Spring naar bijdragen

Accu / Dynamo problemen


rodilito
 Share

Recommended Posts

Hi Jeepers!

Sinds 3 maanden heb ik serieuze (althans ik vind ze zeer vervelend) accu issues. De stroom valt soms ineens weg (2x voorgekomen) bij het starten, ook nadat ik een half uur daarvoor nog heb gereden en de motor heeft veel problemen om aan te slaan na 2 stilstaan dagen. Bij 3 stilstaan dagen is deze dood.

De wegenwacht heeft de accu/dynamo doorgemeten, trouwens dit hebben ze zeer grondig gedaan, en kwamen tot de conclusie dat de accu gaar was (Varta Black, 56ah, 8 maanden oud). Gelukkig zat deze nog in de garantie dus kreeg een nieuwe. Helaas, na 2 weken dezelfde problemen.

Overige symptomen zijn:

- Volgens de ANWB is er 0.3 ampère lekstroom, binnen de parameters dus geen probleem

- Volgens de ANWB geeft de dynamo voldoende voeding aan de accu

- Tijdens het rijden fluctueert de ampère meter in de auto tussen de 9 en 14, vaak zelfs helemaal op de 9

- De accu klemmen zijn net zo oud als de auto – 20 jaar.

Zelf denk ik dat het volgende aan de hand kan zijn (in volgorde van meest logische problemen aangegeven)

1 – De accu is te licht (ik heb dat al 2x gehoord) en moet minimaal 70ah hebben?

2 – Dynamo is gaar en laadt de accu niet altijd even goed op, echter dit neemt niet het probleem weg dat de accu na 3 dagen dood is.

3 – Accu klemmen vervangen (sowieso staat dit op de planning)

4 – ik moet een nieuwe jeep kopen, echter dit heeft niet mijn voorkeur.

Voordat ik de hele boel buiten in de vrieskou uit elkaar haal ben ik erg benieuwd naar jullie input; hebben jullie dit vaker meegemaakt? Ben ik dingen vergeten? Is de oplossing simpeler?

Ik wil dit euvel met zo min mogelijk budget oplossen namelijk want het maken van de airco, vervangen achterbanden en de groten beurt gaan me genoeg knaken kosten (jaja, moet je maar geen jeep rijden :-))

Groet en alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probeer eens de accu af te koppelen als hij drie dagen stil staat. Doet hij dan ook niet starten, laad de accu goed op met een acculader, en probeer het nog eens na drie dagen afgekoppeld zijn. Nog steeds niet starten? Dan is er een probleem met de accu.

Schommelende voltmeter hoort niet, misschien de dynamo en stroomregelaar eens laten controleren.

Accupool klemmen, massa verbindingen en kabel-ogen aan de startmotor en dynamo schoon en vrij van corrosie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuwe Jeep kopen omdat je problemen hebt kan niet, dat zijn laro praktijken. :whistle:

Accu is wat aan de lichte kant en het kan allemaal best oud zijn, maar fluctueren van de laadstroom en soms zelfs wegvallen duit eerder op flinke corrosie of kapotte alternator/dynamo.

Wat Ab al zei: Accuklemmen, stekkers, draden etc etc.. something is rotten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

enige dat electra gebruikt bij stilstand is het geheugen van mijn radio. Volgens meetrapport is 0,5 het tolerantie punt.

Ik had het net trouwens weer op werk, wilde niet aanslaan (had nog wel een beetje pit) dus moest kabbel met collega rekken. Ik had er vanochtend ook niet erg lang mee gereden (6km) dus was nog redelijk leeg. Bij thuiskomst gelijk accu losgemaakt, kijk zatdag wat de stand van zaken is.

Wat ik zelf denk: accu laat slecht op (dynamo of kabels) waardoor mijn te lichte accu snel kapot gaat.

PS

@kameel; Jeep verkopen? Dat nooit <_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verkondigde dat ook altijd, mijn XJ starte altijd!!!! Tot de zwarte maandagochtend drie maanden toen mijn plots accu leeg was :blink:, toen begon de ellende pas.

@michel_jeep: Trouwens, ik ben ook erg benieuwd waar de amps blijven. Net nog even nagekeken en een radio trekt 0.1 amp. Waar blijft de 0,2? Mijn xj uit 90 is vrij spartaans ingericht namelijk qua electra (okok, stoelen en antenne zijn elektronisch)

Nou ja; mijn xj onderhoudsbudget per jaar is 1500eu p/j dus kan er nog even mee door...<_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was het eerste waar ik ook aan dacht, dankzij dit forum, echter dan moet je een motortje horen draaien wanneer ik de motor uitzet. Helaas hoor ik deze niet.

Sowieso doe ik alles uit voordat ik de motor uitdraai trouwens.

De 0,2 a lekstroom kan ook het monteurslampje onder de motorkap zijn trouwens.. :-) of het klokje (alhoewel...).

Morgenochtend alvast in amsterdam nieuwe klemmen en draden halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Pullie,

Ja dat klopt, heb dit euvel ook gelezen op dit forum. Heb vandaag trouwens de kabels vervangen, accu is nog ok trouwens echter ik kreeg wel te horen dat deze wel iets te licht is voor de 6 inline een 70ah is beter.

Ik merkte gelijk dat de motor makkelijker aanslaat met de nieuwe bekabeling, klus klaar dus :unsure:

Op naar de volgende; airco condensor en bijvullen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

-...Tijdens het rijden fluctueert de ampère meter in de auto tussen de 9 en 14, vaak zelfs helemaal op de 9...

Zeker dat het Ampere is en geen Volt ?

Als het een spanningsmeter (V)blijkt te zijn dan is de 9V wel veel te weing..

De laadspanning van de alternator zou rond de 14V moeten liggen.

Grts

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...Tijdens het rijden fluctueert de ampère meter in de auto tussen de 9 en 14, vaak zelfs helemaal op de 9...

Belangrijk gegeven mijns inzien is het nu een voltmeter of een amperemeter.

In je eerste post spreek je over 9 tot 14 A(mpere).

Dit lijkt mij een mogelijk normale waarde.. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een 1990 Jeep fabrieksuit nog een amperemeter heeft.

Als het echter 9 tot 14 V(olt) is, heb je een probleem met je laadspanning en dus zit het probleem waarschijnlijk in je alternator/spanningsregelaar of de bekabeling hiervan.

Dan wordt je batterij niet deftig heropgeladen en komt ze langzaam leeg tijdens het rijden.

Een normale waarde van de laadspanning ligt rond de 14V -> constant.

Als je tijdens het rijden maar 9V hebt, ben je langzaam je batterij aan het leegrijden.

De lekstroom van 0,3 A(mpere) is niet overdreven veel. Zelf zit ik met een gemeten lekstroom van 0,15A, maar ik heb geen radio..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een volt-meter, (op de foto rechts onder), ik had ampere/volt even elkaar gehaald, oeps.

De meter staat/stond altijd iets links van de 14. Soms, tijdens het rijden, verloor hij spanning en klapte deze in het rood soms helemaal naar links.

Bekabeling heb ik nu volledig vervangen, een van de kabels was ook zwaar beschadigd en vertoonde flinke corrosie bij het oog Ik heb er nu twee dagen niet mee gereden, ben erg benieuwd of hij vandaag gelijk start en het niet zwaar heeft. Het vervangen van de alternator (ik weet trouwens niet of ik de CS of SI serie heb) staat op mijn belangrijk, maar niet urgent lijst. Echter als ik problemen blijf houden dan is het wel een klus dat ik prioriteit geef.

post-3935-12873028731001_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

extra? Er zit toch al een massa draad op de accu. Eerlijksheidshalve heb ik die van mij nog niet "gevonden" terwijl ik wel een nieuwe (zo gevlechte) had gekocht :D

Dus... A: waar zit (of hoort te zitten) de oude en B: hoe maak ik de extra massa draad eventueel vast - vanaf de min pool bevestiging aan het blok naar het chassis?

Trouwens, vandaag met de jeep gereden: ging weer niet van harte, motor ging wel aan. Kan aan de kou liggen, echter de volt meter staat nooit mooie op 14V maar iets ervoor (halverwege 14V en eerste streep links). Hij blijft er nu wel constant staan :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Bij de oudere XJ's is er geen korte aarding vanaf de min pool accu nar het chassis.

Alle kontakt met het chassis gaat dan via de aardekabel richting pijlstok op het blok en via het blok door de gewoven strip naar het schutbord.

De bevestiging van de gewoven aan het schutbord is altijd slecht door corrosie en de bevestiging aan de kopbout niet minder.

Dus de meeste jeepers bevestigen een extra aarding, als deze er al niet zit.:blink:

wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

%&_"#$%&_()

Accu is dus weer leeg, baal hier erg van. Ik vrees dat de dynamo vervangen moet worden inclusief een nieuwe accu omdat deze nu volledig ontladen is :bye1:. A la, moest toch gebeuren.

@wagoneer; bedankt voor de tip - ben nog wel zoekende waar de zekeringkast onder de motorkap zit (anybody). Enige die ik kan vinden is onder het stuurkolom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...