janzee Geplaatst January 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2010 Mijn voltmeter (Wrangler YJ-1993) geeft ruim 15 aan, gaat richting rood.... De accu is een jaar oud, onderhoudsvrije gel versie. Ik heb verder geen extra accessoires gemonteerd. Normaal staat metertje altijd netjes onder de 14. Kan het zijn dat de dynamo aan vervanging toe is??<_< Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst January 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2010 Hoi Jan, Bij een 12 Volt systeem is 14,2 de maximale Laadspanning Ik zou het gewoon even meten op de accu met een multimeter. Meten is weten <_< Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst January 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2010 Misschien een stekkerverbinding aan het corroderen, zoals ik had? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
janzee Geplaatst January 17, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2010 Misschien een stekkerverbinding aan het corroderen, zoals ik had? ik heb gemeten, hij lebvert, met draaiende motor,rond de 20v af. Ik neem aan dat dit niet goed is...... De auto staat altijd binnen, en na 4x4 rijden maak ik alles schoon en gaat alles in de WD40. Corrosie denk ik niet zo snel aan....... Dynamo heeft al wel een paar keer flinke hap modder gehad....... Graag jullie mening, en als er vervangen moet worden, kan je zo'n ding ook laten reviseren of moet je gelijk aan nieuw? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
David® Geplaatst February 27, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 27, 2010 ik heb gemeten, hij levert, met draaiende motor,rond de 20v af. Ik neem aan dat dit niet goed is...... De auto staat altijd binnen, en na 4x4 rijden maak ik alles schoon en gaat alles in de WD40. Corrosie denk ik niet zo snel aan....... Dynamo heeft al wel een paar keer flinke hap modder gehad....... Graag jullie mening, en als er vervangen moet worden, kan je zo'n ding ook laten reviseren of moet je gelijk aan nieuw? Klinkt als spanningsregelaar kapot. Dat hoeft niet het einde van de wereld te zijn of heel duur. Tientjeswerk. Als het er 1 is met een interne spanningsregelaar kan je hem vrij gemakkelijk laten testen bij een dynamospecialist op een testbank. succes! David. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst February 27, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 27, 2010 Ik kan uit betrouwbare bron vermelden dat het probleem opgelost is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
beagle Geplaatst February 27, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 27, 2010 Ik kan uit betrouwbare bron vermelden dat het probleem opgelost is. Blijft voor ons wel de vraag ; wat was het probleem? en hoe opgelost? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
janzee Geplaatst February 28, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2010 Blijft voor ons wel de vraag ; wat was het probleem? en hoe opgelost? De aanleiding was; het oplopen van de Voltmeter richting rood. Te hoge laadspanning dus, dacht ik. Met een geleende multimeter meette ik aan de accu, met lopende motor 20V (!). Na wat navraag, blijkt de regelaar in de computer vd motor te zitten. Dat zou dus een dure reparatie (kunnen) worden! Toch eerst maar even in Rotterdam een nieuwe dynamo gehaald en geplaatst, tevens alle aansluitingen schoongemaakt en ingespoten met WD40. Motor laten draaien, multimeter er op, NOG 20V!! Terwijl de meter in de auto weer netjes rond de 14V stond........ Na zeer gewaardeerde assistentie van dorpsgenoot MOTO (bekend van dit forum), met ZIJN multimeter de boel nagemeten; 14V aan de accu, niks aan de hand dus! BLIJKT MIJN GELEENDE MULTIMETER DEFECT TE ZIJN..........:blink:. Uitslag van de meter in de auto zal waarschijnlijk een massa/pekel/bagger probleempje geweest zijn........... Maarja, in ieder geval een nieuwe dynamo er in zitten! Bedankt voor de reacties! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.