Spring naar bijdragen

How To: Achterste Krukas Keerring Vervangen 4.0 Ho


Cherokee_Chris
 Share

Recommended Posts

Zelf ben ik begonnen naar aanleiding van dit engelse artikel: go.jeep.xj
Omdat ik vond dat dit artikel voor mij in ieder geval niet helemaal werkte, hieronder mijn opsomming.
Het is een tijdrovend klusje, maar wel alleen te doen in principe, ik schat dat ik er een uurtje of 12 mee bezig geweest ben in totaal.
Omdat hij toch al vrijkomt heb ik gelijk de oliepomp gereinigd.

Benodigd gereedschap:

Doppendoos met verschillende verlengstukken, een knietje en minimaal dop 11, 13, 14 en 21.
Ringsleutel 10/11 en 14/15.
Goede punttang en of combinatietang.
Kunstof en een stalen hamer.
Doorslag met een uiteinde van 4 mm.(zelf verlengd door er een stalen strip van ca 30 cm langs te lassen).
Klein koevoetje en/of een paar beitels.
Plamuurmesje, zelf geslepen (om pakkingresten af te steken).
Goede krik en assteunen/blokken.
Veel doeken.

Benodigd materiaal:
Nieuwe (2 delige) keerring.
Nieuwe carterpan pakking.
Tube vloeibare pakking, hittebestendig.
5,7 ltr nieuwe olie.
Oliefilter.

Om te beginnen moet er wat ruimte gemaakt worden om te kunnen werken.
Ik heb de auto opgekrikt tot de voorwielen van de grond waren en toen op het chassis achter de voorwielen op bokken gezet.
Zo blijft de ruimte voor onder de moter optimaal vrij. (Een brug zou ideaal zijn voor dit klusje).
Begin nu eerst de olie af te tappen, als je de kans hebt doe je dit al een avond van tevoren zodat hij alvast goed uitgelekt is.
Verwijder het oliefilter.

Demonteren:
Carterbeschermingsplaat.(niet standard)
Rubber vuilscherm.
Bouten/moeren van de koppeling uitlaatspruitstuk > uitlaat.(dit geeft net genoeg ruimte om de uitlaat iets opzij te buigen).
Bevestiging(en) van de olieleidingen van de automaat.

Nu kun je beginnen met het losmaken van de carterpan, omdat er wat verschillende boutjes en tapeindjes gebruikt zijn heb ik ze naast de nieuwe pakking op de werkbank gelegd. Bij sommigen zit er een beugeltje tussen van bijv. stekker van de lambdasonde, olieleidingen van de automaat.
Aan de kant van de automaat zit nog een extra beugeltje over de carterpan op de plaats waar de keerring zit.
Controleer of je alle boutjes er uit hebt, daarna kun je de carterpan gaan losmaken. Bij mij ging dit erg lastig en heb ik er een koevoet tussen moeten zetten om hem los te wrikken, zodra er iets ruimte komt kun je met het scherpe plamuurmes de pakking lossteken en zo de carterpan langzaam steeds verder losmaken. Wees echter voorzichtig want ik had mijn carterpan behoorlijk verbogen, gelukkig niet onherstelbaar.

Als de carterpan helemaal los is moet hij er nog onderuit, de ruimte hiervoor is zo ongeveer nihil. Doordat mijn XJ voor 2" verhoogd is hangt mijn as dus al iets verder naar beneden als bij een standard XJ. Toch kwam ik nog een cm of 2 ruimte tekort om de carterpan naar achteren onder de automaat door te krijgen.
Dit heb ik opgelost door de krik (met een blok hout ertussen) onder de automaat te zetten en deze iets op te krikken. Ik denk dat het misschien bij een standard XJ niet lukt op deze manier, waarschijnlijk kun je dan het beste de vooras wat opkrikken en de schokbrekers even los schroeven, dan de krik onder de vooras voorzichtig laten zakken (denk om de remslangen) tot er genoeg ruimte is om de carterpan er tussenuit te halen. Let op: het aanzuigbuisje van de oliepomp hangt diep in de carterpan en is een onzichtbaar obstakel bij het verwijderen van de carterpan.
De carterpan heb ik nog maar even boven de emmer oude olie gezet om uit te lekken.

Nu zie je tegen de automaat een 2 delige beschermplaat zitten, hiervan verwijder je de onderste helft om iets meer werkruimte te krijgen.
Vervolgens draai je de 2 bouten (mt 21) uit het bevestigingsblok wat strak tegen de bovenste helft van de beschermingsplaat zit, als het blok niet direkt loskomt gewoon even een tik met de kunstof hamer geven. Let op de losse lagerschaal die er in ligt, die mag er gewoon in blijven maar kan er zo uitvallen.

Nadat je het bevestigingsblok verwijderd hebt zie je het lager, een stalen ring en tegen de automaat aan de uiteinden van de andere helft van de keerring.
Deze helft verwijder je door met een (verlengde) doorslag tegen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

ik heb dat reeds bij een 4,2 en een 4.0 gedaan.

Er zijn soms kleine veschillen. Zo moet er een motorsteun worden verwijderd bij de 4.2 om de carterpan eronderuit te halen. Bij de 4.0 ging alles vlotter, geen motorsteunen verwijderen.

Eens de carterpan eronderuit is alles simpel, krukas laten zakken, keerring eruit tikken (voorzichtig voor de krukas) nieuwe ering, alles torken en carterpan eronder. Vergeet niet om er verse olie in te gieten, de motor vindt dat leuker.

Koppel de batterij toch maar los als je bezig bent ;-)

Op het web zijn er verschillende filmpjes hierover.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is inderdaad goed te doen, die achterste kering.

Hopelijk blijft de lekkage na het vervangen van de kering weg, ik heb (en niet alleen ik) na vervanging de lekkage niet altijd op kunnen lossen

Ook niet met de originele mopar kering, de vervanger van Crown weet ik niet maar origineel lijkt beter.

Probeer de krukas maar niet te laten zakken, lagerkap eraf is voldoende.

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met krukas laten zakken bedoel ik de lagerschalen loszetten, dit is essentieel om de spanning van de krukas te halen zodat de keerring er gemakkelijk uitgaat en uiteindelijk gemakkelijk in kan geschoven worden. Is echt geen probleem om dat te doen als je die achteraf op de juiste waarde gaat torken.

Om de keerring eruit te tikken heb ik een lange schroevendraaier met torckxkop gebruikt. Een lange steel is makkelijker om op te tikken want zoveel plaats heb je daar niet. Een goede voorbereiding is het halve werk. Deze video vond ik zeer verrijkend :

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Ben er op dit moment mee bezig, vanmiddag gestart met het proberen er uit te "tikken" van de keerring.....

Echter vooralsnog zonder succes, het los maken van de lagerschalen heeft dat echt een meerwaarde?

 

Morgen op mijn werk van een wat langere as een doorslag maken, hoop dat ik het hiermee ga redden.

 

Heb de carterpan eronder uit gekregen door het blok iets te lichten.

gelijk de filter adopter eraf gehaald om de o-ringen te vervangen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De achterste krukaslagerkap demonteren, dan met een doorslagje de halve keering doortikken zodat deze uit het gleufje boven de krukas glijd en naar beneden komt zodat je die met een tangetje kunt pakken en verder eruit kunt trekken.

Als doorslagje kun je ook een schoevendraaiertje waarvan je de voorkant afslijpt gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het vervelendste aan dit klusje is dat er altijd olie blijft druppelen, liefst in je linker oog....

's-avonds vast de olie aftappen en dan de volgende ochtend pas de pan eraf halen helpt wel.

Soms moet de vooras wat zakken, even de schokbrekers los maken.

Gebruik een zo groot mogelijke drevel om de halve kering in beweging te krijgen. Lossen van de krukas helpt niet; tenslotte zit de kering niet vast aan de krukas...

echt lekker ouderwets sleutelen, goed zelf te doen en bespaart best wel geld!

Siert. [ rekent er toch wel een paar honderd voor ]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de zelf gemaakte doorslag was het snel gebeurd, deze was langer zodat ik meer ruimte had om er wat serieuzer tikken op te geven. Gisteren een uur aan het klote en nu binnen 3 minuten gebeurd. iets met goed gereedschap.........

 

Inderdaad een leuke klus, en wat betreft het druipen van de olie wordt je er niet "frisser" van :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...