Spring naar bijdragen

Aanschaf JK


Daan
 Share

Recommended Posts

Op dit moment rij ik in een YJ 1991 (woonwerk-verkeer en kleinere ritjes) en is dus m'n auto voor erbij.

Als family-car rij ik in VW Passat !?! (dat is zeker niet m'n droomauto),

hier rijd ik alleen maar in als we met de family op pad gaan.

Nu overweeg ik een JK 3.8 Unlimited (2de hands een jaar of 2 oud zoiets)

aan te schaffen en m'n YJ en passat om te ruimen (en voor de "vrouw" een kleine jap ofzo).

Maar is deze nou echt geschikt als dagelijkse/wekelijkse family-car??

Dan doel ik met name op het comfort.

Mijn vrouw denkt dat hij het comfort van een ouwe vrachtauto.

Ik weet dat het heel wat anders in dan een yj en ik verwacht ook geen limo.

Graag de mening van JK (Unlimited) berijders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op dit moment rij ik in een YJ 1991 (woonwerk-verkeer en kleinere ritjes) en is dus m'n auto voor erbij.

Als family-car rij ik in VW Passat !?! (dat is zeker niet m'n droomauto),

hier rijd ik alleen maar in als we met de family op pad gaan.

Nu overweeg ik een JK 3.8 Unlimited (2de hands een jaar of 2 oud zoiets)

aan te schaffen en m'n YJ en passat om te ruimen (en voor de "vrouw" een kleine jap ofzo).

Maar is deze nou echt geschikt als dagelijkse/wekelijkse family-car??

Dan doel ik met name op het comfort.

Mijn vrouw denkt dat hij het comfort van een ouwe vrachtauto.

Ik weet dat het heel wat anders in dan een yj en ik verwacht ook geen limo.

Graag de mening van JK (Unlimited) berijders.

Hallo Daan,

Een JK is met beide auto's die je nu rijd niet te vergelijken. De JK is qua rijcomfort zeer goed dat komt door de lange wielbasis. Zelf rij ik ook nog met een WJ diesel van 2002 deze is wat luxe betreft veel mooier maar wat rijcomfort iets minder. De JK is qua interieur wat spartaanser maar wat er in moet zitten zit er in hangt ook een beetje af wat voor uitvoering als je neemt, de "sport" is het basis type de "Sahara" is het luxere model en de "rubicon" is technichs gezien het betere model i.v.m. zwaardere assen, dana 44 voor en achter, lockers voor en achter, deelbare stabilisatiestang, een korte overbrenging in de lage gearing, 4.10, en nog veel kleine details.

Ik gebruik de JK Rubicon voor dagelijks verkeer en in het terrein wat een goede combinatie is. Ook kun je de JK vrij eenvoudig verhogen en er is de wereld aan accessoires te koop. Ik heb er tot nu toe geen spijt van dat ik er een gekocht heb. Maar het is en blijft een Jeep het is een icoon met al z'n grillen en nukken.:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn JK Rubicon nu 2,5 jaar en heb er 94000 km mee gereden. Hij is ook nog 3,5-4" verhoogd en 35" banden en ik vind het comfort zeker aanvaardbaar. Natuurlijk iets meer herrie en bij slechte wegen of harde wind moet je iets meer sturen maar het is prima te doen. Ook hard rijden is geen probleem ik rijdt als het effe kan 140-150 :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een YJ is tenminste nog recht toe recht aan ,bij een JK is het ''design"plastic ziet er erg goedkoop uit.

Weet niet hoe ik het netjes moet zeggen maar de JK heeft ongeveer de zelfde luxe als het laatst model Fiat Panda.

Dat zal ook wel de reden zijn dat ze slecht verkocht worden.

Mensen verwachten iets meer voor zo veel geld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf een JK 4D uit 2007 (tegen een goed bod mag tie natuurlijk weg :P. Ik rij er dagelijks mee, 'heb nu zo'n 55000 km er op staan. Rijden is bijna vergelijkbaar met een SUV; beetje stugger, beetje lawaaiiger.

Alle argumenten die ik heb gebruikt om mijn vrouw van deze auto te overtuigen kloppen aardig: prima reisauto (al 2 keer op vakantie geweest naar Zuid Frankrijk met de Pipowagen), ruime kofferbak (zeker als je de bank platgooit). Achterbank is voor 2 kinderen ruim zat, voor volwassenen is de zitting een beetje kort.

Zelf heb ik de Sport gekocht met Airco en er centrale deurvergrendeling op laten zetten; ik was hier zo aan gewend dat ik bang was de auto onafgesloten achter te laten. Meer heb je niet nodig en gaat toch maar kapot.

Een bescheiden verhoging (2" Old Man Emu) is onderweg. Afhankelijk van het feit dat de Sleurhut niet met z'n kont over de grond sleept, moeten er nog groter wielen/banden onder. Dan staat de auto ook in het terrein z'n mannetje, want nu vind ik de grondspeling wat aan de lage kant in verhouding tot de lange wielbasis. Ik ben een slechte terreinrijder, dus hang regelmatig met 4 wielen in de lucht:(

Wat me wel is tegengevallen is , zijn de probleempjes die ik gehad heb met deze auto (dak, koppeling vervangen, olielekkage bij aandrijfas); hij heeft me nooit laten staan, maar er zitten inmiddels meer software-updates op dan op mijn Windows computer. Daar bij komt dat er maar een beperkt aantal dealers zijn die enig benul hebben van dit soort auto's; er rijden er te weinig van om er veel ervaring mee te kunnen hebben. Ik zou je in dit verband niet aanraden om 'm - net als ik - bij Freeroad te kopen. Want dat zijn aardige mensen, maar ze maken er een enorme puinhoop van. Zorg ik elk geval voor een goede garantie (er is een optie voor garantieverlening indien de auto niet ouder is dan 23 maanden.

Het plastic moet je inderdaad niet te veel naar kijken anders komen er krassen op.:wub:

Ik heb een YJ en een TJ gehad, en al met al vind ik de JK nog steeds een echte Wrangler. Maar wel de eerste die (voor mij) echt praktisch is. Tjonge, na al die jaren nog steeds verliefd :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Nils ,goed en eerlijk verhaal.

vooral dat ze nu eindelijk een vierdeurs maken is voor veel mensen toch een reden om deze JEEP te kopen.

Ik ben pan om veel info te verzamellen en dan de keuze te maken:

JEEP GRAND CHEROKEE 5.7 of SRT8

JEEP WRANGLER UNIMITED

maar niet eerder dan 2013......(ben een klein beetje aan het verbouwen thuis)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn broer heeft een Unlimited gekocht twee maand geleden, hij had eerst een Transporter t5 en zocht ook iets voor de zaak en om in het terrein te spelen.

Dacht dat word wel even afzien naar zo'n fijne t5 maar het valt echt heel erg mee, alleen op hoge snelheid meer wind/rij geluid.

Rijd heel lekker en rap (diesel) zit goed, maar wel wat veel plastic:blush:.

En gaat super in het terrein zelfs met de standaard bandjes :P

kortom ik denk dat je er een hele fijne gezins auto aan heb die er ook nog stoer uit ziet..

Maar het blijft een Jeep :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ook aan het kijken voor een Unlimited.

En ben gisteren wezen proefrijden in 3.8 automaat (2ehands).

En ik vond hem goed zitten en 4 trapsautomaat valt niet eens tegen,

vanuit stilstand wegrijden denk je "wow" dat wil wel maar als je de snelweg op gaat en je wil ff gang maken (kickdown), hier houd hij dus niet van en moet de power uit zijn tenen komen, gewoon normaal versnellen gaat wel goed.

Rij/wind geluid op de snelweg is zowat nul, prettig dus (het waaide gisteren best wel)

In de stad rijden moet je opletten dat je niet harder dan 50 rijdt, je hoeft het gaspedaal maar net aan te raken.

Remmen doet hij zeer goed, en bij over/onder stuur werkt de esp lekker mee.

Maar het enige wat ik tegen vond vallen is dat hij voelbaar constant lichtjes trilde zowel op de snelweg (120km/h) en in de stad (50km/h) en welke snelheid dan ook.

Is dit normaal??

Verder voel je wel een beetje de bobbels in de weg (dit vindt ik normaal bij een wrangler), maar die voelbare constante trilling.

Alsof de wielen opnieuw gebalanceerd moesten worden of is dit normaal?

Afgelopen zomer heb ik een JK gehuurd op gran canaria (diesel, kort model met softtop en handbak) en toen was die trilling niet voor mijn gevoel.

Verder na 1,5 uur rondrijden is het verbruik niet lager gekomen dan average 15,8 L/100km (haha), gaat dit nog meer zakken??

En natuurlijk de auto is ge-wel-dig alleen jammer dat het dash zo flink beschadigt was (krassen), maar door de constante trilling hield me nog ff van de aankoop af. (ben er nog niet over uit).

Misschien is het beter om nog een andere te proberen.

Het betreft hier in dit geval een standaard jk zonder ophoging en standaard bandjes.

De trilling zat ook een beetje in het stuur.

Rob

bewerkt door robpinball
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat trillen is denk ik exemplarisch. Misschien heeft de auto wat lang stil gestaan en zijn de banden "vierkant".

Ook de stuurdemper is een verdacht onderdeel. In de eerste series zaten deze verkeerd om waardoor ze snel beschadigde en lek gingen (ook bij mijn auto), maar dat is meer een "kloenk" geluid dan trillen.

Klinkt in elk geval niet als iets dat niet te verhelpen is.

Verbruik moet nog wat beter kunnen bij langere einden op de snelweg. Als je 100 rijdt (en waarom zou je harder gaan in een Jeep) moet 1 op 8 a 9 haalbaar zijn (met de originele bumper e.d. is 1 op 10 zelfs haalbaar, bijna groen rijden :D. En mocht je er behoefte aan hebben: hij kan 170 (zelf getest), maar het is niet te hopen dat je bij de snelheid een elandproef moet doen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is JK van juni 2007 en als ik het kenteken opvraag bij de RDW en op

16 januari 2010 is de laatste tenaamstelling (dus zo'n 6 weken).

Zouden ze dan al "vierkant" zijn?

De banden die eronder zaten waren wel ver weg, ik denk volgende apk dat er nieuwe onder zouden moeten.

De wagen staat bij Vema (Jeep-dealer) in Den Bosch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kunt even kijken of er een van de balansmetaaltjes ontbreekt op de velgen. Maar op zich moet het geen probleem zijn. Ik neem aan dat de auto met Bovag garantie verkocht wordt en je kunt met de verkoper afspreken dat dit probleempje opgelost moet zijn voor de aflevering.

Nils

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...