Spring naar bijdragen

motor loopt onregelmatig.. klep?


Recommended Posts

Hallo Jeepers,

Ik ben op zoek naar enig advies en het forum zo lezend zijn hier een hoop experts.

Sinds 3 jaar een grand cherokee 4,7 overland uit 2003. Gelijk op gas (prins + flashlube) laten zetten en nu 100.000 km. op gas gereden. Totaal km. 175.000. Behalve de regelmatige beurten geen problemen gehad. De auto rijdt fantastisch, ben er erg zuinig mee en wil niets anders maar...

Paar maanden geleden toen het zo koud was begon probleem met motor.

Bij starten koude motor loopt motor onregelmatig. Staat te schudden.

Wanneer goed warm dan is dit zo goed als weg. Heb wel de indruk dat vermogen iets minder is. Verbruik is echter normaal. En rijdt wanneer warm eigenlijk prima.

Bougies zijn vervangen, zo ook de kabels. Stappenmotor gereinigd. Alles is door de onderhoudsman nagelopen.

Zijn conclusie is een verbrande klep.

1) is dit aannemelijk? Kan het iets anders zijn? Hoe te controleren of het de kleppen zijn?

2) nieuwe harde klepzetels + kleppen... heeft iemand daarvoor een goed adres waar ik met vertrouwen mn jeep kan achterlaten.

3) Wat is het advies qua klepzetels etc. moet ik nog ergens op letten??

Ik hoop dat er een paar jeep experts zijn die bovenstaande vragen kunnen beantwoorden. Alvast bedankt!

Freerk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Freerk

Hoi Freek,

Heb ik met de 4.o 6L prins ook last van, bij de gasboer geweest, niets kunnen uitlezen.

Op de verdamper zit een schroefje verzonken bovenop, heb ik eerst met 1/2 slagen open gedraaid, nu het warmer wordt, ben ik deze aan het dichtdraaien met 1/2 slagen tegelijk, weet je altijd hoe die stond.

bij mij nu redelijk, zal wel reviesie verdamper worden!

Succes ermee, gewoon proberen!

Gr. Henk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

als er al een klep niet lekker is dan kun je dit laten nameten.

dit gebeurd met een temperatuurmeter.

dit is een infrarood meter die dan op je uitlaat spruitstuk wordt gericht en gebeurd per cilinder.

de cilinder die het koudst is daar is dan de verbranding niet van in orde en kan dus duiden op een lekke klep.

maar ik denk zelf dat het aan de gas install ligt.

groeten

Han

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Freerk

Hoi Freek,

Heb ik met de 4.o 6L prins ook last van, bij de gasboer geweest, niets kunnen uitlezen.

Op de verdamper zit een schroefje verzonken bovenop, heb ik eerst met 1/2 slagen open gedraaid, nu het warmer wordt, ben ik deze aan het dichtdraaien met 1/2 slagen tegelijk, weet je altijd hoe die stond.

bij mij nu redelijk, zal wel reviesie verdamper worden!

Succes ermee, gewoon proberen!

Gr. Henk.

Hallo Henk,

Dank voor reactie. Verdamper? Ben niet zo heel technisch maar betreft hier een Prins VSI installatie; injectie en volgens mij dan geen verdamper...ik weet het ook niet. Wel weet ik zeker dat het niet de gasinstallatie is. Problemen doen zich idem voor als er alleen op benzine wordt gereden. Dit heb ik uitgebreid getest.

Grt., Frits

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Check je bougies.

Je kan ook de compressie meten met een goedkoop setje door de bougie eruit te halen en meetbuis in het gat de draaien en dan met startmotor even starten.

Als de kleppen niet meer goed sluiten dan is de compressie te laag.

Zouden meer dan 9 bar moeten zijn (denk ik).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Compressie koudmeten=weten

als 1 klep verbrand is kun je overwegen deze te laten repareren

anders sloopkoppen plaatsen

dit alles alleen als het de kleppen zijn dus....

Alleen met compressietest kun je het zeker weten zoals Eeeeek beschrijft hierboven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Check je bougies.

Je kan ook de compressie meten met een goedkoop setje door de bougie eruit te halen en meetbuis in het gat de draaien en dan met startmotor even starten.

Als de kleppen niet meer goed sluiten dan is de compressie te laag.

Zouden meer dan 9 bar moeten zijn (denk ik).

De compressie is al eens gemeten en was tegen de 10 maar dat was met warme motor. Er is mij verteld dat het aanzienlijk kan verschillen met koude motor. Volgende week wordt de compressie gemeten met een koude motor dus dan hebben we een definitief antwoord.

Ik blijf hopen op iets anders... vervangen van klepzittingen/kleppen is kostbaar geheel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Compressie koudmeten=weten

als 1 klep verbrand is kun je overwegen deze te laten repareren

anders sloopkoppen plaatsen

dit alles alleen als het de kleppen zijn dus....

Alleen met compressietest kun je het zeker weten zoals Eeeeek beschrijft hierboven

Volgende week dus een compressietest met koude motor. Wanneer het toch klepzitting/klep is moet ik dan gelijk maar alle klepzittingen/kleppen vervangen of alleen die nu kapot is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Bij mij waren de klepzittingen weg. Dus dan wordt het koppen vervangen.

Zou dan direct speciale LPG zittingen zetten. In iedere geval een kop erop die op benzine heeft gelopen.

Nog weer bij een specialist geweest. Het zijn inderdaad de zittingen. Binnenkort andere koppen erop met speciale LPG zittingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuwe klepzittingen laten plaatsen op je huidige kan ook

kan je de flashlube weggooien

De vraag is wel of je kleppen dan ook nog goed genoeg zijn

kleppen los zijn niet duur

Je krijgt de kop gecontroleerd en met kleppen geplaatst terug

Als je de koppen zelf eraf haalt en naar de klepzitting boer brengt

en er terug opzet met nieuwe pakkingset ben je minder als 600 euro kwijt voor 2 koppen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuwe klepzittingen laten plaatsen op je huidige kan ook

kan je de flashlube weggooien

De vraag is wel of je kleppen dan ook nog goed genoeg zijn

kleppen los zijn niet duur

Je krijgt de kop gecontroleerd en met kleppen geplaatst terug

Als je de koppen zelf eraf haalt en naar de klepzitting boer brengt

en er terug opzet met nieuwe pakkingset ben je minder als 600 euro kwijt voor 2 koppen

Bedrag dat jij noemt klinkt mij een stuk beter in de oren dan de bedragen die de garages noemen. Helaas ben ik niet zo technisch... in ieder geval niet in staat om koppen er af te halen en terug te zetten.

Weet jij misschien iemand die deze klus kan doen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...