Spring naar bijdragen

Motor start slecht,slaat spontaan af!


94cherokeeXJ
 Share

Recommended Posts

Dag mensen,

Onze jeep Xj uit 94 was enige tijd niet lopend te houden zonder aan het gas te komen, na wat speurwerk heb ik het stappenmotortje vervangen voor een nieuwe. En kort daarna alle slangen van het vacuum gedeelte nagelopen en schoon gemaakt. dit heeft even geholpen,maar sinds een week slaat ie soms spontaan af tijdens het rijden, en starten wordt ook steeds problematischer.

Het start .. loopt 2 sec en dan valt ie terug in toerental en valt uit. ook zie je de voltmeter terug lopen van +- 13v naar 9/10v.

We hebben ons handboek er bij gepakt, en uit ervaring weet ik dat de sensor die op de waterpomp zit ook problemen kan veroorzaken.

Volgens het boek moet deze bij een koude toestand een weerstand hebben van 7000 ohm. En NIET lager dan 1000(?) bij warme motor.

Stekker er af gehad .. gemeten en kom uit op 13.000 ohm bij koude motor.

Is niet die wat aan de hoge kant ? en waarschijnlijk ook het probleem van niet blijven lopen? het boek vertelde mij namelijk dat deze sensor ook het brandstof/ontsteking gebeuren regelt (d.m.v. computer ?)

het stappenmotortje is dus nieuw, en doet waarschijnlijk gewoon zijn taak. dus ik vermoed de sensor op de waterpomp .. of is de gasklep positie sensor ( die net onder de stappenmotor zit ) .. ook een optie?

hopelijk weten jullie meer !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 65
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Of de krukas sensor CPS, of de nokkenas sensor, of, of....

Al fout codes uitgelezen?

Nog niet, om de 1 of andere reden branden bij ons aan de linker kant geen lampjes, enkel het lampje voor ABS en die springt na korte tijd weer uit. Diag lampje brand niet met uitlezen ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oranje lamje met motorsymbool......... gaat ook niet branden als je het contact aan zet?

waarschijnlijk hebben we enkele kleine lampjes kapot, het enigste wat bij ons brand is de ABS ..en die gaat na 2 sec weer uit.

moeilijk vervangen deze lampjes? is hier een aparte zekering voor? niet dat we bijv het hele dashboard los moeten halen, terwijl het ook een zekering kan zijn.

En over het starten ... kan de temp sensor het euvel zijn? 13.000 ohm ipv 7000 ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee helaas, je moet hem uit het dashboard halen, om de lampjes te vervangen.

Maar heb je al een FSM?

FSM ? ben niet zo goed met die afkortingen ...

lampje werkt inmiddels al ..en daaruit blijkt dat er enkele storingen zijn:

weerstand van brandstofpomp?

weerstand van koelvloeistof sensor. ..moet meer zijn dan 7000 ohm ..en is bij ons 13000 (koude motor) ..,probleem ???

ook heeft deze jeep altijd zonder lamdasensor gereden ..probleemloos ... deze is zonder reden niet aanwezig ??!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de TPS (throttle position sensor) geeft info aan de computer vwb de stand van de gasklep in de throttlebody. Naar deze info wordt het mengsel en de ontsteking geregeld bij de computer. Het regeld zo ook de stappenmotor op de throttlebody wat dan het stattionair toerental beinvloed. Ook wordt vanaf deze info het electronisch gedeelte van de automatische bak geregeld, dit kan bijv problemen veroorzaken met opschakelen waarbij het toerental oploopt tot 3000 rpm voordat geschakelt wordt.

Ik heb zelf net het zelfde probleem, bij blijft hij wel lopen (nog), maar stattionair loopt ie bijna 2000rpm na starten(als hij dat doet) hij schakelt soms erg slecht over, stottert soms een beetje bij accelaratie. Kortom alles dat voorkomt bij defecte TPS doet ie...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Vandaag nog eens verder gekeken, en er een filmpje van gemaakt zo ver dit kon.

Hij start gelijk .. loopt even ..begint na n tijdje te stotteren en drijgt af te slaan.

De sensor voor de gasklepstand heb ik vandaag gecontroleerd .. stekker er af ..starten en kijken wat het doet. hij loopt opzich goed .. maar zodra je vlug gast geeft, met name paar keer achter elkaar .. begint hij te backfire'n .. en ploffen. MET stekker gebeurd dit niet.

Mijn vader heeft de auto vandaag mee gehad, en is WEER 2x afgeslagen.. er fijn met verkeer achter je. het is dus niet bij een bepaalde snelheid of met optrekken of remmen .. kan op elk moment gebeuren. niet inhouden of wat dan ook ..gewoon plof uit.

Massa probleem?

Hieronder een klein filmpje .. hopelijk weten jullie dan wat hij doet. => Zie tijd: 1.01min

Onze opties:

- Sensor koelwater slecht ..te hoge weerstand?

- Relais brandstofpomp ?

- Krukassensor?

DE AUTO HEEFT OOK GEEN LAMBDA SENSOR (nooit gehad in 4 jaar tijd) en dan nu dit ineens?

OOK HET UITLEZEN KOMT IN HET FILMPJE VOOR! (storingcodes)

http://www.youtube.com/watch?v=wFaMslYr6l8

bewerkt door 94cherokeeXJ
Link naar opmerking
Deel via andere websites

de codes die ik zag:

12 Battery or computer recently disconnected

76 Fuel pump bypass relay circuit. -Needs specialist or dealer diagnostics.-

22 Coolant sensor or circuit. -Check temp sensor and wiring.-

21 Oxygen sensor or circuit. -O2 sensor or wiring faulty.- (klopt, want je hebt geen lambda sensor zei je)

51 O2 detects lean mixture. -Check sensor and circuit and for vacuum leaks.-

55 End of code.

Een vacuum lek zou een hoop lastigheid kunnen veroorzaken, daarnaast zit je in de buurt wat betreft het relais van de brandstofpomp zo te zien..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de codes die ik zag:

12 Battery or computer recently disconnected

76 Fuel pump bypass relay circuit. -Needs specialist or dealer diagnostics.-

22 Coolant sensor or circuit. -Check temp sensor and wiring.-

21 Oxygen sensor or circuit. -O2 sensor or wiring faulty.- (klopt, want je hebt geen lambda sensor zei je)

51 O2 detects lean mixture. -Check sensor and circuit and for vacuum leaks.-

55 End of code.

Een vacuum lek zou een hoop lastigheid kunnen veroorzaken, daarnaast zit je in de buurt wat betreft het relais van de brandstofpomp zo te zien..

Welke vacuumslangen kunnen dit zijn? dit kan toch niet zorgen voor spontaan afslaan ? neem aan dat hij dan over het algemeen belabberd moet lopen?

het brandstofpomp relais .. waar zit dit ? gewoon in de zekeringkast? hoe kun je dit testen? kan deze bijv ineens weigeren ..en bijv de brandstof toevoer afsluiten?

- zoals ik eerder aangaf is de weerstand van het koelwatersensor aan de hoge kant , kan dit problemen geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

76 Fuel pump bypass relay circuit. -Needs specialist or dealer diagnostics.-

Als ik het goed heb werkt de fuel pump bypass alleen tijdens de start en daarna alleen nog bij zware belasting/vol gas, tijdens normaal rijden word dit niet gebruikt en word de brandstofpomp gevoed via de weerstand.

De foutmeldingen blijven lang in het geheugen staan, zo'n 50 starts, het kan dus zijn dat een eenmalige storing nog lang te zien is.

wat betreft de coolant sensor : dit zijn de waarden voor een '93er

Coolant Temperature Sensor

1) Disconnect coolant temperature sensor. Using a Digital Volt/ohm meter, check sensor resistance. Resistance should be as specified in the

COOLANT TEMP SENSOR & MANIFOLD AIR TEMP SENSOR RESISTANCE table.

Replace sensor if necessary.

2) Check continuity between PCM wiring harness terminal No. 2

and sensor connector terminal. Also check continuity between PCM

wiring harness terminal No. 4 and sensor connector terminal. Repair

wiring if an open circuit is indicated.

NOTE: Also see appropriate coolant temperature sensor tests in

G - 2.5L & 4.0L TESTS W/ CODES article in this section.

COOLANT TEMP SENSOR & MANIFOLD AIR TEMP SENSOR RESISTANCE TABLE

Temperature

F ( C) Minimum Ohms Maximum Ohms

-40 (-40) .............. 291,490 .......... 381,710

-4 (-20) ............... 85,850 ........... 108,390

14 (-10) ............... 49,250 ............ 61,430

32 (0) ................. 29,330 ............ 35,990

50 (10) ................ 17,990 ............ 21,810

68 (20) ................ 11,370 ............ 13,610

77 (25) ................. 9120 ............. 10,880

86 (30) ................. 7370 ............... 8750

104 (40) ................ 4900 ............... 5750

122 (50) ................ 3330 ............... 3880

140 (60) ................ 2310 ............... 2670

158 (70) ................ 1630 ............... 1870

176 (80) ................ 1170 ............... 1340

194 (90) ................. 860 ................ 970

212 (100) ................ 640 ................ 720

230 (110) ................ 480 ................ 540

248 (120) ................ 370 ................ 410

vacuum testen zou je kunnen beginnen met de slangetjes op het inlaat spruitstuk een voor een los te trekken, dit moet een hoorbaar effekt geven, zo niet dan de betreffende leiding volgen en inspekteren op lekkage.

bewerkt door Cherokee_Chris
Link naar opmerking
Deel via andere websites

afslaan lijkt me wel mogelijk, zeker als hij al niet optimaal loopt. door het ontbreken van de o2 sensor mist de computer al gegevens, mogelijk zorgt dat ervoor dat als er nog een functie niet goed werkt hij afslaat.

Dat begrijp ik ,maar kan hij dan echt in 1 klap uitvallen? niet inhouden ofzo ..als hij loopt ..loopt ie goed ..en heeft volop vermogen. Massa probleem ook een optie?

Zijn er nog andere sensoren of stekkers die problemen kunnen geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Ab al schreef, vermoedelijk is de CPS (CranK Sensor) sensor een van de mogelijke oorzaken.

Als deze geen signaal afgeeft aan de ECU, wordt er aangenomen dat er iets is gebeurt (ongeluk of zo) en schakelt de brandstof toevoer en ontsteking uit.

zo als deze sensor defekt is, krijg je geen brandstof en geen vonk, en de motor zal niet starten of erger, zoals in jou geval plotseling zonder waarschuwing afslaan.

Ik zou als eerste toch deze sensor vervangen, of op zijn minst even de steker verbindingen controleren op oxidatie en/of vervuiling.

bewerkt door Raphael
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Ab al schreef, vermoedelijk is de CPS (CranK Sensor) sensor een van de mogelijke oorzaken.

Als deze geen signaal afgeeft aan de ECU, wordt er aangenomen dat er iets is gebeurt (ongeluk of zo) en schakelt de brandstof toevoer en ontsteking uit.

zo als deze sensor defekt is, krijg je geen brandstof en geen vonk, en de motor zal niet starten of erger, zoals in jou geval plotseling zonder waarschuwing afslaan.

Ik zou als eerste toch deze sensor vervangen, of op zijn minst even de steker verbindingen controleren op oxidatie en/of vervuiling.

Als deze zou weigeren .. dan kan ik hem niet gelijk weer starten .. toch?

Als de auto ineens afslaat .. kun je hem gewoon starten ..wel wat langer doorstarten en wat gas geven .. maar hij start daarna weer ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dat is zeer logies zoals je dat bedoelt, maar toch, wat weerhoud je ervan om de zaak te checken, dan weet je op zijn minst wat je kunt uitsluiten (of juist niet) kijk ook gelijk naar de aansluiting op de ECU

Maar volgens mij, is die bewuste censor, gebaseerd op een "Halleffect" chip, en die kunnen na verloop van tijd ook zwakker worden in afgifte van het signaal. dan krijg je het af en toe geen signaal en haar gevolgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dat is zeer logies zoals je dat bedoelt, maar toch, wat weerhoud je ervan om de zaak te checken, dan weet je op zijn minst wat je kunt uitsluiten (of juist niet) kijk ook gelijk naar de aansluiting op de ECU

Maar volgens mij, is die bewuste censor, gebaseerd op een "Halleffect" chip, en die kunnen na verloop van tijd ook zwakker worden in afgifte van het signaal. dan krijg je het af en toe geen signaal en haar gevolgen.

Wat bedoel je met aansluiting op de ECU ? .. Is deze crank sensor te testen door te meten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Electronic Control Unit (ook Engine Control Unit, of ECU)

alles is te meten, zie link hier onder.

hier gebruiken ze een stukje software, maar met een sinusgolfmeter kom je ook heel ver.

Ook de aansluitingen zowel in de steker, en bij de ecu kunnen een belangrijke rol spelen bij falende contact. Denk hier bij aan vuil, oxidatie of zelfs een draadbreuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou eerst eens proberen de auto te starten, laten lopen en dan aan alle kabels en stekkerverbindingen gaan rommelen, wie weet kun je het zo vinden.

Vandaag gedaan, zonder resultaat. alles werkt blijft gewoon werken. en zodra je denkt dat t nu goed is ..bam uit.

Vandaag nog eens diagnose test gedaan, en in het rijtje met fout codes kwam ik nu ook het automatic shutdown relais tegen.

Hoe test je zoiets? waarom zit dit er op? en kun je dit omzeilen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...