Spring naar bijdragen

Op zoek...naar een wagoneer


ferdi.b
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn erg gecharmeerd van de wagoneer. Wij zijn dan ook op zoek naar een. Het moet een 25 jaar oude zijn ivm wegenbelasting.

Mijn vriendin wil graag een witte/cremekleurige:blush:

Wie kan mij vertellen of verwijzen naar informatie waar ik op moet letten bij de aankoop?

Is het een probleem als je chassis ouder is dan de carrosserie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ferdi,

Allereerst hebben jullie een goede smaak :-)

Check de achterruit/klep, die willen nog wel eens stuk zijn, zeker de elektrisch bedienbare. Check meteen de overige elektronische schakelaars. Het is bijna onmogelijk een wagoneer te vinden waarin alle elektro werkt. Dit soort dingen zijn vaak vrij simpel op te lossen, je hoeft een wagen daarvoor dus niet meteen af te schrijven. Ga ook even onder de auto liggen en check de draagbalken e.d. Je kunt echt wel zien of die in orde zijn. Als je LPG gaat rijden, ga voor een IMPCO installatie, die is voor een Wagoneer of amerikaan in het algemeen echt het beste. Als de auto al op LPG rijdt, check dan ook of de auto goed op benzine loopt. Probeer ook de versnellingen uit en natuurlijk de 4x4.

Een oud onderstel hoeft geen probleem te zijn. Vaak is het zo dat alleen het 'papierwerk' van een oud onderstel komt, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat is natuurlijk helemaal mooi.

Verder succes en laat even weten wanneer je wat moois gevonden hebt!

Casperson

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ferdi ,

Linkje van de wagen is misschien handig , je hebt kans dat mensen hem kennen.

Alle electrische spullen kunnen defect gaan , dus ook het achterruit , bediening geeft wel eens problemen , even de zoekfunctie boven gebruiken.

Bij een ombouw is de wagen niet meer orgineel , de een gruwelt hier van de andere maakt het niks uit.

Wegenbelasting vrij is lekker en gas ook .

Modellen verschillen wel qua uiterlijk , maar weinig wat de techniek betreft .

De mijne is van 1966 , motor vernieuwd en ander interieur en kleur en hout print , ook niet orgineel dus maar wel mijn smaak.

Groet Reinier .;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad Reinier..

Ik heb ook andere foto's van de wagen daar lijkt alles ook netjes op. Behalve wat droogtescheurtjes in de leren bekleding (niet er door heen gelukkig)

Deze auto is inderdaad drie jaar in bezit en in '99 is de auto naar Nederland gekomen. De eigenaar heeft toen de stuurpomp en raamrubbers vervangen en de auto laten tektieleren. Twee jaar geleden is de uitlaat vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben het hier gewoon over een omgekatte auto, althans de papieren doen anders voorstellen dan het werkelijk is.

Niks nieuwere carrosserie op een oud chassis.

Ik heb nog nooit gezien dat dit daadwerkelijk gebeurd is, simpelweg omdat dit veel te veel werk is.

Er is waarschijnlijk gekloot met de invoerpapieren.

Dit lijkt natuurlijk handig voor de wegenbelasting, maar de problemen beginnen pas echt als je een behoorlijk ongeluk krijgt en de auto met een stofkam nagekeken wordt. Dit gebeurd dan niet door het RDW maar door de pleisiemeneeren.

Vervolgens moet je er dan niet gek van opkijken als je gezeur krijgt van de verzekering en je moet er al helemaal niet aan denken dat er letselschade om de hoek komt kijken.

De vincode/chassisnr. kan eventueel uitsluitsel geven.

Zit het originele vinplaatje nog op het dashboard dat verwijst de code naar het juiste bouwjaar en dan kun je er bijna zeker van uitgaan dat dat het werkelijke bouwjaar is.

Nou is dat hele omkatgedoe persoonlijk. Ik houd er niet van en moet er niet aan denken dat ik in zo'n ding zou moeten rijden, maar ieder zijn meug.

Even over de auto zelf.

Ik ben al bij talloze auto's wezen kijken die er op de foto goed uitzagen.

Kom je bij de betreffende auto dat blijkt echter maar al te vaak dat het bagger is.

Deze auto ziet er op de foto redelijk netjes uit, het tegendeel is echter waar.

De auto is in matige staat. overal zie je kleine roestplekjes en scheurtjes in de lak waar roestvorming zichtbaar is. Het chroomwerk is matig. Het interieur is vergaan en op sommige plaatsten compleet verrot. De motorprestaties zijn beneden peil. Het rijgedrag van de stuurinrichting vond ik zelf stuurloos.

Achterruit met handbegeleiding, Slowmotionwindows etc.

Nou moet ik toegeven dat ik een zeikerd ben en van Wagoneers nog niet zo veel afweet, ik ben zelf anderhalf jaar op zoek geweest naar een goede en wij hebben er pas een sinds 2 maanden.

Deze auto is volgens mij niet meer waard dan 7000 euro, dan moet je er nog eens 10.000 euro een een jaar werk in steken om hem een beetje mooi te krijgen.

Spuitwerk 4000,- totale interieur en rubbers 3000,- overige snuisterijen 3000,-

Als je eenmaal bezig bent kom je nog van alles tegen wat dan weer extra kosten zijn..

Ik kan het weten want ik heb een Suburban compleet gerestaureerd en kwam natuurlijk ook van alles tegen wat dan net weer wat duurder was dan gepland. http://www.brokske.nl/CHEVYTRUCKSFORUM/viewtopic.php?f=14&t=824

Als je dan toch zoveel geld uit wilt geven voor een auto kun je er volgens mij net zo goed een kopen die gewoon al netjes is, bv. Een auto van Zijlstra uit Damwoude. Dat scheelt je heel veel tijd en ergernis.

Voordeel van deze auto is dat je weet wat je koopt. De boel is niet even snel weggewerkt om kopers te misleiden, dus wat dat betreft is het een eerlijke auto.

Ga vooral zelf kijken en proefrijden en neem zelf de beslissing.

Misschien liggen jullie eisen niet zo hoog en ben je gewoon tevreden met deze auto.

Ik zou toch iemand mee nemen die er echt verstand van heeft, want ik ben op Wagoneergebied een beginneling en misschien zie ik het helemaal verkeerd.

Succes met je speurtocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hendrik Jan,

Hier word ik dan weer wat wijzer van. Mijn eisen liggen redelijk hoog. Het mag niet een restauratieproject worden. Dus het moet een harde, complete, en volledig functionerende wagen zijn.

Een beetje poetswerk en hier en daar iets perfectioneren is geen probleem.

Dus jij denkt dat het dan geen auto voor mij is?

Ik hou inderdaad die site van Zijlstra ook in de gaten, maar het verloop is niet zo heel groot. Ze hebben op dit moment weinig wagoneers staan. Alleen een witte. Ik weet niet of jij die gezien hebt en wat jou idee daar over is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je eisen redelijk hoog liggen moet je denk ik aan deze auto (die van MP) niet beginnen.

Er zit gewoon nog veel werk in en als je eisen redelijk hoog liggen is het niet zo van kopen en rijden.

De witte wagoneer die bij Zijlstra staat is een hele nette auto. Wij hebben deze auto ook bekeken, maar niet mee gereden. Of het bouwjaar klopt weet ik niet, ik weet niet of dit model in 70 gebouwd werd.

Het nadeel van die auto is dat er nauwelijks opties op zitten. Ik heb begrepen dat ook het rijgedrag heel anders is dan van een jongere Wagoneer ui begin 80.

Volgens mij zit op deze Wagoneer geen stuurbekrachtiging, elektrische ramen, deuren en achterklep. Of er airco op zit weet ik niet.

Met name het ontbreken van stuurbekrachtiging kan voor de vrouw lastig zijn.

Ook een auto zonder airco zou ik nooit meer kopen. Een Amerikaan zonder airco vind ik in de zomer net een magnetron.

In ons geval viel deze auto af omdat de vrouw eigenlijk de enige is die er in rijdt en zij graag een beetje een luxe auto heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hendrik Jan,

Er zit stuurbekrachtiging, airco, verstelbaar stuur, elektrische achterklep, cruisecontrole op.

Of de airco en de cruisecontrole werken gaan we met de proefrit testen.

Helaas geen electrische ramen etc. maar wat er niet op zit gaat ook niet stuk.

Bouwjaar is '77. Het is dan ook een "gewone" wagoneer en geen grand wagoneer. De grand wagoneer is geloof ik vanaf '81 gemaakt.

wagoneer-1977-04-04.jpg

Je ziet de aircopomp en stuurbekrachtigingspomp zitten...

bewerkt door ferdi.b
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...