Spring naar bijdragen

Aanpassingen Jeep GC voor invoer in NL of US?


Recommended Posts

Hallo, ik heb een 2006 Jeep Grand Cherokee Laredo en woon nu in de VS. Volgend jaar kom ik terug naar NL en dan wil ik de auto meenemen. Nu zijn volgens mij mistlampen en zijknipperlichten verplicht voor toelating op de Nederlandse wegen. Kan ik die aanpassingen nu het beste in de US of in Nederland laten uitvoeren en heeft iemand suggesties voor die aanpassingen? Ik heb op Internet gezocht maar er zijn volgens mij geen zijspiegeltjes met richtingaanwijzer voor de Jeep te koop, die moeet ik iets laten customizen? Alvast bedankt. Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb in 2007 mijn Jeep G/C WJ (2004) uit Curaçao meegenomen naar Nederland.

Stap 1a: Afspraak maken bij de RDW en voor die dag een eendags-kenteken aanvragen bij hen. Bovendien bij een verzekeringsmaatschappij (ik heb het bij Univé gedaan en heb hem daar later ook ondergebracht) voor die dag een eendags-verzekering regelen.

Stap 1b: Met de Jeep dealer in de buurt regelen dat je hem op diezelfde dag komt brengen voor het aan laten passen van genoemde zaken. Offerte vragen en vertellen wat je precies wilt.

Stap 2: Naar naar de RDW voor initiële keuring. Zij gaan je vertellen wat je dus al weet (knipperlichten en mistachterlicht) en checken de technische staat van je Jeep. Daarna ben ik op diezelfde dag dus met mijn Jeep gelijk doorgereden naar de officiële Jeep Dealer in Utrecht (Car Plan) en heb hem daar achtergelaten voor modificatie.

Ze moesten van de RDW inderdaad zij-knipperlichten monteren (nette vierkante knippertjes op de spatborden) en nieuwe achterlicht unit met geïntegreerd mistlicht (is een stuk mooier dan zo'n lullig rood lampje dat onderaan je bumper bungelt, maar uiteraard wel iets duurder). Navraag leerde dat ze ook de software hebben moeten aanpassen omdat als je richting aangeeft niet alleen je knipperlichten knipperen, maar ook je stadslichten geloof ik. Ziet er heel gaaf uit, maar dat mag dus helaas niet in Nederland. Voor de bediening van het mistlicht hebben ze op het dashbord een schakelaar met indicatielampje (ook verplicht) moeten monteren en dat hebben ze keurig gedaan.

Stap 3. Als je weet wanneer hij klaar is bij de Jeep dealer, weer een afspraak maken bij RDW voor herkeuring, wederom een eendags-kenteken aanvragen en weer een eendags-verzekering regelen.

Stap 4. Jeep op de dag van de herkeuring de Jeep ophalen bij de dealer en doorrijden naar de RDW voor herkeuring en APK. Bovendien 2 meter verderop bij de Douane (in Den Bosch zit dat onder één dak) een formuliertje invullen (wel een jaar in blijven rijden, anders kun je alsnog BTW en BPM aftikken!). Daarna je Jeep thuis parkeren en 2 dagen wachten tot je je Deel I, II en III krijgt.

Stap 5. Met je Deel I t/m III Naar de kentekenboer om kentekens te laten maken (mooiste zijn die met die dikke plastic cijfers en letters; iets duurder maar wel chiquer). Duurt ook weer een dag of twee.

Stap 6. Kentekens erop schroeven, verzekering regelen en rijden maar! Houdt wel rekening met astronomische brandstofkosten hier in Nederland...

Het hele verhaal kostte me een paar honderd Euro, maar als je het laat doen door de zogenaamde 'US Import Experts' die zich op internet aanbieden ben je meer dan het dubbele kwijt voor een karweitje van niks, kost je dus alleen wat tijd.

Om een lang verhaal kort te maken: ik zou het lekker in Nederland bij de Jeep dealer doen i.v.m. software aanpassing. Bovendien heb je er dan garantie op.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Mijn WJ is in 2001 naar Nederland meegekomen met de vorige eigenaar vanuit de US.

Bij mij is er inderdaad ook een mistlamp met schakelaar op het dashboard gemonteerd maar de knipperlichten aan de zijkant ontbreken nog steeds.

Hij is dus inmiddels al 9x APK gekeurd zonder dat daar opmerking van gemaakt is.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...