Spring naar bijdragen

How-To: Reparatie blowerweerstand TJ


Moto
 Share

Recommended Posts

Toen ik onlangs een TJ had gekocht merkte ik dat de blower alleen maar op de hoogste snelheid van de 4 standen werkte. Bij navraag bleek dat aan de weerstand-unit te liggen die dit regelt. Er werd geadviseerd een nieuwe weerstand-unit te monteren waarmee het probleem tot een verleden zou horen. Bij diverse adressen eens een prijsje gevraagd en al gauw bleek dat deze unit richting de 100,- euro ging. Op de diverse buitenlandse websites heet dit ding “Blower motor resistor”. Vervolgens een zitten Googlen en kwam een paar sites tegen met een omschrijving hoe deze zelf te repareren. Dit is bij mij ook succesvol gelukt en wil de info graag met jullie delen in deze How-to. Met mijn elektronica achtergrond ben ik niet bang een soldeerbout ter hand te nemen.

Wat is er nu eigenlijk aan de hand: Feitelijk is het enige component wat zich in de unit bevind en kapot kan een thermische beveiliging, ook wel thermische zekering genoemd. Deze thermische zekering onderbreekt het stroomcircuit definitief wanneer deze boven een bepaalde waarde is gekomen. Deze zekeringen zijn in allerlei temperatuurswaarden goed te verkrijgen zodat vervanging eenvoudig wordt. Volgens de info welke ik op Google vond, zit er standaard een waarde van 130 graden in. De vervangers welke ik online heb besteld zijn gespecificeerd op 128 graden.

Wat heb je nodig:

- Nieuwe thermische zekering. Ik heb via een online-shop exemplaren met een waarde van 128 graden besteld.

- Montageoogjes. Hier knip je de oogjes vanaf zodat je alleen het metalen hulsje overhoudt.

- Gereedschap.

- Multimeter.

DSC_0011.jpg

Hoe kan gecontroleerd worden of de thermische beveiliging niet meer werkt. Dit kan gecontroleerd worden met een multimeter. Meet op de buitenste kontakten van de connector op de unit. Als de zekering kapot is, is er een onderbreking tussen de buitenste kontakten (Gemarkeerd met gele cirkel).

DSC_0014a.JPG

Als de zekering net als mij bij stuk is, kan deze relatief eenvoudig worden . Hiervoor moeten e.e.a. wel uit elkaar worden gehaald. Allereerst met het metalen kapje verwijderd worden. Dit kan door de 4 lipjes aan de connectorkant open te buigen en het kapje voorzichtig los te wrikken.

De weerstandsunit zoals deze gedemonteerd is:

DSC_0004.jpg

Lipjes open buigen en daarna open wrikken:

DSC_0007.jpg

Verwijderd kapje:

DSC_0008.jpg

Wanneer het kapje verwijderd is, zie je de thermische beveiliging zitten. Dit is het component met het blauwe gedeelte op de foto. Knip de zekering weg, maar laat de rechtopstaande metalen pootjes zitten. Deze worden gebruikt om de nieuwe zekering met de busje op te monteren.

Als je geen ervaring hebt met solderen, raad ik af om dit te doen. Maak hiervoor gebruik van de busjes welke van de montageoogjes zijn afgeknipt om deze vast te knijpen. Wanneer met solderen de temperatuur te hoog wordt in de zekering, zal deze zijn werk gaan doen en weer onderbroken worden.

Buig de nieuwe zekering in model, knip de pootjes op maat en plaats deze middels de busjes op de oude pootjes van de defecte zekering. Knijp daarna de busjes voorzichtig aan. Wanneer je goede soldeerervaring hebt en snel kan solderen, soldeer de verbinding door. Voer daarbij de warmte richting de nieuwe zekering af om te voorkomen dat deze “doorslaat” Plaats de nieuwe zekering identiek als de oude qua positie en laat ook de kunststof punt dezelfde kant opwijzen.

Nadat dit voltooid is, doe je wederom een meting met de multimeter. De buitenste kontakten moeten nu doorverbonden zijn.

Nieuwe zekering gemonteerd met krimpbusjes.

DSC_0012.jpg

Als alles goed gemonteerd zit, er een doorverbinding tussen de buitenste kontakten is, kan daarna het metalen kapje weer gemonteerd worden.

Tenslotte kan de weerstand-unit in de auto gemonteerd worden en zullen alle 4 standen van de blower weer werken.

Succes. :D

P.S. Het benodigde onderdeel, de thermische zekering kostte mij via een webshop nog geen 2 euro. !!!!!!!

bewerkt door Moto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...