Spring naar bijdragen

Longarm


Recommended Posts

Hebben we het halve voorterrein van de JK er onderuit liggen om een RE Longarmkit te gaan monteren blijkt de crossmember niet te passen. Direckt kontakt met RE in de USA gehad en ik kreeg als antwoord, de longarmkits bestaan alleen maar voor de benzine uitvoering. :angry:

Op de site van RE spreken ze alleen over 2 deurs en 4 deurs uitvoeringen. Staat niks vermeld over benzine of dieseluitvoeringen. Kennen ze in de US geen dieselvariant van de JK dan?

Zwaar balen maar met een handige plaatwerker kan je vast een andere crossmember maken. Tis alleen even wat meer werk en kost wat meer tijd.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaat in de USA rijden haast geen JK 28 CRD. Het probleem is dat er een andere automaat achter hangt en daar is het crossmember niet op gemaakt. Verder is er weinig vraag naar longarmkits in de Europa. Maar we gaan vanavond kijken wat er evt mogelijk is, lukt het niet dan zetten we alleen de coils, schokbrekers en trackbars eronder. Word vervolgd.

bewerkt door De zandhopper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We gaan nu een mogelijkheid bekijken om brackets aan de binnenzijde van het chassis te maken om zo de lonarm in lijn te krijgen met de vooras. Morgen gaan we in iedergeval wel het achterste gedeelte van de longarm monteren. We hebben vanavond alleen de coils de shokkers en trackbar aan de voorzijde gemonteerd en wat we al gedemonteerd hadden betreft de longarm. Gelukkig hadden we de oude brackets nog niet van het chassis afgeslepen. Word vervolgt, ik heb al wel wat foto's gemaakt maar kan ze nog niet op het forum krijgen, zal Otto morgen eens vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteindelijk gisteren de vooras afgerond, veren shocks uppers en TB uit de kit.

Tijdens de eerste testrit hadden we nog last van een gevalletje bumpsteer, dit was makkelijk te verhelpen door de TB positie op de as te verplaatsen.

Tweede testrit ging prima, met een beetje glijden in de sneeuw.

Vervolgens nog even het stuur recht gezet, achterkant zijn we niet meer aan toe gekomen.

p.s. Henk, mail me die foto's maar even, dan plak ik ze er wel tussen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na 2 avonden en een dag kijken, overleggen en gesleuteld te hebben, hebben we de eertse fase geklaard. De eertse tegenvaller was dat de crossmember niet paste want deze is bestemd voor een benzine uitvoering. Maar we hadden al wel de voorbereiding gemaakt om het crossmember er onder te plaatsten dwz alles wat weg moest wegehaald, de dieselolietank losgehaald want die moest ook zakken. Dus na alles weer terug gemonteerd te hebben konden we weer verder. Nu hebben we een gedeelde gemonteerd om vervolgens uit te gaan zoeken wat voor mogelijkheden er zijn om toch nog de longarm te gaan monteren, ze zullen alleen op een andere plek gemonteerd moeten worden en zo te zien is die plek er wel. De achterkant is geen probleem die kan zo gemonteerd worden. Gistermiddag een proefrit gemaakt en zoals Otto al schreef in de eerste proefrit ontzettend veel bumpstear ik kreeg een onveilig gevoel met name toen we de zogenaamde snelheidsbeperkende heuvels over reden wat kan een auto zich dan vreemd gedragen. Maar nadat we de TB 5cm verzet hadden reed de JK als van ouds. De JK staat nu enigzins met de neus omhoog en het volgende is dat we de achterkant omhoog gaan brengen middels de longarm en intussen kijken wat er mogelijk is voor de voorkant. Voor zover het project Longarm deze word vervolgt, met dank aan Otto.

Wordt vervolgt Henk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had al eens van het probleem gehoord bij Kien. Ze hebben daar al meerdere JK diesels verhoogd met een LA. Misschien eens een telfoontje plegen met hun??

Hallo Jef, ik heb met Kien gebeld en ze hebben me waardevolle info gegeven. Ik ga morgen eens kijken hoe zij die longarmen onder de JK hebben gemaakt. Bedankt voor de tip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Zoals gezegd, zou nog wat foto's toevoegen, dus bij deze.

Het brandstoffilter waar de ophangbeugel van moet worden aangepast en het roetfilter dat zal moeten wijken.

02122010048.JPG

De bewuste crossmemeber, geschikt voor benzine uitvoeringen.

24112010042.JPG

Het roetfilter vervangen voor een stuk flexpipe, en wat andere zaken reeds gemonteerd.

29012011072.JPG

29012011073.JPG

De aangepaste traverse, het middenstuk er tussen weggezaagd en naar achter verplaatst.

29012011075.JPG

29012011074.JPG

Paar kleine aanpassingen om de skidplate weer te monteren.

29012011076.JPG

29012011077.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou vandaag een proeftourrit gereden in Brabant bij 4x4anders. De verandering die wij, Otto en ondergetekende, gemaakt hadden t.a.v. de RE Longarm heeft heel goed uitgepakt. De Jk rijdt veel soepeler alleen moeten er iets langere coils ondergezet worden want als ik nu over de snelheidsvertragende bulten ga slaat hij zo nu en dan door. We gaan het eerts proberen met spacers van 1,75" die heb ik nog liggen, want voor ik de nieuwe coils binnen heb dat zal nog wel even duren. Nu moeten we nog even plannen wanneer we de achterkant gaan aanpakken. Word vervolgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb met eigen ogen in Brabant gezien hoe mooi het werkt. Jammer genoeg kregen Annemarie en ik te maken met een kapotte remleiding.

Hartstikke !!! bedankt voor al je moeite.

Ook The Blue Raredo en familie bedankt voor het thuis brengen.

Maar bovenal bedankt voor het "samen uit, samen thuis" gevoel.

En... ik herken de locatie van de foto's. Wat me opvalt is dat de droge sloot in praktijk aanzienlijk dieper is dan op de foto lijkt.

Al met al knap van jou en Otto om het toch op een geweldige manier te realiseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Er lag nog een stukje long-arm realisatie aan de achtezijde te wachten.

Dus gisteravond vol goede moed aan de slag, om te beginnen de diesel tank weer laten zakken. Vervolgens het een en ander afgetekend, per kant moeten er 12 gaten komen

voor de montage van de brackets, varierend van 13 tot 35 mm in diameter. Henk had mooi wat nieuwe scherpe boren gehaald. Zolang er rechtstandig op het chassis geboord wordt gaat het prima. Echter het "opruimen" van de gaten en daar waar je er niet recht voorkomt is het een drama. Dus het plan opgevat om vandaag met de plasma snijder de gaten te maken.

Dit pakte erg goed uit, hier een gat van ruim 30 mm waar de moer van de LA bout invalt.

Boven 3 afgetekende gaten waar je niet lekker bij kan.

26032011194.jpg

Even een sprongetje, hier de bracket op z'n plaats en een en ander in de zinkspray.

De 3 moeren zijn slotbouten die door en door zitten. Achter de inbussen zitten bussen met draad die we vanaf de binnenzijde chassis hebben geplaatst en afgelast.

26032011195.jpg

26032011196.jpg

Hier de schetsplaat aan de binnenzijde, de inbussen wijken op het oog wel iets.

Ze zitten maximaal aan, maar zaten niet excact achter de gaten in de schetsplaat.

26032011197.jpg

Uiteindelijk de bracket aan de buitenzijde nog gefixeerd met een "hechtlasje".

26032011198.jpg

26032011199.jpg

Aansluitend de tank weer gemonteerd, eerdaags de bracket aan de andere zijde en het plaatsen van de LA's. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteravond verder met de LA's,

Hier aan de binnenzijde van het chassis wat gaten gesneden.

3x slotbout en 2x bus.

02042011219.jpg

02042011220.jpg

De bracket aan de buitenzijde ook weer afgelast, per kant zitten de brackets vast met;

3x een slotbout door en door

2x een tapbout in de onderzijde

4x een tapbout in de 2 per kant ingelaste bussen.

Denk niet dat dat nog ergens heen gaat,

02042011221.jpg

02042011222.jpg

02042011223.jpg

en tot slot van onderen.

02042011224.jpg

Plaatje zegt genoeg denk ik.

02042011225.jpg

Hier de bracket's welke weg moeten,

02042011226.jpg

en de bodymount die een beetje "getrimd" moet worden.

02042011227.jpg

Lang leve de plasma snijder.

02042011228.jpg

02042011229.jpg

02042011230.jpg

Ruwe kantjes bijgewerkt.

02042011231.jpg

Likje verf erover.

02042011232.jpg

02042011234.jpg

Het uiteindelijke plaatsen van de armen is het werk niet, afgezien van het lomp zware gewicht.

02042011237.jpg

02042011238.jpg

02042011239.jpg

Alles strak aan de maat.

02042011241.jpg

Slijpwerk aan de andere kant, hier iets minder gebruik gemaakt van de plasma vanwege de zeer korte afstand naar de brandstof tank.

02042011242.jpg

En dan.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Henk en Otto,

Wat een geweldig resultaat!!. Ondanks alle strubbelingen (dieselversie is toch wat anders dan de benzineversie....) knap doorgezet.

En het resultaat mag er wezen. Ik ben heeeeel benieuwd hoe het er uit ziet als we weer eens samen op pad gaan.

Henk (en Otto): juliie mogen trots zijn.!biggrin.gif

ps. wel aardig zo'n plasmasnijder: geeft nog mooi vuurwerk ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...