Arthur623 Geplaatst January 24, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2010 Beste jeepers, Mijn Jeep Cherokee XJ uit 1990 is helemaal perfect, op een tal van electrische problemen na. Ik heb ze op een rijtje gezet, en wil eerst kijken wat ik zelf kan doen voordat ik hem naar een specialist breng en een hoop geld kwijt ben. Per probleem heb ik ook aangegeven wat ik al geprobeerd heb, en ik heb uiteraard voor alle problemen eerst de zoekfunctie gebruikt. 1. Verlichting digitaal dashboardklokje werkt opeens niet meer. Klokje zelf werkt nog wel want de tijd veranderd. Zekering is in orde. 2. Openen bestuurdersdeur middels CV met afstandsbediening werkt vaak niet. Alle andere deuren gaan wel open, en ook de knop bij de bestuurdersdeur beweegt wel wat, maar het lijkt alsof het openen gewoon niet met genoeg kracht plaats vind. Heb het mechanisme in de bestuurdersdeur al via het verwijderen van het bedieningspaneel gesmeerd en geolied. Openen en sluiten van de deur via CV knop in deur werkt wel altijd. Vooral als de auto rijd lijkt alles wat soepeler en met meer kracht te verlopen. Toen ik recent mijn accu verving ging alles ook een poosje beter. Het lijkt dus dat er gewoon iets te weinig vermogen is? Wellicht een grotere, sterkere accu plaatsen? 3. Linkerbuitenspiegel werkt niet electrisch. Zekering is in orde. 4. Verlichting aircopaneel werkt niet. Zekering is in orde. 5. Cruise control werkt niet. Zekering is in orde. 6. Interval/Delay ruitenwisser werkt niet. Kan de interval dus niet trapsgewijs aanpassen, gaat alleen snel of niet. Zekering is in orde. 7. Alle electrische ramen doen het bijna niet, ze bewegen wel een klein beetje maar hebben te weinig kracht om helemaal open of dicht te gaan. Wederom vermogensprobleem of motortjes vervangen/smeren? Alvast bedankt voor de reacties. Indien er overigens een lid is dat wat geld wil verdienen door alles in een klap te proberen te verhelpen, let me know. Ik heb er wel wat voor over om mijn jeep tiptop te krijgen. Want verder is de auto motorisch en optisch echt een plaatje. Grtz Arthur Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 24, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2010 Doe de verbindingen van de deurstijl naar het bestuurders portier maar eens goed controleren. Grote kans dat je cv en raam en spiegel problemen hier zijn oorsprong vinden. Veel loopt via het schakel paneel in deze deur. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arthur623 Geplaatst January 24, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2010 Je bedoelt de kabels en draden controleren op kabelbreuk? Want dat kan het niet zijn toch want er is wel spanning, alleen te weinig. Hoe kan dat precies komen door dat paneel? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst January 24, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2010 Te weinig spanning ? Hoeveel volt meet je en tussen wat meet je ? Als je bijv. 8 volt meet kan het goed zijn dat de spanning niet via de juiste draad komt , maar door een sluipweg... ik geef een voorbeeld: je hebt vast al Italiaanse wagens gezien, of Franse, waarvan de achterverlichting meeknippert met de knipperlichten en alles zwak gaat branden... Wel, dit is een typisch voorbeeld van geoxideerde aansluitingen, waarbij de stroom in plaats van + naar - loopt via de massa, de stroom een sluipweg moet zoeken via een andere verbruiker. Dan krijg je dit fenomeen. Voor je deuren kan het dus ook zijn, dat er ergens in het volledige circuit een geoxideerde verbinding zit of een draadbreuk. Maar zonder schema ben je nergens, want je weet niet wat je meet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 24, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2010 Eerst meten, dan meten tijdens het gebruik. Wordt de spanning veel minder of valt hij weg, draadbreuk, geoxideerde contacten of slecht massa. Een schema helpt enorm, doe maar eens een FSM downloaden. En..... meten is weten! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst January 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 (bewerkt) Hallo. Dit is een zaak van lange adem. Ik zou alle zekeringen vernieuwen en/of kontakten schoonmaken.Ook alle relais met hun onderaansluitingen. Dan de kabels en klemmen van de accu goed nakijken. Gebruik een Multimeter om de weerstand te meten. Is er een aparte aarding vanuit de accu naar het frame? Veel connectors lijken van buiten ok, echter vaak niet te vertrouwen, dus open maken en controleren. Dit geldt ook voor aardingen van lampen en dashbord. Achter het linker binnenscherm zitten ook connectors! Deze willen weleens in regenwater liggen, wat niet weg kan. Kijk ook eens op de aardingsaansluiting schema's. Zie Post: Heel veel aardingen wim January 25, 2010 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arthur623 Geplaatst January 26, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 Bedankt voor de info. Dit gaat me echter boven mijn pet. Ik zal jullie tips moeten gaan uitprinten en uitbesteden:) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst January 26, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 Bedankt voor de info. Dit gaat me echter boven mijn pet. Ik zal jullie tips moeten gaan uitprinten en uitbesteden:) Hallo. Arthur. Zo te oordelen aan je eerste post, valt het best wel mee die kennis van jouw. Het begin was er toch al? Dus zet af die pet en begin er gewoon aan. Je kan toch af en toe wat aan ons vragen? Niet dat dit forum alles weet. haha:whistle: wim Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arthur623 Geplaatst January 30, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 30, 2010 (bewerkt) Hallo. Arthur. Zo te oordelen aan je eerste post, valt het best wel mee die kennis van jouw. Het begin was er toch al?Dus zet af die pet en begin er gewoon aan. Je kan toch af en toe wat aan ons vragen? Niet dat dit forum alles weet. haha:whistle: wim Beste Wim, Bedankt voor het in mij gestelde vertrouwen, maar het is mij toch echt te technisch. Mijn beginpost lijkt misschien anders aan te geven, maar dat is meer omdat ik gewoon alles logisch zonder enige kennis heb geprobeerd te beschrijven. Weet er iemand een Jeep kenner die dit soort dingen leuk vind om aan te pakken en daar ook wat bij wil verdienen? Oja, nog een vraagje: welke accu moet er in een '90 XJ lo? ik heb er nu een met 12V 55Ah(20h). Zou er misschien een accu inkunnen met 12V 100Ah(20h)? January 30, 2010 bewerkt door Arthur623 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst January 31, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2010 Hallo. Ik probeer zelf ook altijd een zo groot mogelijke accu te monteren. Als het dus kan zou ik dat doen. De reserve power is dus wat groter, vooral in koude tijden. wim Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
NiMi Geplaatst January 31, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2010 ik heb net een Bosch S3 56AH / 480A(EN) / 20H gemonteerd past prima en hij strat prima ook met het koude weer van de afgelopen tijd. Kostte mij 100 eur maar met starten wil ik geen risico lopen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arthur623 Geplaatst May 31, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2010 Inmiddels is de lijst met problemen iets korter geworden. Graag zou ik weten of iemand tegen vergoeding (in ieder geval) de volgende problemen zou kunnen nakijken: - Cruise control die niet werkt - Interval ruitenwisser - verlichting airco-paneel - ramen bestuurderszijde Ik woon in omgeving Rotterdam en best bereid een stuk te rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Achterberg Geplaatst June 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2010 Beste jeepers,Mijn Jeep Cherokee XJ uit 1990 is helemaal perfect, op een tal van electrische problemen na. Ik heb ze op een rijtje gezet, en wil eerst kijken wat ik zelf kan doen voordat ik hem naar een specialist breng en een hoop geld kwijt ben. Per probleem heb ik ook aangegeven wat ik al geprobeerd heb, en ik heb uiteraard voor alle problemen eerst de zoekfunctie gebruikt. 1. Verlichting digitaal dashboardklokje werkt opeens niet meer. Klokje zelf werkt nog wel want de tijd veranderd. Zekering is in orde. 2. Openen bestuurdersdeur middels CV met afstandsbediening werkt vaak niet. Alle andere deuren gaan wel open, en ook de knop bij de bestuurdersdeur beweegt wel wat, maar het lijkt alsof het openen gewoon niet met genoeg kracht plaats vind. Heb het mechanisme in de bestuurdersdeur al via het verwijderen van het bedieningspaneel gesmeerd en geolied. Openen en sluiten van de deur via CV knop in deur werkt wel altijd. Vooral als de auto rijd lijkt alles wat soepeler en met meer kracht te verlopen. Toen ik recent mijn accu verving ging alles ook een poosje beter. Het lijkt dus dat er gewoon iets te weinig vermogen is? Wellicht een grotere, sterkere accu plaatsen? 3. Linkerbuitenspiegel werkt niet electrisch. Zekering is in orde. 4. Verlichting aircopaneel werkt niet. Zekering is in orde. 5. Cruise control werkt niet. Zekering is in orde. 6. Interval/Delay ruitenwisser werkt niet. Kan de interval dus niet trapsgewijs aanpassen, gaat alleen snel of niet. Zekering is in orde. 7. Alle electrische ramen doen het bijna niet, ze bewegen wel een klein beetje maar hebben te weinig kracht om helemaal open of dicht te gaan. Wederom vermogensprobleem of motortjes vervangen/smeren? Alvast bedankt voor de reacties. Indien er overigens een lid is dat wat geld wil verdienen door alles in een klap te proberen te verhelpen, let me know. Ik heb er wel wat voor over om mijn jeep tiptop te krijgen. Want verder is de auto motorisch en optisch echt een plaatje. Grtz Arthur Hallo Arthur, Ik heb kortgeleden een Cherokee XJ van 1989 gekocht en ook nogal wat elektrische problemen. Mocht je iemand vinden die dit voor niet te veel geld op kan lossen laat me dat dan even weten aub. Met vriendelijke groet, Erik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arthur623 Geplaatst June 3, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 3, 2010 Ja, is goed. Andersom natuurlijk ook. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 3, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 3, 2010 Inmiddels is de lijst met problemen iets korter geworden. Graag zou ik weten of iemand tegen vergoeding (in ieder geval) de volgende problemen zou kunnen nakijken: - Cruise control die niet werkt - Interval ruitenwisser - verlichting airco-paneel - ramen bestuurderszijde Ik woon in omgeving Rotterdam en best bereid een stuk te rijden. Jeeped is de "Jeepdoktor" in Rotterdam, doe 'm eens een PBtje..... -klik- Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.