Spring naar bijdragen

Death Wobble na bezoek aan garage


Recommended Posts

't is geen exclusief probleem voor schroefveren hoor. Het komt net zo goed voor bij bladveren. Vooral met grote banden wordt je spoorstang net een elastiekje als ie gaat wobbelen....

Niet exclusief voor schroefveren, maar bladveren geven normaliter meer zijdelingse demping. Over het algemeen zijn schroefgeveerde voorassen behoorlijk gevoeliger. Maar als gewoon je U-bolts los zitten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij de how to 's met een lijst linkjs van eerdere deadwobble problemen ?

het lastige is dat de oorzaken allemaal verschillend zijn

Ik had het in Noorwegen en we waren toch met 10 ervaren Jeepers waar niemand op een oplossing kwam.

Totdat ik voor de zoveelste keer alle onderdelen ging controleren op speling , slijtage etc. en bedacht dat de U bolts los geweest waren.

Heb hem wel een dag laten staan omdat ik er niet mee durfde te rijden.

1 kuiltje in de weg was meestal het begin en sloeg het stuur uit je handen.

Maar 1 ding vol op de rem trappen tot stilstand.

Ik zou wel dan vermelden dat de stuurdemper het alleen maar onderdrukt

maar niet de oorzaak is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sorry voor de late reply. Hij stond of bij mij in de parking totdat garage tijd in hun agenda had.

donderdag kreeg ik monteur aan de lijn die voor het eerst de Death Wobbel heeft ervaren. Was een bijzondere gebeurtenis voor hem. Hij begreep nu dat ik wel degelijk een klacht had. ( de wobble deed zich niet altijd voor)

Wat is er nagelopen:

  • draagarmen vast en rubbers ok
  • panhard vast en rubber ok
  • uitlijnen: slechts geringe aanpassingen, was bijna helemaal goed
  • stuurdemper ok ( 1 jaar oude Rancho)
  • vooras eruit gehaald: death wobble deed zich toch voor, dus was niet de schuldige
  • overige rubbers ok
  • banden waren al eerder gebalanceerd

Dit heeft geen onderdeel met problemen opgeleverd.

Wel is nu 1 of meer fusee kogels gevonden die lichte speling hadden. Speling wel binnen APK limiet. Deze gaan vervangen worden.

Ook bleek mijn stuurhuis ruimte te hebben. Dit had ik al vanaf dag 1 dat ik hem heb, dus lijkt me niet de schuldige. Wordt nog net vervangen, eerst pogen DW met vervangen fusee's op te lossen.

Volgens monteur zou ook homkineet schuldig kunnen zijn. Maar deze gaat ,voordat hij het begeeft, tikken in bochten. Dit is niet het geval. Monteur beaamde dit en kijkt hier nog niet naar.

De fusee's zijn vrijdag besteld en worden maandag geinstalleer.

Bedankt voor alle input en support. Ik laat jullie de uitkomst weten en wat de oorzaak van mijn DW geweest is.

Goed weekend

Sidney

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk hoop ik dat het netjes voor je wordt opgelost !

Maar bedenk wel dat een death wobble veroorzaakt wordt door een trilling die zich versterkt, normaal wordt dit weer bestreden door weinig tot geen speling op bewegende onderdelen en een goede stuurdemper.

Oorzaak van de trilling zit in de wielen, versterking van de trilling zit in speling en/of uitlijning.

Niet duidelijk? Stel je voor, een hoop Jeeps rijden op niet gebalanceerde terreinbanden, soms nog met wielen vol modder,zelfs diagonale banden of afgeplatte loopvlakken zie je zat. Toch als je er mee rijdt, merk je natuurlijk wel dat het trilt en herrie maakt, maar raak je niet in die gevreesde Death Wobble situatie. De trilling wordt dan niet versterkt en gewoon zo als het hoort opgevangen door de techniek.

De oorzaak kun je dus bijna niet wegnemen, de gevolgen van de trilling kun je dus wel bestrijden.

Als je auto technisch netjes is, zou ik proberen eerst de caster [naloop] wat te verkleinen en daarna de sporing op iets uitspoor af te stellen.

Natuurlijk zal onderdelen vernieuwen om de speling te verkleinen ook helpen, net zoals een tweede stuurdemper plaatsen ook helpt, maar nodig is het niet altijd.

Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er bleek op rechterfuseekogels wat speling te zitten. deze zijn nu vervangen.

wobble, waar ik absoluut niet meer uit kom zonder af te remmen, heeft zich niet meer voorgedaan. ik heb nog heel lichte trilling rond 90km, maar dit is niets met wat ik eerst had. Ik checkof spanning gelijk is en of er vuil op velgen zit.

verder 130+km/u gereden, zonder trillingen. bij deze snelheid kuilen en ribbels geraakt: geen effect:whistle:. voor nu ben ik van de Wobble af.:whistle:

Op naar het volgende probleem?:lol:

Ieder bedankt voor input en bijdragen

Zie jullie snel bij een Jeep trial

Groet Sidney

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...