Spring naar bijdragen

"HOW TO" 2.5L Throttle body conversion


Eucalypta.nl
 Share

Recommended Posts

Doel:

Betere prestaties uit een 2.5L halen door een zeer eenvoudige aanpassing: het uitwisselen van de throttle body met die van een 4.0L.

De theorie:

De vlinder van een 2.5L heeft een doorsnede van 52mm en verjongt dan nog naar 48mm.

De vlinder van een 4.0L heeft een doorsnede van 60mm en verjongt dan naar 56mm.

Theoretisch kan je met een TB van een 4.0L de motor dus meer lucht geven waardoor deze betere prestaties gaat leveren.

Hoe:

Schroef de TB (4 T30 torx boutjes) los van het inlaatspruitstuk (let op dat er geen vuil in kan vallen!) en plaats een TB van een 4.0L.:blink:

Omdat de 4.0L stationair meer lucht nodig heeft dan een 2.5L heeft het IAC huis een grotere doorlaat en een andere stappenmotor met een grotere paddenstoel. Zet het complete IAC huisje van de originele TB over naar de 4.0L TB. Als je dit vergeet (zoals ik :)) dan krijgt de motor stationair teveel lucht. Resultaat stationair toerental van 2000 rpm :(.

Omdat de TPS van de 4.0L TB verdacht was heb ik die ook overgezet van de originele TB. Weet niet zeker of er ook een verschil in zit. Er staan wel andere nummers op maar het lijkt me onlogisch dat er een ander signaal per hoekverdraaiing uit komt.

Om alleen eventuele foutmeldingen van deze ingreep te zien te krijgen heb ik de computer gereset (accu klemmen tegen elkaar houden).

Na het starten loopt de motor eerst te hoog in zijn toeren; de computer leert en na half minuutje loopt de motor netjes stationair op ca 600-700 rpm.

Opmerking

Wat me opviel was dat de originele TB enorm smerig van binnen was. Vooral in het IAC huisje zat een dikke laag (>2mm) olie/smeer.

Waarschijnlijk nooit schoongemaakt terwijl het toch envoudig los te halen is: 4 Safety Torx 20 boutjes. (let op kleine pakking)

Gelijk hele TB eens heel goed schoon gemaakt (blinkend zodat lucht geen extra weerstand door het vuil krijgt

(voorlopig) resultaat:

Een kort stukje ermee gereden en hij lijkt meer puf te hebben en sneller van zijn plaats te komen.

Of het op de snelweg met tegenwind iets uitmaakt moet nog blijken.

Verdere aanpassingen:

Je kan de onderkant van de 4.0L TB nog iets opruimen van 56 naar 60mm. Je hebt dan dezelfde doorlaat als de diameter van de vlinder.

Wil je nog groter dan kan je de TB van boven naar beneden opboren tot maximaal 64mm. Meer kan niet vanwege het doolhofje in het IAC huisje. Er moet dan natuurlijk ook een nieuwe vlinder in !!

Bedenkingen:

-Ik betwijfel of het vergroten van de doorlaat van de TB alleen veel nut heeft: De lucht toevoer is zoiezo niet "full-bore"; de flens van het inlaat spruitsuk heeft een kleinere doorlaat. Ben vergeten deze op te meten :) maar naar de pakking kijkend denk ik maximaal 56mm.

Dus om optimaal te profiteren zou je de flens ook op moeten boren tot dezelfde diameter als je vlinder.

-Je kan wel veel lucht naar de motor laten stromen maar dan loop je weer tegen het volgende probleem: de hoeveelheid brandstof.

Dus om nog meer vermogen eruit te kunnen persen zouden de injectoren en brandstofdrukregelaar aangepast moeten worden.

Waarschijnlijk loopt dan de zuurstofsensor uit zijn meetbereik en moet die ook nog vervangen worden.

Succes! :)

bewerkt door Eucalypta.nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...