Spring naar bijdragen

1994 ZJ 'Restoratie'


Mitchell2.24v
 Share

Recommended Posts

Het is eindelijk zover. Ik heb het besluit genomen, en ga de Jeep toch weer wat meer aandacht geven. De ZJ wordt opgeknapt.

Restauratie is een beetje te groot woord, maar er moet toch flink wat werk in de Jeep gaan zitten.

Hier alvast een foto van hoe die origineel was in mei 2007:

GrandCherokee.jpg

Wat er tot nu toe gedaan is:

  • Andere wielen / banden (30-ers op 15" stalen velgen)
  • Verhoogd (2" blokken + 2" veren)
  • Verstelbare trackbars voor en achter
  • Steering Brace
  • Andere vooras (Dana 30HP ipv normale Dana30)
  • Alle rubbers van de ophanging vervangen
  • Gereviseerde voorste aandrijfas

en verder een hoop achterstallig onderhoud (sensoren, lampjes, etc).

De Jeep voelt tijdens het rijden echter nog steeds alsof deze ieder moment uit elkaar kan vallen. Ergens tussen de motor en de wielen klopt er nog steeds iets (of meerdere ietsen) niet.

Het plan voor de toekomst:

  1. Ik wil een andere tussenbak gaan plaatsen, zodat ik van de Visco af ben, en evt. ook 2wd kan rijden. Welk type dat wordt weet ik nog niet, moet nog een hoop lezen. Het plan is in ieder geval om een bak te kopen en die zelf te reviseren voordat ik die ga plaatsen.
  2. Ik wil de assen gaan reviseren d.m.v. een nieuw binnenwerk en nieuwe lagers. Dat kan een mooi moment zijn om de verhouding eens te herzien.
  3. De hoeken van de aandrijfassen wil ik controleren en zo nodig herstellen.
  4. Voor wil ik de geometrie zoveel mogelijk weer naar normaal brengen. Waarschijnlijk betekend dit langere draagarmen. Ook hierover moet ik veel gaan lezen. Eventueel op maat gemaakte aandrijfassen voor en achter.
    Verder wil ik de huidige dorpels weghalen en het voorbeeld van Ogdak volgen door er vierkante stalen profielen in te lassen.
  5. De hele auto gaat op termijn gespoten worden. Ik denk nu aan Patriot Red, maar die kleiur is nog niet definitief.
  6. Het Airco systeem moet onder handen genomen worden. De houtje-touwtje oplossing van vorig jaar was geen groot succes.

Er zullen verder nog wel wat andere plannen zijn, maar die schrijf ik later wel op.

Al met al moet ik dus een hoop gaan (bij)leren, en zal ik veel meer tijd in de Jeep gaan steken dan tot nu toe gebeurd is. Helaas heeft onze ZJ iets te weinig aandacht gekregen in het verleden, en dat is jammer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed joh!

Ik zal je project met interesse volgen.

Die dorpel oplossing wil ik op mijn ZJ ook. Alleen; ik kan zelf niet lassen/slijpen etc. Dus mocht je het uitbesteden...denk ook aan mij :lol:

Succes met je project!

Ik kan ook niet lassen. Slijpen is niet zo moeilijk (goed slijpen misschien wel :unsure:)

De aandrijflijn staat bovenaan mijn prioriteiten lijstje, maar ik hoop de dorpels wel nog in 2010 te fixen. Dat gedeukte gebeuren vind ik maar niks...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan ook niet lassen. Slijpen is niet zo moeilijk (goed slijpen misschien wel :()

Een tijd terug was jeeped in mijn garage bezig samen met mij. Er was toen ook een jeeper aanwezig wiens dorpels van zijn XJ waren doorgerot. Hij had toen via het internet een man gevonden die een mobiel lasbedrijf heeft. Degene van het lasbedrijf heeft zelf de nieuwe stalen dorpels geregeld. Om een uur of 8 in de ochtend begon hij aan de klus en rond een uur of 2 a half 3 in de middag had hij de 2 oude dorpels in zijn geheel weggeslepen en de 2 nieuwe dorpels rondom vastgelast.

Het is zeker van belang dat je alles goed en netjes wegslijpt en vooral niet uitschiet. Je zit namelijk zo binnen in je wagen als de dorpel weg is.

Succes met je verbouwing!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een tijd terug was jeeped in mijn garage bezig samen met mij. Er was toen ook een jeeper aanwezig wiens dorpels van zijn XJ waren doorgerot. Hij had toen via het internet een man gevonden die een mobiel lasbedrijf heeft. Degene van het lasbedrijf heeft zelf de nieuwe stalen dorpels geregeld. Om een uur of 8 in de ochtend begon hij aan de klus en rond een uur of 2 a half 3 in de middag had hij de 2 oude dorpels in zijn geheel weggeslepen en de 2 nieuwe dorpels rondom vastgelast.

Het is zeker van belang dat je alles goed en netjes wegslijpt en vooral niet uitschiet. Je zit namelijk zo binnen in je wagen als de dorpel weg is.

Succes met je verbouwing!

Bedankt voor de tip Michel, dat klinkt als een mooie oplossing. Zelf leren lassen lijkt me leuk, maar voordat je dat goed kan, zal je toch weer een tijd verder zijn.

Als die jeeper met de XJ ook hier op 't forum zit, zou ik graag horen hoe het mobiele lasbedrijf heet.

En wat betreft netjes werken, daar heb je helemaal gelijk in. Het is de bedoeling dat de ZJ er weer knap uit komt te zien. Dan moet je geen half werk doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een tijd terug was jeeped in mijn garage bezig samen met mij. Er was toen ook een jeeper aanwezig wiens dorpels van zijn XJ waren doorgerot. Hij had toen via het internet een man gevonden die een mobiel lasbedrijf heeft. Degene van het lasbedrijf heeft zelf de nieuwe stalen dorpels geregeld. Om een uur of 8 in de ochtend begon hij aan de klus en rond een uur of 2 a half 3 in de middag had hij de 2 oude dorpels in zijn geheel weggeslepen en de 2 nieuwe dorpels rondom vastgelast.

Het is zeker van belang dat je alles goed en netjes wegslijpt en vooral niet uitschiet. Je zit namelijk zo binnen in je wagen als de dorpel weg is.

Succes met je verbouwing!

Wie weet wat de naam van dat mobiele lasbedrijf is? Ik denk dat we dan al 2 auto's met 2 dorpels voor hem hebben :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
Soms ben ik wel handig :) Hier de link met de foto's vanuit mijn garage.

http://www.lasklus.nl/Jeep%20Rockers.htm

Op de een of andere manier zie ik deze post nu pas. Lekker op tijd :)

Maar goed, die dorpels moeten nog steeds gebeuren, en dat ziet er goed uit!

Inmiddels heb ik gekozen voor de 242, en ik heb er ook al eentje liggen. Tevens heb ik een losse 249 liggen, zodat ik alles op het gemak kan uitzoeken en voorbereiden.

242_249.jpg

De Airco is nog steeds niet gefixed, maar wel bijna. Alle onderdelen zijn in huis, en het plan de champagne is er ook al. Dat moet binnen een paar weken geregeld zijn.

Kortom het heeft allemaal iets te lang stil gelegen, maar het leeft nog wel. Hopelijk snel meer (en vooral substantiele) updates.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Het project ligt door omstandigheden toch weer (te lang) stil, maar er komt toch wat schot in de zaak. Over een paar weken ga ik mijn dorpels laten verwijderen, en komen er kokerbalken voor in de plaats. Als er mer mensen interesse hebben, zie mijn andere topic (klik)

Verder heb ik een setje nieuwe(re) stoelen op het oog, zodat we ook bij langere ritten weer lekker kunnen zitten.

Ik wilde ook de achteras vervangen voor een nieuwer exemplaar, maar dat is helaas door mijn eigen onoplettendheid niet gelukt. Aan een andere oplossing wordt nu gewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan aan mij liggen maar die prijs die jij wilt betalen voor die kokerbalken vind ik nogal duur!?

of is dit een normale prijs?

zou ik eerder gaan voor een rockslider ofzo. of komen die niet in de plaats van zo'n dorpel?

kan het helemaal aan het verkeerde eind hebben, zag zoiets van Ogdak's ZJ namelijk.

of heeft die dat zelf gemaakt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De prijs is uiteraard inclusief kokerbalken (materiaal bijna 300 euro!), lasdraad, gas (gaat een hele 10L fles van 50 euro doorheen), afwerking, slijpen en tectyleren.

Tja wat is duur, het is de prijs welke berekend heb door materiaal en arbeid bij elkaar op te tellen, daarbij reken ik 33 euro per uur aan arbeid kosten.

Vind je het nu nog veel? :rolleyes:

Als er meerdere auto's het tegelijk laten doen kan ik leuke kortingen geven, ik kan dan achter elkaar doorwerken en kan het materiaal groter en dus goedkoper inkopen ;)

bewerkt door lasklus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

........Vind je het nu nog veel? :rolleyes:

Absoluut !

Maar dat komt omdat dit een hobbyforum is en jij met je lasbedrijf hier zit te posten (lees adverteren)

Bedrijfsmatig zullen je prijzen wel meevallen, maar voor onze hobby vind ik het flink geld.

Of geef je ook forum korting ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan aan mij liggen maar die prijs die jij wilt betalen voor die kokerbalken vind ik nogal duur!?

of is dit een normale prijs?

zou ik eerder gaan voor een rockslider ofzo. of komen die niet in de plaats van zo'n dorpel?

kan het helemaal aan het verkeerde eind hebben, zag zoiets van Ogdak's ZJ namelijk.

of heeft die dat zelf gemaakt?

Het is een klap geld, dat klopt. Voor mij is het echter een afweging. Ik kan dit niet zelf, en zit momenteel wat krap in de tijd, dus dan is laten doen een alternatief.

Bovendien zijn rocksliders ook niet goedkoop, en voor zover ik weet, gaan die onder de dorpels. Die zijn nu echt rot en moeten sowieso vervangen worden...

Voor mij is dit niet duurder dan laten uitdeuken / spuiten, en daarna rocksliders plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een klap geld, dat klopt. Voor mij is het echter een afweging. Ik kan dit niet zelf, en zit momenteel wat krap in de tijd, dus dan is laten doen een alternatief.

Bovendien zijn rocksliders ook niet goedkoop, en voor zover ik weet, gaan die onder de dorpels. Die zijn nu echt rot en moeten sowieso vervangen worden...

Voor mij is dit niet duurder dan laten uitdeuken / spuiten, en daarna rocksliders plaatsen.

Ik heb rocksliders, die komen onder de dorpels en niet in plaats ervan. Voor prijs kan je Sjikita een pb sturen.

Blijft wel dat je nog steeds je dorpels moet vervangen omdat ze rot zijn en niet door APK komen.

Overigens uitdeuken bij een schadebedrijf komt voor 2 dorpels op 1200 euro...is wel inclusief spuiten en garantie....

Hoop geld voor een auto van 16 jaar oud.

Even afwachten wat de prijs doet bij meer geïntresseerden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens uitdeuken bij een schadebedrijf komt voor 2 dorpels op 1200 euro...is wel inclusief spuiten en garantie....

Dat bedrag heb ik inbderdaad ook gehoord. En na de volgende Jeepdag kun je die 1200 euro nog een keer gaan uitgeven. Als ik die orpels strak zelf een likje verf geef, zit ik nog niet op 1200 euro.

En ach, ik heb wel eens gehoord dat je een Jeep niet met verstand moet benaderen :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Zo, gistermiddag de Jeep met nieuwe Onverwoestbareâ„¢ Rockers opgehaald, en ik ben zeeeer tevreden over het resultaat! Zal vandaag even een foto maken hier voor de deur.

Ook gisteravond de voorstoelen van een ZJ met ruim de helf minder kilometers opgehaald. Die kunnen er dus binnenkort bij mij in.

bewerkt door Mitchell2.24v
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was vandaag te druk voor een paar mooie foto's, dus dat komt binennkort!

Maar... Vanavond bij JeepEd geweest, en ik kan melden dat de auto prima aan de nieuwe dorpels is op te hijsen. We hebben de brug onder de dorpels gezet, en de hele auto kwam perfect omhoog. Ook onder de auto ziet het er heel netjes uit! Wat mij betreft heeft Patrick heel goed werk geleverd :thumbsup:

Ik had helaas geen camera bij me, maar de volgende keer zal ik dat wel vastleggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, gistermiddag de Jeep met nieuwe Onverwoestbareâ„¢ Rockers opgehaald, en ik ben zeeeer tevreden over het resultaat! Zal vandaag even een foto maken hier voor de deur.

Ook gisteravond de voorstoelen van een ZJ met ruim de helf minder kilometers opgehaald. Die kunnen er dus binnenkort bij mij in.

Hoe lang is hij nu bezig geweest om je oude balken weg te slijpen en de nieuwe te plaatsen? En waarmee heeft hij zowel de nieuwe kokers als je body behandeld tegen opkomende roest?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Mitchell2.24v, goed om te horen!

@michel1972, tussendoor geveld door griep dus ik heb er iets langer over gedaan (lees minder efficient), ongeveer 22 uur, normaal dus minder, zo'n 14 uur.

Bij Deze Jeep viel het ook nog iets tegen omdat er een flinke deuk in een aanhechting gedeelte was weggeplamuurd en de dorpel stijl naar de bodem op twee plaatsen wat verder was weggerot als normaal.

Met deze twee punten had ik dus vooraf geen rekening gehouden maar dat heb je weleens met aanname klussen.

Ik heb de binnenzijde van de oude dorpel ingespoten met primer en de roestplekjes behandeld met roestomvormer van BRUNOX.

Alle nieuwe delen heb ik gekwast met Bitumen.

Ik heb aangeraden om onderin de nieuwe balk een rij met een aantal gaatjes (10 mm) te boren waar je met een tectyl spuitbus met slang in kunt om vanbinnen e.e.a. te beschermen.

Als je vervolgens de gaatjes dichtmaakt met dopjes kun je dit halfjaarlijks overdoen en zo bijhouden.

Mvg Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...