JeePee Geplaatst February 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2010 Had je je speedwobble met je YJ? 't is geen exclusief probleem voor schroefveren hoor. Het komt net zo goed voor bij bladveren. Vooral met grote banden wordt je spoorstang net een elastiekje als ie gaat wobbelen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2010 't is geen exclusief probleem voor schroefveren hoor. Het komt net zo goed voor bij bladveren. Vooral met grote banden wordt je spoorstang net een elastiekje als ie gaat wobbelen.... Niet exclusief voor schroefveren, maar bladveren geven normaliter meer zijdelingse demping. Over het algemeen zijn schroefgeveerde voorassen behoorlijk gevoeliger. Maar als gewoon je U-bolts los zitten.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2010 Inmiddels is de topic starter sinds de 7e niet meer online geweest....... Misschien even afwachten wat ze bij de garage geconstateerd hebben? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2010 Inmiddels is de topic starter sinds de 7e niet meer online geweest.......Misschien even afwachten wat ze bij de garage geconstateerd hebben? Onderwerp keert steeds terug. Misschien tijd voor een meer wetenschappelijke benadering? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2010 Onderwerp keert steeds terug. Misschien tijd voor een meer wetenschappelijke benadering? Jep, en een lijstje van wat de oplossing was. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2010 Jep, en een lijstje van wat de oplossing was. Deal! Hoe pakken we dat aan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2010 Deal!Hoe pakken we dat aan? Ik zou beginnen in het Cafe Met een pilsje erbij Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst February 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2010 bij de how to 's met een lijst linkjs van eerdere deadwobble problemen ? het lastige is dat de oorzaken allemaal verschillend zijn Ik had het in Noorwegen en we waren toch met 10 ervaren Jeepers waar niemand op een oplossing kwam. Totdat ik voor de zoveelste keer alle onderdelen ging controleren op speling , slijtage etc. en bedacht dat de U bolts los geweest waren. Heb hem wel een dag laten staan omdat ik er niet mee durfde te rijden. 1 kuiltje in de weg was meestal het begin en sloeg het stuur uit je handen. Maar 1 ding vol op de rem trappen tot stilstand. Ik zou wel dan vermelden dat de stuurdemper het alleen maar onderdrukt maar niet de oorzaak is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zjsid Geplaatst February 21, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2010 sorry voor de late reply. Hij stond of bij mij in de parking totdat garage tijd in hun agenda had. donderdag kreeg ik monteur aan de lijn die voor het eerst de Death Wobbel heeft ervaren. Was een bijzondere gebeurtenis voor hem. Hij begreep nu dat ik wel degelijk een klacht had. ( de wobble deed zich niet altijd voor) Wat is er nagelopen: draagarmen vast en rubbers ok panhard vast en rubber ok uitlijnen: slechts geringe aanpassingen, was bijna helemaal goed stuurdemper ok ( 1 jaar oude Rancho) vooras eruit gehaald: death wobble deed zich toch voor, dus was niet de schuldige overige rubbers ok banden waren al eerder gebalanceerd Dit heeft geen onderdeel met problemen opgeleverd. Wel is nu 1 of meer fusee kogels gevonden die lichte speling hadden. Speling wel binnen APK limiet. Deze gaan vervangen worden. Ook bleek mijn stuurhuis ruimte te hebben. Dit had ik al vanaf dag 1 dat ik hem heb, dus lijkt me niet de schuldige. Wordt nog net vervangen, eerst pogen DW met vervangen fusee's op te lossen. Volgens monteur zou ook homkineet schuldig kunnen zijn. Maar deze gaat ,voordat hij het begeeft, tikken in bochten. Dit is niet het geval. Monteur beaamde dit en kijkt hier nog niet naar. De fusee's zijn vrijdag besteld en worden maandag geinstalleer. Bedankt voor alle input en support. Ik laat jullie de uitkomst weten en wat de oorzaak van mijn DW geweest is. Goed weekend Sidney Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hannes Geplaatst February 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2010 Verkeerde post Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst February 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2010 Natuurlijk hoop ik dat het netjes voor je wordt opgelost ! Maar bedenk wel dat een death wobble veroorzaakt wordt door een trilling die zich versterkt, normaal wordt dit weer bestreden door weinig tot geen speling op bewegende onderdelen en een goede stuurdemper. Oorzaak van de trilling zit in de wielen, versterking van de trilling zit in speling en/of uitlijning. Niet duidelijk? Stel je voor, een hoop Jeeps rijden op niet gebalanceerde terreinbanden, soms nog met wielen vol modder,zelfs diagonale banden of afgeplatte loopvlakken zie je zat. Toch als je er mee rijdt, merk je natuurlijk wel dat het trilt en herrie maakt, maar raak je niet in die gevreesde Death Wobble situatie. De trilling wordt dan niet versterkt en gewoon zo als het hoort opgevangen door de techniek. De oorzaak kun je dus bijna niet wegnemen, de gevolgen van de trilling kun je dus wel bestrijden. Als je auto technisch netjes is, zou ik proberen eerst de caster [naloop] wat te verkleinen en daarna de sporing op iets uitspoor af te stellen. Natuurlijk zal onderdelen vernieuwen om de speling te verkleinen ook helpen, net zoals een tweede stuurdemper plaatsen ook helpt, maar nodig is het niet altijd. Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2010 Nog een kleine aanvulling...... homokineet kan geen wobble veroorzaken, deze zit in het in het aandrijflijn gedeelte. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst February 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2010 Banden/wielen al eens omgelegd van voor naar achter en van achter naar voor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
monkey Geplaatst February 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2010 we hebben denk allemaal wel dit filmpje gezien wat er kan gebeuren als een constructie in een vibratie geraakt waarvan de frequentie niet wordt onderdrukt of veranderd. Soldaatjes moeten daarom ook altijd uit de pas over een brug lopen weten we nog uit onze dienstijd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
monkey Geplaatst February 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2010 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2010 En..... opgelost? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zjsid Geplaatst March 6, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2010 er bleek op rechterfuseekogels wat speling te zitten. deze zijn nu vervangen. wobble, waar ik absoluut niet meer uit kom zonder af te remmen, heeft zich niet meer voorgedaan. ik heb nog heel lichte trilling rond 90km, maar dit is niets met wat ik eerst had. Ik checkof spanning gelijk is en of er vuil op velgen zit. verder 130+km/u gereden, zonder trillingen. bij deze snelheid kuilen en ribbels geraakt: geen effect:whistle:. voor nu ben ik van de Wobble af. Op naar het volgende probleem? Ieder bedankt voor input en bijdragen Zie jullie snel bij een Jeep trial Groet Sidney Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst March 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2010 Zie jullie snel bij een Jeep trial Groet Sidney tot morgen dus Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.