theo-cj7 Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Ik ga denk ik voor de 15W40 omdat die wat makkelijker te verkrijgen is. Of dat van Kroon is of een echt A merk denk ik nog even over na <_< Is alleen de vraag waarom er de 20w50 opzat, vaak wordt deze erop gedaan omdat met de dunnere 15w40 de krukaskeerring lekt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Petrus Geplaatst February 4, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Wat me toen verteld is was om de iets grotere toleranties in het blok, door slijtage en grotere toleranties van die tijd op te vangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Maar het valt me wel op dat er nergens een consumenten test te vinden is over de goedkopere en dure merken <_< jawel bij de consumentenbond. daar kwam de hema olie als voordelige keus uit de bus Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 jawel bij de consumentenbond. daar kwam de hema olie als voordelige keus uit de bus Ga ik eens kijken thnx F.M. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Ga ik eens kijken thnx F.M. Beste uit consumenten testen zijn altijd compromissen; niet technisch beste maar altijd voor bepaalde doelgroep. Denk niet dat ze hema olie gebruiken in bijv. rallysport of F1.... Overigens denk ik ook niet dat onze motoren echt kieskeurig zijn, we maken niet echt veel rpm's en de toleranties zijn ook niet klein. Gebruik tot nu toe Brezan eigen merk (Brega) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Ik ben het wel met ricardo eens. Het zit denk ik ook tussen de oren,dat wij merk produckten willen kopen ipv de naamloze Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Ik heb een tijdje olie van de Makro (€6 /5L) in mij daily gegooid. Verbruik olie ging omhoog, en had het idee dat het blokkie wat minder "vrolijk" rondliep. Sindsdien merkolie (valvoline & kroon). CJ7 heeft altijd merkolie gekregen, had geen zin om voor een paar knaken verschil weer een motorwissel te riskeren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Ik ben het wel met ricardo eens. Het zit denk ik ook tussen de oren,dat wij merk produckten willen kopen ipv de naamloze Tsja, je hoeft me niet te geloven. Ieder het zijne. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Ik denk dat de kwaliteitsmarge waarbinnen de diverse olie�n zich bevinden voor de oude (qua ontwerp dan) Jeep motoren niet een wezenlijke factor is. We halen een specifiek vermogen van vaak niet eens 40 pk/liter. Turbo-belasting is er niet evenmin als hoge toeren. Met een modere turbo-diesel met 120 pk uit 1500 cc zou ik me wel zorgen maken. De enige bedreiging die ik zo zie is het feit dat velen niet regelmatig lange(re) ritten maken. Bij veel korte ritten zijn benzinecondensatie (tenzij je op LPG rijdt) en vocht in de olie serieuze aspecten. Mindere kwaliteit olie zal wellicht minder of minder effici�nte dopes bevatten om hier goed mee om te gaan. Regelmatig verversen is daarom ook of misschien zelfs juist bij minder intensief gebruik erg belangrijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reservoir Dogs Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Ik denk dat de kwaliteitsmarge waarbinnen de diverse olie�n zich bevinden voor de oude (qua ontwerp dan) Jeep motoren niet een wezenlijke factor is. We halen een specifiek vermogen van vaak niet eens 40 pk/liter. Turbo-belasting is er niet evenmin als hoge toeren. Met een modere turbo-diesel met 120 pk uit 1500 cc zou ik me wel zorgen maken.De enige bedreiging die ik zo zie is het feit dat velen niet regelmatig lange(re) ritten maken. Bij veel korte ritten zijn benzinecondensatie (tenzij je op LPG rijdt) en vocht in de olie serieuze aspecten. Mindere kwaliteit olie zal wellicht minder of minder effici�nte dopes bevatten om hier goed mee om te gaan. Regelmatig verversen is daarom ook of misschien zelfs juist bij minder intensief gebruik erg belangrijk. precies,kan het niet beter verwoorden............ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 precies,kan het niet beter verwoorden............ Toch gooi ik er nog een statement tegenaan: De B-keus olie�n van vandaag voldoen nog altijd ruimschoots aan de eisen die gesteld werden in de tijd van introductie van onze motoren..... En terug naar de oorspronkelijke vraag: Voor mij is Kroon een leverancier die zeer serieus met smeermiddelen bezig is. Daar durf ik m'n olie wel te kopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bonusheld Geplaatst February 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2010 Als we het er wel allemaal over eens zijn dat het olieverbuik op zijn gunstigst royaal is, en op zijn ongunstigst gelijk is aan de stroom olie die onder uit je blok loopt bij normaal gebruik: Waarom is veroudering van je olie dan een argument om te kiezen tussen verschillende fabrikanten: de olie krijgt (in ieder geval in mijn autootje) niet eens de kans om oud te worden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 11, 2010 (bewerkt) Als we het er wel allemaal over eens zijn dat het olieverbuik op zijn gunstigst royaal is, en op zijn ongunstigst gelijk is aan de stroom olie die onder uit je blok loopt bij normaal gebruik:Waarom is veroudering van je olie dan een argument om te kiezen tussen verschillende fabrikanten: de olie krijgt (in ieder geval in mijn autootje) niet eens de kans om oud te worden Veroudering is niet zozeer een kwestie van tijd of zelfs van kilometers alleen. Je motor wordt -met name in koude toestand- bloot gesteld aan vocht door condensatie en smeerolieverdunning doordat de cylinderwand zo koud is dat de benzine erop condenseert en de oliefilm verdunt. Vocht en benzine komen in de olie terecht. Om te voorkomen dat de smerende eigenschappen al te zeer worden aangetast, zitten er toevoegingen, zogenaamde dopes of additieven, in de olie om -vooral- het vocht in te kapselen (de benzine verdampt al snel weer). Als de dopes verzadigd zijn neemt de smerende eigenschap van de olie snel af. De olie is dan 'verouderd', zonder dat-ie noodzakelijkerwijze oud is. Herkenbaar is de bekende 'mayonnaise'. Wanneer je een lange rit maakt waarbij de motor gedurende langere tijd door en door warm wordt, verdampt het water en wordt de olie weer 'beter'. Veel korte ritjes, vooral 's winters, zijn dus de pest voor je olie en daarmee voor je motor. Daarnaast komen er verbrandingsresten in je olie (roet) door de toch altijd aanwezige lekkage van verbrandingsgassen langs de zuigerveren. Hierdoor kleurt je motorolie ook zwart. Ook hiervoor zijn dopes aanwezig om ze 'onschadelijk te maken. Bij korte ritten 'op de choke' is de roetbelasting extra groot. Roet gaat er niet meer uit. Al de olie verzadigd is, is-ie aan vervanging toe. February 11, 2010 bewerkt door l'ours alpin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Petrus Geplaatst August 8, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2010 Ik heb er nu sinds een tijdje Valvoline 20W50 inzitten, en raar genoeg is het olieverbruik minder geworden dan voorheen met Kroon. Tis er nog wel en er moet zeker naar gekeken worden maar toch.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst October 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2010 Aangezien er nog geen echt antwoord is gegeven op de vraag wat nou slechte olie is stel ik maar de volgende vraag: wat is dan (erg) goede olie? Zie hier voornamelijk Valvoline en Kroon voorbij komen maar met name over Kroon hoor ik verschillende verhalen. Ik geloof dat er wel meer verschil is tussen de verschillende oliën dan alleen de verpakking. Was gisteren even aan het rondkijken voor olie voor de diffs (75w140 incl LS) en daar kwam eigenlijk vooral Castrol naar voren. Is Castrol bijvoorbeeld een merk dat de goedkeuring hier kan wegdragen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RobV8 Geplaatst October 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2010 Castrol en valvoline zijn goed, Kroon is ook een prima olie, en MPM gebruik ik ook vaak, voordeel van de laatste is dat van 20w50 tot 5w30 kunnen leveren en alles ertussenin gr rob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst October 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2010 Het is onmogelijk om een merk of type olie goed of slecht te noemen als je er zelf geen meetbare parameters aan kan hangen (smerende werking, activiteit dope in olie, hoe lang gaat de olie mee, etc). Of wij nu een voorkeur hebben voor het één of het andere merk blijft subjectief en heeft dus weinig waarde voor de toepassing, hooguit gezien worden als peer-pressure. Wil je een "goede" olie, dan kan je naar mijn mening het beste een A-merk nemen. Kroon en Valvoline zijn dat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst October 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 8, 2010 hmtja, het zou op ervaring gebaseerd kunnen zijn bijvoorbeeld? Veel dopes in een olie kan biiv niet wenselijk zijn en ondanks dat er 5w30 aangeraden wordt (volgens boekje, dus bij een nieuwe) zou een andere waarde misschien beter werken bij motoren op leeftijd? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst October 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 13, 2010 Kent iemand dit? Kruibergolie Achsöl http://www.dekruibergolie.nl/index.php/kruiberg_nl/achsol-gm-75w140-1-liter.html Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.