en bitten;
  • Dop M10;
  • Dop M8;
  • Kabelklemmetje;
  • Vet;
  • Lamp (ik heb een bouwlamp onder de auto gezet).

Stap 1:

Verwijder de klemmen van de accu. Dan even de torx bouten waarmee de startmotor vast zit en de moertjes waarmee de kabels vastzitten schoonmaken met een doek en inspuiten met W-40.

De startmotor zit rechts voor naast decarterpan, dus rechts voor opkrikken of de voorkant van je jeep op steunen zetten.

post-5420-0-47940600-1292926500_thumb.jp

Stap 2:

Draai de moeren op de kabels los enhaal de kabels eraf. De dunne draad zit vast met M8 en de dikke kabelmet M10.

Dan de Torx bouten los draaien met eenTorx dop E12. Bij mij zaten ze aardig vast. Nog een keer ingespoten en toen even een tikje met een hamer erop gegeven en dat hielp goed (je klop dan het vuil los). De linkerbout ging er zo uit maar de rechterbout is erg lastig. Precies eronder zit een bout van, volgens mij de carterpan? En de uitlaat zit hier ook nog precies onder. Heb dus een verlengstuk tussen de ratelen de dop gezet en door de uitlaat voorzichtig een paar mm opzij te duwen deze ertussen gewurmt. Na een hoop geklooi eindelijk de boutlos gekregen. Ik hoop dat het op de foto hieronder een beetje te zien is.

post-5420-0-94593000-1292926750_thumb.jp

Stap 3:

De startmotor hangt nu helemaal los maar doordat de radartjes nog in elkaar zitten, de kop van de startmotor nog in het huis zit en de carterpan strakachter de startmotor zit, is hij erg lastig te verwijderen. Op een gegeven moment lukte het door hem ongeveer 1/8 slag naar links te draaien entoen schuin omlaag naar me toe te trekken.

Let op, boven op de startmotor zit achter de bouten een staal plaatje in een soort W vorm. Dit gelijk mee eraf halen en even schoonmaken.

Stap 4:

Toen kwam de verassing. De dunne kabel zit op de oude startmotor vast met een boutje M8 maar op de nieuwe moet hij vast gezet worden met een klemmetje, en g*dvr*de g*dvr$#@angry.gif geen klemmetjes meer... dus gehaald bij de garage (gelukkig hebben we nog een tweede auto). En weer terug, ringetje van het kabeltje knippen en klemmetje op het kabeltje zetten.

Stap 5:

De nieuwe startmotor plaatsen. Ook lastig om deze weer goed op zijn plaats te krijgen maar met een hoop draaien en heen en weer bewegen lukte dat ook. Erboven zit een stalenrand waar je hem precies onder moet laten vallen. Dan eerst de rechter torx bout erin draaien. Het stalen plaatje er weer tussenschuiven waarvan het eind precies om de rechterbout moet vallen en dan de linkerbout erin draaien die door het plaatje gaat.

Stap 6:

De dikke kabel op het boutje en de dunne op het klipje schuiven. Let op, op de nieuwe startmotor zitten twee klipjes. Bij de een staat 15A en de ander staat 50A. Het kabeltje moet op de 50A klip worden gezet. (hadden ze bij de garage gelijk even getest voor me).

post-5420-0-98694900-1292926862_thumb.jp

Stap 7:

De Moeren op de bouten en de aansluitpunten van de kabels goed in het vet zetten. Ook de aansluiting van de startmotor op de behuizing even goed ingevet. De nieuwe startmotor is net een paar mm smaller dan de oude, waardoor er een kleine opening bleef van +/-2 mm aan de rechterkant. Hier even een dikke laag vet langs gesmeerd zodat er geen vuil in kan komen.

Stap 8:

Kabels weer op de accu en starten maar.Als je alles goed gedaan hebt hoor je nu BRROOEEMM

en geen GGG GGG GGG. En geen gewiebel meer in je auto op de parkeerplaats om je startmotor aan de praat tekrijgen tussen allemaal mensen die gniffelend en elkaar aanstotend je richting opkijken.............................................................Nee,gewoon een lekkere dikke JEEP-BRROOEEMM!!! cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...