Spring naar bijdragen

Dynamo defect??


janzee
 Share

Recommended Posts

Mijn voltmeter (Wrangler YJ-1993) geeft ruim 15 aan, gaat richting rood.... De accu is een jaar oud, onderhoudsvrije gel versie. Ik heb verder geen extra accessoires gemonteerd. Normaal staat metertje altijd netjes onder de 14. Kan het zijn dat de dynamo aan vervanging toe is??<_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een stekkerverbinding aan het corroderen, zoals ik had?

ik heb gemeten, hij lebvert, met draaiende motor,rond de 20v af. Ik neem aan dat dit niet goed is...... De auto staat altijd binnen, en na 4x4 rijden maak ik alles schoon en gaat alles in de WD40. Corrosie denk ik niet zo snel aan....... Dynamo heeft al wel een paar keer flinke hap modder gehad....... Graag jullie mening, en als er vervangen moet worden, kan je zo'n ding ook laten reviseren of moet je gelijk aan nieuw?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
ik heb gemeten, hij levert, met draaiende motor,rond de 20v af. Ik neem aan dat dit niet goed is...... De auto staat altijd binnen, en na 4x4 rijden maak ik alles schoon en gaat alles in de WD40. Corrosie denk ik niet zo snel aan....... Dynamo heeft al wel een paar keer flinke hap modder gehad....... Graag jullie mening, en als er vervangen moet worden, kan je zo'n ding ook laten reviseren of moet je gelijk aan nieuw?

Klinkt als spanningsregelaar kapot. Dat hoeft niet het einde van de wereld te zijn of heel duur. Tientjeswerk.

Als het er 1 is met een interne spanningsregelaar kan je hem vrij gemakkelijk laten testen bij een dynamospecialist op een testbank.

succes!

David.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijft voor ons wel de vraag ;

wat was het probleem?;)

en hoe opgelost?:D

De aanleiding was; het oplopen van de Voltmeter richting rood. Te hoge laadspanning dus, dacht ik. Met een geleende multimeter meette ik aan de accu, met lopende motor 20V (!). Na wat navraag, blijkt de regelaar in de computer vd motor te zitten. Dat zou dus een dure reparatie (kunnen) worden!

Toch eerst maar even in Rotterdam een nieuwe dynamo gehaald en geplaatst, tevens alle aansluitingen schoongemaakt en ingespoten met WD40. Motor laten draaien, multimeter er op, NOG 20V!!;):wacko: Terwijl de meter in de auto weer netjes rond de 14V stond........

Na zeer gewaardeerde assistentie van dorpsgenoot MOTO (bekend van dit forum), met ZIJN multimeter de boel nagemeten; 14V aan de accu, niks aan de hand dus! BLIJKT MIJN GELEENDE MULTIMETER DEFECT TE ZIJN..........:blink::blink::blink:.

Uitslag van de meter in de auto zal waarschijnlijk een massa/pekel/bagger probleempje geweest zijn........... Maarja, in ieder geval een nieuwe dynamo er in zitten!

Bedankt voor de reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...