Spring naar bijdragen
Ab

"HOW TO" reviseren van Prins verdamper.

Recommended Posts

Op verzoek de foto's en topic hersteld.

bewerkt door Ab
oude verwijderd, nieuwe geplaatst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Revisie van een Prins 83C5 verdamper.

Deze Prins lpg verdamper is veel bij de 4.0 motoren met G2 en G3 gebruikt.

Dit is geen eigen product van Prins, maar van een Italiaanse firma; Poliauto.

Poliauto maakt ook voor andere lpg inbouwers verdampers in diverse soorten en maten.

Deze verdampers gaan tussen de 100.000 en 200.000km slechter worden. Ik heb met 175.000 de eerste vervangen (deed het niet meer met koude motor) voor een gebruikte, deze is nu met 215.000km ook overleden (vloeibaar gas lekkage aan buitenzijde). De oude had ik bewaard, deze heb ik gereviseerd en weer terug geplaatst.

Wat nu volgt is geen specifieke revisie handleiding, maar hoe ik het gedaan heb. Ik heb geen handleiding hiervoor kunnen vinden, mocht iemand die wel hebben, of weten te vinden, dan houd ik me aanbevolen.

Vantevoren wist ik ook niet of het goed zou gaan, maar het verschil in prijs tussen een revisie set en een nieuwe verdamper maakt heel wat prudsen mogelijk. De revisie is eigenlijk niet meer als schoonmaken en vervangen van de pakkingen.

Heb er inmiddels 500km mee gereden, geen rare dingen geconstateerd, brandstof verbruik is (weer) normaal.

Benodigd:

-revisieset voor 83C5

-geen speciaal gereedschap

Tijdsduur revisie: 2,5 uur

Tijdsduur wisselen: 1 uur

gallery_1277_7_40437.jpg

De verdamper met revisieset. Revisie set bestaat uit pakkingen, membramen en wat klein spul. Twee membramen die door vacuum van het aanzuigen van het motor bediend bediend worden. Eén membraam bedient een afsluiter aan de vloeibaar gas zijde, de ander een afsluiter aan mengsel zijde.

gallery_1277_7_17687.jpg

Buitenste deksel aan mengselzijde gedemonteerd. Onder aan de deksel zit een slang naar aanzuigzijde van de motor (via T stuk aan andere kant van verdamper) De membraam sluit de drie kleine gaatjes in het midden van het aluminium dekseltje af, bediend door aanzuigen van de motor.

gallery_1277_7_44815.jpg

In en uitlaat poorten. De verdamper heeft 3 inlaat poorten, vloeibaar gas, koelvloeistof en lucht (vanuit luchtfilterhuis) en twee uitlaat poorten, gas/lucht mengsel en koelvloeistof retour.

gallery_1277_7_17948.jpg

Dekseltje verwijderd, hieronder zit de afsluit-stift van de magneetklep.

gallery_1277_7_40978.jpg

Links het mengsel uitlaat gedeelte. De veer geeft tegendruk aan het membraam dat de gas afsluiter bediend.

gallery_1277_7_57005.jpg

Vloeibaar gas gedeelte met afsluiter.

gallery_1277_7_33075.jpg

Het pennetje aan de afsluiter zit aan het membraam gehaakt, het membraam bediend de afsluiter.

gallery_1277_7_75650.jpg

Detail, afsluiter.

gallery_1277_7_63513.jpg

De andere zijde van de verdamper....... Membraam met alu midden deel, aan deze kant een klein alu plaatje.

Dit membraam zit aan luchtfilter zijde en bediend de mengsel afsluiter.

gallery_1277_7_20091.jpg

Membraam eraf, ligt nu links, aan deze zijde een grotere alu plaat, deze bedient het pinnetje in het midden (rechter deel) Het pinnetje gaat naar de andere zijde......

gallery_1277_7_75905.jpg

Warmtewisselaar deel met labyrint. Het pinnetje (links) bediend de klep in het rechter deel.

gallery_1277_7_102343.jpg

Goed te zien is hoe de binnenzijde vervuild is, deze vettige aanslag komt uit het gas. De afsluiter wordt door een veer onder de schroefdop dicht gehouden.

gallery_1277_7_42782.jpgOnder

Onder het labyrint zit het water gedeelte, de in en uitlaat poort zijn goed zichtbaar.

gallery_1277_7_13768.jpg

Detail, pinnetje.

gallery_1277_7_101153.jpg

Vloeibaar gas afsluiter gedemonteerd en voorzien van nieuwe afdichting.

gallery_1277_7_64642.jpg

Mengsel afsluiter gedemonteerd en voorzien van nieuwe afdichting.

gallery_1277_7_84246.jpg

Detail, busje in een kanaaltje, gaasje, zitten ook in de revisieset.

In elkaar zetten gaat in omgekeerde volgorde. Wel heb ik enkele draadeindjes in de buitenste gaten gestoken om alles netjes uit te lijnen.

De draadeindjes gelijkmatig aantrekken om vervormingen van de pakkingen en membramen te voorkomen. De volgende dag nog een keertje gedaan, inmiddels had alles zich "gezet" en kon nog een halve slag aangedraaid worden.

Hierna kan de verdamper weer ingebouwd worden.

Wees bedacht op lekkage van vloeibaar gas, ivm met brand, ontploffings en verbrandingsgevaar! Bij verkeerde montage kan er ook gas in het koelvloeistof circuit komen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inmiddels 9 jaar na de openingspost en een aantal revisies verder..... Reviseren gaat steeds makkelijker, maar de verkrijgbaarheid van revisie kit wordt moeilijker. Nu zelfs niet meer in Nederlands gevonden, maar via Ebay Denemarken. 

Vandaag weer eentje uitgevoerd, en bij de kit zat ook een opengewerkte tekening van de verdamper. Die heb ik gelijk maar even gescand en hierbij toegevoegd.

POLIAUTO 83C5004.pdf

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden