Spring naar bijdragen

LPG slecht lopen, nu niet meer lopen


Recommended Posts

Hoi allemaal,

sinds een paar weken hebben we een ZJ uit '93. Auto was echt een koopje maar mag ook flink opgeknapt worden, maar dat maakt het alleen maar leuk.

Technisch gezien is de jeep best in orde alleen op gas liep hij iets te hikken stationair en vooral bij 80 mk constant rijden. De laatste tijd begon hij ook wat in te houden bij schakelen, maar dan alleen op gas. Gaspedaal iets minder ver indrukken loste dit op.

Probleem werd erger en hij begon al in te houden bij 3000 toeren. Echt normaal rijden is dan al niet mogelijk, dus dan maar op benzine.

Eenmaal thuis weer proberen en bij iets meer als 1000 toeren sputterde hij al en viel de motor uit.

Bij nader controle bleek de bedrading een wirwar. Alles eraf getrokken en weer proper gemaakt. Nu terug aansluiten is een waar drama en krijg het niet goed voor elkaar. Volgens mij mis ik ook een 12v draad.

Dit is wat er loopt:

1 x bruin naar afsluiter op tank (deze hoor je klikken wanneer je er 12v op zet)

1 x blauw naar meter op tank

1 x geel met +2.1v bij contact uit, +2.4v bij draaiende motor (op benzine dus)

1 x blauw naar de afsluiters rond de verdamper (deze hoor je klikken wanneer je er 12v op zet)

1 x rood die een dikke kabelboom ingaat als zwarte draad en dus niet meer te volgen tussen de 20 andere zwarte draden

Vooral de gele vertrouw ik niet. Zoals het aangesloten zat (middelste contact op de schakelaar) zou deze 12v moeten leveren. Heb de draad geprobeerd te volgen maar deze gaat over in zwart en dan de motorcomputer in.

Normaal gesproken moet er ook ergens een relais zitten maar na een dag zoeken heb ik die niet gevonden. Ook loopt er geen kabel vanaf de bobine (anders had ik het relais ook wel kunnen vinden).

Wie weet raad? Moet dagelijks zo'n 90 km rijden en vind dat niet erg fijn op benzine terwijl ik een volle tank gas bij me draag, toch een verschil van 10 of 25 euro brandstof.

Het betreft een Prins gasinstallatie overigens.

Alvast ontzettend bedankt!

Groeten,

Ben

PS betreft een 4.0 uitvoering, automaat, kenteken GB-PR-06

bewerkt door B--E--N
Link naar opmerking
Deel via andere websites

UPDATE:

vanochtend startte de Jeep helemaal niet meer, ook niet op benzine. Ik denk, aangezien de 2.4v draad die 12v zou moeten leveren, van de AFS af komt, dat de AFS geroosterd is. De benzine wordt ook afgesloten via de AFS dus het lijkt mij dat de AFS de hele auto kan ontregelen, ook op benzine.

Bij starten draait de startmotor wel maar verder geen teken van leven uit de motor.

Heeft iemand nog een Prins AFS liggen? En kan je deze tijdelijk overrulen zodat benzine in ieder geval nog werkt?

Ik hoor het graag!!!

@ RuudVD: Ruud, je schema komt als geroepen, nu weet ik tenminste wat waar naartoe loopt (of hoort te lopen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update:

heb de ZJ gisteravond weer aan de praat gekregen, maar wel hortend en stotend. - pool van accu los, tegen + pool aan gelegd en starten maar. Na een keer of wat bleef ie lopen, maar wel super onrustig. Ook tijdens rijden viel hij steeds uit.

Vanochtend naar mn werk gereden. Hij houdt continu in en de voltmeter in het dashboard schommelt continu ergens tussen de 9 en 14 volt. Maar ik ben er wel gekomen.

Vanmiddag dacht ik naar huis te gaan. Nog even op gas geprobeerd en al bijna direct na overschakelen op gas zag ik een rookpluim onder het paravan vandaan komen. Einde van de AFS gascomputer denk ik zo. Op benzine heel erg onrustig, terugzakken tegen de 0 toeren stationair en heb er de anwb maar bij gehaald.

We zijn uiteindelijk tegengekomen dat de slang van het kleppendeksel naar de throttle body overgaat ik een metalen koppeling direct op het throttle body. Hier zat speling in en er mist ook een pakking. Tape er omheen gedaan om valse lucht tegen te gaan en het reed wel iets beter.

500 meter verderop wezen tanken (benzine helaas) en wilde toen starten. Accu bleek niet vol genoeg te zijn om de startmotor goed te laten draaien. Dus de anwb weer terug laten komen. Startkabels eraan en hij startte weer. Dynamo levert nu zo'n 12.9 volt, dit is toch wat aan de lage kant. En als ik goed kijk is de dynamo net nieuw. Er is dus iets wat flink wat stroom verbruikt.

Het probleem wordt steeds ingewikkelder. Ik hou jullie op de hoogte en tips zijn altijd welkom natuurlijk!

Groeten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle LPG electronica loskoppelen en alle vcuumslangen nalopen moeten dicht zijn anders blijft hij berord lopen

Als je alle kapotte onderdelen lpg weer aangesloten hebt pas lpg proberen

Anders mischien backfire.... eerst benzine 100% dan lpg weer proberen mits alle onderdelen weer proper werken

Succes

wellicht dat de lpg boer even alle kleuren draadjes en bij behorende aansluitngen kan controleren of alles goed zit.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer een update:

Alles compleet nagelopen.

* LPG helemaal naar behoren gemaakt en de AFS-2 was van binnen doorgebrand (het spoeltje er in was zwart en verkoold). AFS-3 er terug in geplaatst na alle punten van de connector die er op gaat te hebben doorgemeten. Komt nu volledig overeen met http://www.prins-lpg.com/view_attachment/945/afs_schema.pdf

* Alle connectors die ik maar kon vinden schoongemaakt.

* Alle zekeringen gecontroleerd (waren allemaal in orde)

* Stappenmotor gereinigd

* Foutcodes uitgelezen ("check engine" lampje was kapot, daarom nog niet eerder gedaan)

* TPS gemeten met multimeter

Bij de eerste keer uitlezen kwam foutcode 24 naar voren, de TPS dus. Deze gemeten. Hij krijgt 5,01 volt aangeleverd en maakt goede aarde, zoals het hoort. Bij gas dicht geeft hij 0,65 volt ipv 0,8 volt. Bij gas open geeft hij 3,50 volt, geen idee of dit zo hoort. Maar de 0,65 volt klopt in ieder geval niet dus ik ga morgen een nieuwe TPS halen.

Na nog een aantal keer starten en na horten en stoten weer uitvallen nog mar eens uitlezen. Nu kwam ook code 11 naar voren, de CPS. Gezien andere verhalen op het forum klinkt dit ook logisch.

Maar binnen een week de AFS verbrand, TPS kapot en CPS kapot, dat lijkt mij erg stug. Wat kan ik het beste doen?

Bedankt tot zover! En tips blijven welkom...

Groeten,

Ben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik zou eens een nieuwe accu proberen of even ruilen met iemand.

Misschien raakt lpg computer van slag door lage spanning.

Verklaart ook slecht starten en varieeren volt meter.

Of misschien dynamo niet goed.

Kan ook proberen om eens de accu op te laden en dan weer proberen.

Success...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Eeeeeek:

LPG computer was niet van slag maar doorgebrand.

Accu al een halve dag aan een acculader gehad, deze gaf ook geen fout aan en kon hem helemaal vol laden.

Accu is wel een merkloos ding en wat mij opvalt vergeleken met het advies van de Varta site (630A, 70Ah) is dat de accu maar de helft van de capaciteit heeft (315A, 70Ah).

Maar dat betekent toch alleen maar dat hij sneller leeg is, maar wel evenveel kracht levert bij starten en de zelfde eigenschappen heeft tijdens het rijden?

Dynamo lijkt mij zo goed als nieuw, deze staat bijna te blinken, zo schoon is ie.

Een nieuwe TPS en CPS zijn besteld en onderweg. Dit zou foutcode 11 en 24 moeten verhelpen lijkt mij (en dan waarschijnlijk ook het probleem op benzine verhelpen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn Ex Zj veel problemen met niet goede accu ....

na tanken niet meer stationair..

geheugen kwijt op spiegels en stoelen

4 drukken eer de cruise control aangaat...

Slecht starten ...soms 4x sleutel omdraaien

nieuwe accu 70Ah geen problemen meer...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probleem is nog steeds niet opgelost.

Sensors vervangen, accu okee, bougies, rotor, kabels allemaal okee. Hij loopt wel maar erg onrustig.

Blijft ook continu foutcode 24 geven.

Hij zakt steeds terug in de toeren, motorcontrolelampje gaat branden, en uiteindelijk valt de motor helemaal uit.

Tevens komt er wanneer hij terugvalt in toeren een hoop herrie uit de carter, alsof er knikkers in zitten.

Heb echt goed geluisterd maar het komt echt uit de carter vandaan.

Als ik gas geef maar niet helemaal intrap knalt het luchtfilterhuis zowat er van af, komt dan flinke tegendruk op.

Dit gebeurt allemaal op benzine, gas doet het helemaal niet.

Ga nu aan de in-/uitlaat pakking denken. Klinkt dat logisch?

Is er anders een mede Jeeper in Haarlem die zou willen kijken wat ik over het hoofd zie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ZJ wou eerst ook niet op LPG lopen en heb ook alles nagelopen, en kwam tot de conclusie dat me verdamper de geest had gegeven

Wel ff laten controleren bij een gasboer, en mijn vermoeden was juist, dus ik wil wel mee helpen zoeken naar je problemen, hebben we een goed voorbeeld, of alles juist is aangesloten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...