Spring naar bijdragen

Electrische Fan Voor In De Cj


Royco
 Share

Recommended Posts

Dit is eigenlijk een deel topic van een groter project maar dat zal ik later nog beschrijven.

Ik heb na een poosje zoeken een betaalbare twinfan oplossing gevonden voor in mijn CJ7.

Iemand die op internet omschreef de twinfans van een Ford Contour of Mercury Mystique, nou

ik heb kort gezocht maar die vind je niet zo veel op de sloop hier :-( maar, laat die Ford Contour

bij ons nou Ford Mondeo heten (type met de ronde kanten) :-), en daar hebben we er genoeg van op de sloop

Ik heb de radiator bij de eerste de beste sloop (of autodemontage bedrijf zoals ze tegenwoordig genoemd worden)

gekocht voor 35 euro, incl. de orginele bedrading en dat is handig want er zit ook al een weerstand gemonteerd in de

fanbehuizing om de fans op halve snelheid te laten lopen.

Je moet dan de set hebben van een Mondeo MET airco, zonder airco heeft 1 grotere fan(is misschien ook mooi bruikbaar?)

Ik heb enkel langs de onderkant 6mm weg moeten zagen van de behuizing van de fans en dan valt ie zo binnen in mijn

radiatorframe.

Ook heb ik de hoeken links en rechtsonder een stukje afgezaagd zodat evt zand en water wel ertussen uitgespoeld kan worden.

fan.jpg

Ik heb nu een multi thermoschakelaar aangeschaft (van xfan) zodat ik de twee snelheden van de fans ook in kan zetten maar dat is nog nie af.

x-fanblue.jpg

Ik heb het xfan setje uiteindelijk hier in NL gevonden voor 45 eurie ex..

De fans moeten over relais geschakeld worden:

De sensor schakelt contact1 in bij 88 Graden Celsius en uit bij 83 graden Celsius(bij mij dus draad 1, beide fans op halve snelheid)

het andere contact schakelt in bij 92 Graden Celsius en uit bij 87 graden Celsius(bij mij dus draad 2, beide fans op volle snelheid)

De kit wordt in verschillende diameters geleverd, ik had 35mm nodig voor mijn cj.

Groet

Royco

UPDATE: Ik krijg wat vragen over de herkomst van de fan-unit dus ik heb even wat meer info verzameld:

Ford Mondeo MK2 (1996 tot 2000) met airco (anders zit 1 grote fan in) Ford nummer: FORD - 1152921

Hier vind je nog veel meer info/nummers/maten en kun je een nieuwe kopen ook :-) KLIK

UPDATE2 : Na een hoop gezoek naar een mooie manier om relais in te bouwen voor de aansturing van de fans ben ik terechtgekomen bij een relaisblok van een Volvo850. Voor 20 euro op de sloop incl. de afgeknipte stekkers. Deze stekkers zijn waterdicht en redelijk eenvoudig uitelkaar te halen en te voorzien van 'eigen' bedrading. Dus een draadboom gemaakt en ea. ingebouwd.

relais.jpg

sensor.jpg

Ik vond dit een mooiere oplossing dan losse relais met 'geknepen' stekkertjes. :rolleyes:

Voor de geintresseerden in het relaisblok: Link

bewerkt door Royco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoihoi,

Naar zoiets ben ik ook opzoek. Waar heb jij dat X-Fan setje besteld?

Gr. Marcel.

Ik heb het xfan setje uiteindelijk hier in NL gevonden.

Waren meerdere leveranciers vermeld op de xfan site maar deze zaak was de enigste die

die bereid waren om op mijn email te reageren en zelfs netjes terug te bellen, en supernetjes, incl betaling had ik de set de volgende dag al in huis !

De sensor schakelt contact1 in bij 88 Graden Celsius en uit bij 83 Graden Celsius,

het andere contact schakelt in bij 92 Graden Celsius en uit bij 87.

De kit wordt in verschillende diameters geleverd, ik heb 35mm besteld voor mijn cj.

45 eurie ex. Alleen de beschikbare kleuren zijn niet zo aantrekkelijk, blauw of rood. Ik ben zelf voor blauw gegaan, ook omdat ik

enkele siloconen bochten eerder in mijn project heb ingezet en die waren jammergenoeg ook blauw :-(

bewerkt door Royco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iets minder koud nu buiten dus ik ben even gaan meten voor Theo, de fans zijn +- 30cm in doorsnee.

Oké mooi,

Ik ga er bij mij een 4.0L uit een XJ in leggen, die had zijn mechanische fan(+/- 38cm) op een aparte pouly uit het midden zitten en een elektrische van +/- 28cm, nu had ik al een elektrische uit een vectra van 38 cm liggen maar leek me toch wat aan de krappe kant, lijkt me dat de mondeoset beter is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké mooi,

Ik ga er bij mij een 4.0L uit een XJ in leggen, die had zijn mechanische fan(+/- 38cm) op een aparte pouly uit het midden zitten en een elektrische van +/- 28cm, nu had ik al een elektrische uit een vectra van 38 cm liggen maar leek me toch wat aan de krappe kant, lijkt me dat de mondeoset beter is.

Ik kan niet beamen of ze beter zijn, wel dat de luchtverplaatsing erg groots is als je dat ding binnenshuis aan zet ;-)

Ik ben alleen nog opzoek naar een mooie oplossing om de zekeringen te plaatsen, heb van volkswagen golf4 gezien dat ze een mooie zekeringhouder

op de accu hebben liggen, en die zoek in nu eigenlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat ook handig is als je een elektrische fan plaatst om er een regelbare thermostaat in te zetten. kunt dan zelf de temperatuur instellen wanneer de fan aan moet slaan. is tekoop bij conr@d voor een prikkie

post-1818-0-95854500-1291838699_thumb.jp

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat ook handig is als je een elektrische fan plaatst om er een regelbare thermostaat in te zetten. kunt dan zelf de temperatuur instellen wanneer de fan aan moet slaan. is tekoop bij conr@d voor een prikkie

14 euro, dat is idd niet veel geld, is goed om in het achterhoofd te houden voor hetgeval de xfan oplossing niet zou bevallen maar dat kan ik pas echt zeggen in de zomer, krijg de motor nu niet warm genoeg, hihi.

bewerkt door Royco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

Hallo,

ik heb zelf een cj7 met een 350 v8 erin en hier is nog gewoon de mechanische vin

gemonteerd op de originele poelie.

De reden om een dubbele vin te monteren is ongetwijfeld de koeling! maar wat is toelaatbaar aan temp. voor zo'n v8?

Ik heb trouwens een amerikaanse water temp. meter gemonteerd zitten en heb eigenlijk geen idee

wat deze aangeeft! is dat farenheid?

Als de temp. geregeld problemen geeft bij een cj7 v8 verander jk het liever nu dan achteraf! met motor schade.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn mening dat als je een mechanische koelingfan hebt die werkt zoals het bedoeld, is om het dan gewoon zo te laten.

Montage van de electrische fan had bij mij persoonlijk een andere reden namelijk een motor ombouw, daardoor kan ik ook niet zeggen of de elecr.fans nou beter werken dan de mechanische fan. De electrische setup volstaat in iedergeval wel voor mijn situatie.

Rede dat ik een twinfan heb gekozen is dat het een groter oppervak bedekt dan de 1 fan versie (bestaat overigens ook voor de mondeo) dus zou die effectiever zijn,

Over je Tempmeter:Ik kan niet verzinnen wat er anders zou zijn aan een CJ7 USA temperatuur meter want er staat helemaal niks wat het verschil maakt zover ik kan verzinnen alleen C(cold) en H(hot)

17209.05.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...