Spring naar bijdragen

Woon-werkverkeer: Leasebak vs eigen auto


GiefmeGC
 Share

Recommended Posts

Dag mede Jeepers,

Ik heb mij reeds voorgesteld, zie http://www.jeepforum.nl/showthread.p...437#post244437

In deze/dit topic wil ik graag jullie mening inzake het volgende:

(weer) leasebak nemen of eigen auto: Jeep!

Eerst wat achtergrond info

--------------------------

Momenteel ben ik bezig met verschillende potentiele werkgevers te praten en krijg van elke potentiele werkgever te horen dat het nemen van een nieuwe leasebak tot gevolg heeft dat:

- je bij ontslag nemen de auto mee moet nemen naar nieuwe werkgever, of

- regelen dat collega de lease overneemt, of

- resterende termijnen moet afkopen.

Voordeel eigen auto

-------------------

Ingeval van eigen vervoer: krijg je de leasevergoeding (max leasebedrag auto plus brandstofkosten = bruto 800 euro) terug, plus woon-werk kilometers vergoed.

Dit maakt aanschaf van een GC voor mij eindelijk binnen handbereik, daar de werkgever de maandelijkse kosten aan geschatte onderhoud, MRB, verzekering, brandstof en lidmaatschap wegenwacht grotendeels 'financiert'.

Nadeel eigen auto

------------------

Slijtage hoger door vele kilometers

Eventuele onderhoud dat hoger uitvalt dan verwacht

Eventuele reparatie die hoger uitvalt dan verwacht

Dus graag jullie mening (niet geheel objectief vanwege Jeepforum :bye1:)

@Kameel:

Ik ga uit van ongeveer 2500km (woon-werk plus prive) per maand. Dat is dan 50km*2 (woon-werk) * 5 dagen per week * 4 weken plus prive km erbij.

Het genieten van mijn Jeep is belangrijker dan mijn portemonnee, zolang ik het enigszins kan budgetteren. Daarom ook een WJ en niet een WK of SRT-8.

Lease: been there done that. Na 4 jaar is het ook weer afgelopen. Plus een 4wd leasen is voor mij niet mogelijk dan wel te betalen.

De keuze hoeft niet meteen te worden gemaakt. Ik zal voorlopig mijn moeder's auto rijden totdat ik de GC kan kopen.

@ReservoirDogs:

Ik wist niet dat dat kon. Eens uitzoeken, maar niet echt mijn eerste keuze.

bewerkt door GiefmeGC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn natuurlijk nog wel meer zaken die meespelen...

Hoeveel km rij je dagelijks?

In hoeverre is je portemonnee belangrijker dan het dagelijks rijden in een jeep?

In hoeverre is het zorgeloos rondrijden (lease) belangrijker dan het oplossen van de problemen met een eigen auto?

Moet de keuze nu worden gemaakt?

Anders koop je een Jeep en rij een test jaar... geld kost het toch. :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij hebben de leasebak de deur uit gedaan en een 2e hands WJ gekocht.

Wij rijden zelfs gewoon benzine. Je keuze moet vooral zijn wat je zelf wilt.

Wij wilden graag weer groot rijden en wat leuks. WJ dus. (we hebben ook nog een TJ) Het was dus onze eigen keuze om per maand mee kwijt te zijn qua kosten. Je kunt de kosten wel laag houden door voor gas of diesel te kiezen als je veel km's rijd. En vooral ook al het onderhoud zelf te doen. (doe ik ook zelf)

Naast onze overstap hebben vrienden van ons hetzelfde gedaan. Dure luxe leasebak weg en een 4x4 diesel gekocht. Die redden het wel qua kosten goedkoper te rijden dan de leaseauto omdat de auto aanschaf ook niet erg hoog was. Ook hier doet men alle onderhoud zelf. (ik help mee haha)

Succes in jullie keuze! Word het een Jeep laten weten op Jeepforum!

:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste GiefmeGC,

Grof gerekend ben je voor een WJ op gas bij 2500km per maand ca.450 per maand kwijt aan gas, belasting en verzekering en voor een Diesel een paar tientjes meer door duurdere belasting, brandstof zal ongeveer t zelfde zijn voor gas of diesel denk ik. Onderhoudskosten is volgens mij geen zinnig woord over te zeggen en afschrijving is met name afhankelijk van hoe lang je de Jeep wil houden, maar gegeven de aanschafprijzen op t moment hoeft dat niet t grootste probleem te zijn.

Al met al is de kans groot dat je als je de afschrijving meerekent met de lease-auto iets goedkoper uit bent, maar ja een WJ is echt heel wat meer auto dan een leasebak (las een civic of een dieseltje). Ik zou altijd kiezen voor een eigen auto als je de keuze hebt, voor jezelf moet je uitmaken of de extra kosten van een WJ tov een "burgerbak" wil uitgeven om in zo'n geweldige bak te rijden. De risico's ie je op je nek neemt met een leasebak zijn geen directe maandelijkse kosten, maar kunnen wel heel ongelukkig uitkomen.

Zelf kon ik niet kiezen, maar heb ervoor gekozen mijn dure leasebak alleen zakelijk te gebruiken (geen bijtelling) en heb vor mijn vrouw een WJ 4,7 V8 op gas te kopen en daar privé in te rijden. Hiermee blijven de kilometers op de Jeep lekker laag en kan ik er lang van genieten.

Succes met je keuze en een Jeep koop je uiteraard meer met gevoel dan met verstand.

Groet,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En vooral ook al het onderhoud zelf te doen. (doe ik ook zelf)

Naast onze overstap hebben vrienden van ons hetzelfde gedaan. Dure luxe leasebak weg en een 4x4 diesel gekocht. Die redden het wel qua kosten goedkoper te rijden dan de leaseauto omdat de auto aanschaf ook niet erg hoog was. Ook hier doet men alle onderhoud zelf. (ik help mee haha)

Succes in jullie keuze! Word het een Jeep laten weten op Jeepforum!

;)

Ik zie dat je in Zuid Holland zit. Interessant :(

@JvW: "Succes met je keuze en een Jeep koop je uiteraard meer met gevoel dan met verstand." Bedankt en helemaal waar. Het betere zicht op de weg, omringd door 6 (?) airbags. Alle snufjes standaard die bij vele dure lease auto's als exclusieve opties gelden. Ah kan bijna niet wachten.

bewerkt door GiefmeGC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb jaren eigen auto gereden en daarbij het leasebedrag bruto erbij gekregen. Op G3 rijden en zelf onderhoud doen kan je de kosten ten opzichte van leasen relatief laag houden.

Deze regeling stopt nu en de auto moet vervangen worden (na 10 jaar en 317000 kilometer heeft ie het wel gehad), maar geld voor een andere bak heb ik niet. Plus dat de nieuwe leaseregeling (kilometervergoeding) voor mij niet handig is. Ikke wordt weer leaserijder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb jaren eigen auto gereden en daarbij het leasebedrag bruto erbij gekregen. Op G3 rijden en zelf onderhoud doen kan je de kosten ten opzichte van leasen relatief laag houden.

Deze regeling stopt nu en de auto moet vervangen worden (na 10 jaar en 317000 kilometer heeft ie het wel gehad), maar geld voor een andere bak heb ik niet. Plus dat de nieuwe leaseregeling (kilometervergoeding) voor mij niet handig is. Ikke wordt weer leaserijder.

Ik dacht zelf aan een CRD, vanwege het lagere onderhoudsinterval t.o.v. GC 4.7 v8 met of zonder LPG. Ik wil het klein onderhoud uiteindelijk zelf uitvoeren en voor het groot onderhoud een deskundige inschakelen.

Jammer dat je nu geen geld hebt voor een andere bak, maar hopelijk komt dat gauw weer. De aanschaf van mijn eigen auto, en in het speciaal mijn eigen GC, is hopelijk niet ver meer:P

Dank voor je aanvulling Thomvis :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedenk wel dat je al je kosten moet meetellen. Ik heb even snel zitten rekenen wat mijn Chrysler Neon op G3 en een Jeep Grand Cherokee CRD mij per maand zouden kosten, en daar ben ik HEEL snel mee opgehouden.

Waardes/aannames:

Brandstofprijs: Diesel €1.12/L, gas €0.60/L

Neon G3: Verbruik 1:10, 1189kg, wegenbelasting €204/kwrt

GC-CDR: Verbruik 1:10, 2110kg, wegenbelasting €615/kwrt

Wegenbelasting:

Neon:€68/mnd, GC:€205/mnd

Brandstof (alleen braaf zakelijk gebruik 50km/dag):

Neon:€60/mnd, GC:€112/mnd

* ThomVis klimt weer op stoel

Kom ik nu al op de €317/mnd voor de GC, en daar moet nog de verzekering, het onderhoud en de afschrijving bij opgeteld worden. Dat met het feit dat ik netto net boven de €300/mnd overhoud van de huidige leaseregeling loopt het snel in het rood met de GC.

Wat ik in de lease voor deze wagens kwijt zou zijn weet ik niet, dus het exacte verschil tussen lease/eigen auto kan ik niet met elkaar vergelijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedenk wel dat je al je kosten moet meetellen. Ik heb even snel zitten rekenen wat mijn Chrysler Neon op G3 en een Jeep Grand Cherokee CRD mij per maand zouden kosten, en daar ben ik HEEL snel mee opgehouden.

Waardes/aannames:

Brandstofprijs: Diesel €1.12/L, gas €0.60/L

Neon G3: Verbruik 1:10, 1189kg, wegenbelasting €204/kwrt

GC-CDR: Verbruik 1:10, 2110kg, wegenbelasting €615/kwrt

Wegenbelasting:

Neon:€68/mnd, GC:€205/mnd

Brandstof (alleen braaf zakelijk gebruik 50km/dag):

Neon:€60/mnd, GC:€112/mnd

* ThomVis klimt weer op stoel

Kom ik nu al op de €317/mnd voor de GC, en daar moet nog de verzekering, het onderhoud en de afschrijving bij opgeteld worden. Dat met het feit dat ik netto net boven de €300/mnd overhoud van de huidige leaseregeling loopt het snel in het rood met de GC.

Wat ik in de lease voor deze wagens kwijt zou zijn weet ik niet, dus het exacte verschil tussen lease/eigen auto kan ik niet met elkaar vergelijken.

Hmm de beoogde CRD is een Overland 2.7L van 2004 en komt uit op 1955kg. O.b.v. provincie Zuid Holland kom ik uit op 579 per kwartaal = 193 per maand (maar klein verschil met die van jou). Over de brandstof maak ik me niet zo druk. Deze wordt deels vergoed door de werkgever (19 cent per km). En het gevoel van rijden in een Jeep is voor mij niet in geld uit te drukken :lol: Die werkgever's vergoedingen 'financieren' een groot deel van de maandelijkse uitgaven op deze wijze. 100% zal dit nooit zijn, nee. JvW zei dan ook: 'Een Jeep koop je niet met je verstand, maar met je gevoel'.

"* ThomVis klimt weer op stoel" :):P

bewerkt door GiefmeGC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Vorige week begonnen bij werkgever met die 800 euro per maand leaseregeling. Volgens mijn herziene berekening kan ik november al een geschikte Jeep zoeken (anwb/dekra keuring overheen, verzekering etc regelen).

Vandaag nog even n.a.v. autotrader en autotrack koopjes rondgebeld.

Er zat een in mijn ogen hele goede deal tussen namelijk:

Jeep GC Ltd 2.7 CRD van 2002 met minder dan 90000km, NAP, Bovag garantie, met Quadra Drive

vraagprijs ongeveer 11000 euro (natuurlijk zou ik over de prijs onderhandelen)

(helaas gisteren verkocht)

Voor deze Jeep was ik wel bereid een kleine lening af te sluiten om, na zwaar afdingen, de Jeep na dekra keuring, z.s.m. aan te schaffen

Jeetje wat een stel leken zijn sommige autodealers zeg!

- "Quadra Drive? Nog nooit van gehoord meneer."

- "De Jeep kent alleen 2wd en 4wd met high en low, niets anders!" Ja ja ;)

- "Ja natuurlijk heeft hij Quadra drive. Dit zit standaard op de Limited, alleen

de Laredo heeft een ander systeem"

- "Quadro (yup dat zei hij) Drive op dit model Jeep? Waar moet ik dat dan checken?"

Ik: "ehm in de papieren van de auto of op het logo op de achterklep:

V8

Quadra Drive

Vraagje: Bij een CRD staat het er dan ook onder als deze Quadra Drive heeft?

Tot zover.

bewerkt door GiefmeGC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grijs kenteken in NL is alleen interessant voor ondernemers. Als je een wat oudere gebruikte auto koopt met grijs kenteken vertaalt dat zich in een wat lagere aanschafprijs. Daar lever je dan wel de achterbank en wat achter-zijruiten in. Bovendien is het dak verhoogd om te voldoen aan de eisen.

Ondernemers betalen geen BPM, provinciale opcenten en toeslagen voor LPG of dieselbrandstof. Particulieren betalen die altijd wel, ook al voldoet de auto aan de eisen voor grijs kenteken. De BPM op die auto's is in 2004 of 2005 ingevoerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn Quadra Drive heeft hiervan een plaatje op de achterklep en eentje op de automaatbak.....lijkt mij duidelijk zat

Yup ik zag het laatst op een JGC CRD Vision uitvoering. Het stond onder 'Jeep' op de achterklep.

Toch bedankt voor je opmerking.

Ben er helaas nog geen eentje tweedehands tegengekomen, die ook nog zwarte lederen bekleding heeft. Non Quadra's: keuze zat!:yes:

Nog een Overland van 2002 gezien met Startech interieur. Totaal NIET mijn smaak. Wel een mooie donkerblauwe exterieure kleur. Ik vind die steel blue metallic kleur ook wel wat hebben trouwens.

Maar ff doorzoeken .... grom grom grrr.

Overlands komen standaard met Quadradrive als ik mij niet vergis. Vandaar die jacht op Overlands.

Of je moet een enorme bofkont zijn zoals oa natuurlijk --> Limited met pretpakket ;)

Update 23/7: Ik heb alweer twee Quadra CRDs, bouwjaar 2003, gezien voor schappelijke prijzen. Maarre geen Bovag garantie, alleen NAP :no:

Ik heb me centjes zowat bij mekaar gespaard (vertaling: ik leef wat zuiniger voorlopig), maarre ik wil wel garantie.

Gezien de hoge km standen van beide kandidaten is een occasiongarantie via Autotrust of Regio ... (ben naam ff kwijt) geen optie.

Hoe dan ook wil ik een aankoopkeuring laten uitvoeren. Maar een 3-6 maanden garantie geeft me ook wat meer zekerheid.

Heeft iemand nog suggesties inzake garantie?

bewerkt door GiefmeGC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Ondernemers betalen geen BPM, provinciale opcenten en toeslagen voor LPG of dieselbrandstof. Particulieren betalen die altijd wel, ook al voldoet de auto aan de eisen voor grijs kenteken.

Ondernemers en particulieren hebben een apart tarief als het een bestelauto (vroeger "grijs" kenteken) betreft.

De ondernemer heeft het mooiste tarief, maar een WJ diesel voor een particulier kost 400 euro per 3 maanden op grijs kenteken en op geel kenteken 544 (in ZH).

Voor andere brandstoffen en provincies varieert dat weer, zie ook

http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondernemers en particulieren hebben een apart tarief als het een bestelauto (vroeger "grijs" kenteken) betreft.

Wat beweer ik dan anders?

Ze betalen het gewone wegenbelasting tarief, maar niet de toeslag voor diesel en niet de provinciale opcenten.

Voor de BPM geldt voor ondernemers een vrijstelling. Ze betalen dus geen ander tarief, ze krijgen vrijstellingen en dat is iets anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik interpreteerde deze quote

Ondernemers betalen geen BPM, provinciale opcenten en toeslagen voor LPG of dieselbrandstof. Particulieren betalen die altijd wel, ook al voldoet de auto aan de eisen voor grijs kenteken
als volgt:

particulieren betalen wel de opcenten en dat is dus niet zo anders zou het tarief voor geel en grijs hetzelfde zijn.

Misschien interpreteer ik dat niet goed :unsure:, maar waar het om gaat is dat GiefmeGC de goede info krijgt m.b.t. de te verwachten vaste lasten. :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hebben jullie niet opgelet? Ik spam het hele forum met berichten over mijn aankomende liefde :ph34r:. Niet naar de tijden kijken van versturen :unsure:

Ik ben er uit: eigen auto! Coming soon to a house in Dordrecht ... stay tuned.

Dus we kunnen een hoop foto's verwachten dan? :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...