Rickstra Geplaatst February 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 2, 2010 (bewerkt) Hallo, En hier reeds mijn tweede vraag; onlangs een lange afstand gereden met mijn '96 CG 4.0. Bij parkeren merkte ik dat het toerental stationair omhoog ging naar zo'n 1200 rpm. Heb hier verder niet bij stil gestaan, maar toen ik een uur later de auto weer starte, liep deze erg onregelmatig (plofte). De Prins G3 installatie sprong in een storing, waarna ik alleen op benzine kon rijden. Ook op benzine loopt de motor onregelmatig. Eenmaal op de snelweg loopt de motor verder goed, maar gaat niet naar overdrive. Wanneer ik cruisecontrol inschakel, wil hij wel in overdrive. Denk zelf aan een defecte sensor of motormanagement. Kan iemand mij hier wat meer over zeggen? Alvast bedankt voor de moeite. Diederik. February 2, 2010 bewerkt door Kameel apart topic van gemaakt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eeeeeek Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Ik denk dat het de nokkenas sensor is. Die stuurt de onsteking timing aan. Wanneer die niet goed wertk, start de motor niet of de motor gaat willekeurig ontsteken wat de ploffen veroorzaakt. Kijk uit want dit kan je inlaatspruitstuk beschadigen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GCJosh Geplaatst February 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2010 En.... al opgelost? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rickstra Geplaatst February 8, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2010 Ik denk dat het de nokkenas sensor is. Die stuurt de onsteking timing aan. Wanneer die niet goed wertk, start de motor niet of de motor gaat willekeurig ontsteken wat de ploffen veroorzaakt. Kijk uit want dit kan je inlaatspruitstuk beschadigen. En.... al opgelost? Bedankt voor de reactie's. Een vriend van me kwam met de opmerking dat het ook wel eens vocht kon zijn. Na alle electrische punten (sensors etc) te hebben behandeld, liep de auto alweer een stuk beter. Alleen stationair nog wat onregelmatig en dan met name op benzine. Op benzine 'danst'de auto wat in toeren en heb ik het idee dat het mogelijk de stationair-sensor is? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2010 Hoi Probeer eens een reset, wil dat niet helpen fout code's uitlezen. Anders stappenmotor ff reinigen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GCJosh Geplaatst February 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2010 Dacht inderdaad ook aan stappenmotor reinigen. Luchtfilterslang van intake afhalen, motor starten en ff lekker aan de gang gaan door remmenreiniger op je gasklep te spuiten. Vaak door ophoping van koolaanslag blijft je stappenmotortje een beetje plakken. Zeker een veelvoorkomend probleem met de V8 motoren maar wellicht dat het ook helpt bij jouw 6 cilinder. Alsde motor nog ploft op gas zou ik ook even naar de bougiekabels en bougies kijken. Bougiekabels adviseer ik om de 100.000km gewoon te vervangen als je op gas rijdt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eeeeeek Geplaatst February 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2010 Het kan ook zijn dat je klepzittingen (en evt, kleppen) versleten zijn tgv LPG rijden. Voor weinig kan je een compressiemeter kopen en dan in een bougiegat draaien even starten en de compressie meten. Grz, Ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rickstra Geplaatst February 9, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2010 Bedankt weer voor de reacties. Ben er erg blij mee. Heb inmiddels een reset gedaan. Geen effect. Zal nu eerst jullie advies opvolgen om de stappenmotor eens te reinigen. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rickstra Geplaatst February 14, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 14, 2010 Airintake losgehaald. De klep en het huis zagen er brandschoon uit. Toch voor de zekerheid met remmenreiniger aan de gang gegaan. Heeft niet het gewenste effect gehad. Blijft stationair hoog in de toeren (1200-1400). Kan het toch niet een sensor zijn, bijv. die de lucht regelt? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 14, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 14, 2010 Dat zou ook kunnen idd,maar dan zou je moeten kijken welke sensoren dat allemaal regelen en dan 1 voor 1 vervangen. Maar kan je hem niet op terug stellen op je verdamper? Of wat beter is rij ff langs een gas boer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gerrit Geplaatst February 14, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 14, 2010 Het zou ook nog een temperatuur sensor kunnen zijn. Er zitten 2 in. Eentje gaat naar je dash om je temp. meter aan te sturen. De andere gaat rechtstreeks naar je ECM. Als deze 2e defect is zou de ECM constant een koude motor meten en krijg je een hoger toerental met een mengsel wat niet goed is. Hier door zou je bij LPG lichte backfires kunnen krijgen. (mijn eerste ZJ had dit namelijk) Maar zoals gezegd wordt, het kan ook iets anders zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rickstra Geplaatst February 20, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2010 (bewerkt) Allen, Het mysterie is opgelost! De stappenmotor was defect. Deze vervangen en de auto loopt weer als een zonnetje op gas en benzine. Stationair loopt hij nu ook weer rustig. Bedankt voor al jullie reacties! Rick February 20, 2010 bewerkt door Rickstra Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.