Spring naar bijdragen

Onregelmatig op gas en benzine


Recommended Posts

Hallo,

En hier reeds mijn tweede vraag; onlangs een lange afstand gereden met mijn '96 CG 4.0. Bij parkeren merkte ik dat het toerental stationair omhoog ging naar zo'n 1200 rpm. Heb hier verder niet bij stil gestaan, maar toen ik een uur later de auto weer starte, liep deze erg onregelmatig (plofte). De Prins G3 installatie sprong in een storing, waarna ik alleen op benzine kon rijden. Ook op benzine loopt de motor onregelmatig. Eenmaal op de snelweg loopt de motor verder goed, maar gaat niet naar overdrive. Wanneer ik cruisecontrol inschakel, wil hij wel in overdrive. Denk zelf aan een defecte sensor of motormanagement.

Kan iemand mij hier wat meer over zeggen?

Alvast bedankt voor de moeite.

Diederik.

bewerkt door Kameel
apart topic van gemaakt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het de nokkenas sensor is. Die stuurt de onsteking timing aan. Wanneer die niet goed wertk, start de motor niet of de motor gaat willekeurig ontsteken wat de ploffen veroorzaakt. Kijk uit want dit kan je inlaatspruitstuk beschadigen.
En.... al opgelost?

Bedankt voor de reactie's. Een vriend van me kwam met de opmerking dat het ook wel eens vocht kon zijn. Na alle electrische punten (sensors etc) te hebben behandeld, liep de auto alweer een stuk beter. Alleen stationair nog wat onregelmatig en dan met name op benzine. Op benzine 'danst'de auto wat in toeren en heb ik het idee dat het mogelijk de stationair-sensor is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dacht inderdaad ook aan stappenmotor reinigen.

Luchtfilterslang van intake afhalen, motor starten en ff lekker aan de gang gaan door remmenreiniger op je gasklep te spuiten.

Vaak door ophoping van koolaanslag blijft je stappenmotortje een beetje plakken. Zeker een veelvoorkomend probleem met de V8 motoren maar wellicht dat het ook helpt bij jouw 6 cilinder.

Alsde motor nog ploft op gas zou ik ook even naar de bougiekabels en bougies kijken.

Bougiekabels adviseer ik om de 100.000km gewoon te vervangen als je op gas rijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Airintake losgehaald. De klep en het huis zagen er brandschoon uit. Toch voor de zekerheid met remmenreiniger aan de gang gegaan. Heeft niet het gewenste effect gehad. Blijft stationair hoog in de toeren (1200-1400). Kan het toch niet een sensor zijn, bijv. die de lucht regelt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou ook nog een temperatuur sensor kunnen zijn.

Er zitten 2 in. Eentje gaat naar je dash om je temp. meter aan te sturen.

De andere gaat rechtstreeks naar je ECM.

Als deze 2e defect is zou de ECM constant een koude motor meten en krijg je een hoger toerental met een mengsel wat niet goed is.

Hier door zou je bij LPG lichte backfires kunnen krijgen.

(mijn eerste ZJ had dit namelijk)

Maar zoals gezegd wordt, het kan ook iets anders zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...