Spring naar bijdragen

Remschijven Voor Vervangen


Recommended Posts

Weet iemand welk gereedschap ik nodig heb om de remschijven van de voorwielen te vervangen? Het gaat met name om de grote moer waarmee de remschijf op de as vast zit. Heb ik hier een dop met een metrische maat nodig, of een angelsaksische maat?

Als het om een ZJ gaat, heb je voor de remschijf die grote moer helemaal niet nodig. Je haalt het wiel eraf (5x dop 19), dan de remklauw los (2x dop 13) en je trekt de schijf er zo vanaf. De schijf wordt namelijk geborgd door de wielbouten/moeren.

Die grote moer is 36mm, en zit doorgaans heeeeel erg vast. Die moet los om je wiellager en steekas eruit te halen. Maar gelukkig niet voor de remschijf.

bewerkt door Mitchell2.24v
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Mitchell, bedankt voor je antwoord. Ik hoop dat het waar is en dat ik de grote moer niet los hoef te maken. Ik ga het gewoon proberen.

Ik kan me niet voorstellen dat het bij een WK significant anders zit dan bij een ZJ of een WJ. Zoals je hier kunt zien, gaan de schijven over de grote moer heen:

_mg_6144.jpg

img_1168.jpg

Zodra je het wiel eraf hebt, kun je het direct zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het vervangen van de remschijven is gelukt!

Nadat het wiel eraf is gehaald moet een rubberen O-ring van de naaf worden verwijderd (op de foto zie je goed het gootje voor deze ring). Daarna de twee bouten van de remklauw losnemenen de remklauw met een draadje ophangen. Vervolgens een paar flinke tikken tegen de achterkant van de remschijf geven, waardoor hij loskomt. De schijf zit dus niet met bouten vast, maar wordt alleen opgesloten door het wiel.

Vervolgens de naaf goed schoonmaken met staalborstel, fijn schuurpapier en staalwol. Dan de nieuwe schijf over de wielbouten heen schuiven. De O-ring weer aanbrengen en de remklauw met daarin nieuwe remblokken weer monteren.

Op zich was het niet moeilijk, maar je moet alleen weten hoe het moet en dankzij het jeepforum is het gelukt.

Remschijven.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...