Spring naar bijdragen

Kroon olie slecht?


Petrus
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 68
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ga ik eens kijken thnx F.M.

Beste uit consumenten testen zijn altijd compromissen; niet technisch beste maar altijd voor bepaalde doelgroep.

Denk niet dat ze hema olie gebruiken in bijv. rallysport of F1....

Overigens denk ik ook niet dat onze motoren echt kieskeurig zijn, we maken niet echt veel rpm's en de toleranties zijn ook niet klein.

Gebruik tot nu toe Brezan eigen merk (Brega)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een tijdje olie van de Makro (€6 /5L) in mij daily gegooid. Verbruik olie ging omhoog, en had het idee dat het blokkie wat minder "vrolijk" rondliep. Sindsdien merkolie (valvoline & kroon). CJ7 heeft altijd merkolie gekregen, had geen zin om voor een paar knaken verschil weer een motorwissel te riskeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat de kwaliteitsmarge waarbinnen de diverse olie�n zich bevinden voor de oude (qua ontwerp dan) Jeep motoren niet een wezenlijke factor is. We halen een specifiek vermogen van vaak niet eens 40 pk/liter. Turbo-belasting is er niet evenmin als hoge toeren. Met een modere turbo-diesel met 120 pk uit 1500 cc zou ik me wel zorgen maken.

De enige bedreiging die ik zo zie is het feit dat velen niet regelmatig lange(re) ritten maken. Bij veel korte ritten zijn benzinecondensatie (tenzij je op LPG rijdt) en vocht in de olie serieuze aspecten. Mindere kwaliteit olie zal wellicht minder of minder effici�nte dopes bevatten om hier goed mee om te gaan. Regelmatig verversen is daarom ook of misschien zelfs juist bij minder intensief gebruik erg belangrijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat de kwaliteitsmarge waarbinnen de diverse olie�n zich bevinden voor de oude (qua ontwerp dan) Jeep motoren niet een wezenlijke factor is. We halen een specifiek vermogen van vaak niet eens 40 pk/liter. Turbo-belasting is er niet evenmin als hoge toeren. Met een modere turbo-diesel met 120 pk uit 1500 cc zou ik me wel zorgen maken.

De enige bedreiging die ik zo zie is het feit dat velen niet regelmatig lange(re) ritten maken. Bij veel korte ritten zijn benzinecondensatie (tenzij je op LPG rijdt) en vocht in de olie serieuze aspecten. Mindere kwaliteit olie zal wellicht minder of minder effici�nte dopes bevatten om hier goed mee om te gaan. Regelmatig verversen is daarom ook of misschien zelfs juist bij minder intensief gebruik erg belangrijk.

precies,kan het niet beter verwoorden............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

precies,kan het niet beter verwoorden............

Toch gooi ik er nog een statement tegenaan:

De B-keus olie�n van vandaag voldoen nog altijd ruimschoots aan de eisen die gesteld werden in de tijd van introductie van onze motoren.....

En terug naar de oorspronkelijke vraag:

Voor mij is Kroon een leverancier die zeer serieus met smeermiddelen bezig is. Daar durf ik m'n olie wel te kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als we het er wel allemaal over eens zijn dat het olieverbuik op zijn gunstigst royaal is, en op zijn ongunstigst gelijk is aan de stroom olie die onder uit je blok loopt bij normaal gebruik:

Waarom is veroudering van je olie dan een argument om te kiezen tussen verschillende fabrikanten: de olie krijgt (in ieder geval in mijn autootje) niet eens de kans om oud te worden :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als we het er wel allemaal over eens zijn dat het olieverbuik op zijn gunstigst royaal is, en op zijn ongunstigst gelijk is aan de stroom olie die onder uit je blok loopt bij normaal gebruik:

Waarom is veroudering van je olie dan een argument om te kiezen tussen verschillende fabrikanten: de olie krijgt (in ieder geval in mijn autootje) niet eens de kans om oud te worden :wacko:

Veroudering is niet zozeer een kwestie van tijd of zelfs van kilometers alleen.

Je motor wordt -met name in koude toestand- bloot gesteld aan vocht door condensatie en smeerolieverdunning doordat de cylinderwand zo koud is dat de benzine erop condenseert en de oliefilm verdunt. Vocht en benzine komen in de olie terecht. Om te voorkomen dat de smerende eigenschappen al te zeer worden aangetast, zitten er toevoegingen, zogenaamde dopes of additieven, in de olie om -vooral- het vocht in te kapselen (de benzine verdampt al snel weer). Als de dopes verzadigd zijn neemt de smerende eigenschap van de olie snel af. De olie is dan 'verouderd', zonder dat-ie noodzakelijkerwijze oud is. Herkenbaar is de bekende 'mayonnaise'.

Wanneer je een lange rit maakt waarbij de motor gedurende langere tijd door en door warm wordt, verdampt het water en wordt de olie weer 'beter'. Veel korte ritjes, vooral 's winters, zijn dus de pest voor je olie en daarmee voor je motor.

Daarnaast komen er verbrandingsresten in je olie (roet) door de toch altijd aanwezige lekkage van verbrandingsgassen langs de zuigerveren. Hierdoor kleurt je motorolie ook zwart. Ook hiervoor zijn dopes aanwezig om ze 'onschadelijk te maken. Bij korte ritten 'op de choke' is de roetbelasting extra groot. Roet gaat er niet meer uit. Al de olie verzadigd is, is-ie aan vervanging toe.

bewerkt door l'ours alpin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Aangezien er nog geen echt antwoord is gegeven op de vraag wat nou slechte olie is stel ik maar de volgende vraag: wat is dan (erg) goede olie? Zie hier voornamelijk Valvoline en Kroon voorbij komen maar met name over Kroon hoor ik verschillende verhalen. Ik geloof dat er wel meer verschil is tussen de verschillende oliën dan alleen de verpakking. Was gisteren even aan het rondkijken voor olie voor de diffs (75w140 incl LS) en daar kwam eigenlijk vooral Castrol naar voren. Is Castrol bijvoorbeeld een merk dat de goedkeuring hier kan wegdragen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is onmogelijk om een merk of type olie goed of slecht te noemen als je er zelf geen meetbare parameters aan kan hangen (smerende werking, activiteit dope in olie, hoe lang gaat de olie mee, etc).

Of wij nu een voorkeur hebben voor het één of het andere merk blijft subjectief en heeft dus weinig waarde voor de toepassing, hooguit gezien worden als peer-pressure.

Wil je een "goede" olie, dan kan je naar mijn mening het beste een A-merk nemen. Kroon en Valvoline zijn dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmtja, het zou op ervaring gebaseerd kunnen zijn bijvoorbeeld? Veel dopes in een olie kan biiv niet wenselijk zijn en ondanks dat er 5w30 aangeraden wordt (volgens boekje, dus bij een nieuwe) zou een andere waarde misschien beter werken bij motoren op leeftijd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...