Spring naar bijdragen

"HOW TO" reviseren van Prins verdamper.


Ab
 Share

Recommended Posts

  • 1 year later...

Revisie van een Prins 83C5 verdamper.

Deze Prins lpg verdamper is veel bij de 4.0 motoren met G2 en G3 gebruikt.

Dit is geen eigen product van Prins, maar van een Italiaanse firma; Poliauto.

Poliauto maakt ook voor andere lpg inbouwers verdampers in diverse soorten en maten.

Deze verdampers gaan tussen de 100.000 en 200.000km slechter worden. Ik heb met 175.000 de eerste vervangen (deed het niet meer met koude motor) voor een gebruikte, deze is nu met 215.000km ook overleden (vloeibaar gas lekkage aan buitenzijde). De oude had ik bewaard, deze heb ik gereviseerd en weer terug geplaatst.

Wat nu volgt is geen specifieke revisie handleiding, maar hoe ik het gedaan heb. Ik heb geen handleiding hiervoor kunnen vinden, mocht iemand die wel hebben, of weten te vinden, dan houd ik me aanbevolen.

Vantevoren wist ik ook niet of het goed zou gaan, maar het verschil in prijs tussen een revisie set en een nieuwe verdamper maakt heel wat prudsen mogelijk. De revisie is eigenlijk niet meer als schoonmaken en vervangen van de pakkingen.

Heb er inmiddels 500km mee gereden, geen rare dingen geconstateerd, brandstof verbruik is (weer) normaal.

Benodigd:

-revisieset voor 83C5

-geen speciaal gereedschap

Tijdsduur revisie: 2,5 uur

Tijdsduur wisselen: 1 uur

gallery_1277_7_40437.jpg

De verdamper met revisieset. Revisie set bestaat uit pakkingen, membramen en wat klein spul. Twee membramen die door vacuum van het aanzuigen van het motor bediend bediend worden. Eén membraam bedient een afsluiter aan de vloeibaar gas zijde, de ander een afsluiter aan mengsel zijde.

gallery_1277_7_17687.jpg

Buitenste deksel aan mengselzijde gedemonteerd. Onder aan de deksel zit een slang naar aanzuigzijde van de motor (via T stuk aan andere kant van verdamper) De membraam sluit de drie kleine gaatjes in het midden van het aluminium dekseltje af, bediend door aanzuigen van de motor.

gallery_1277_7_44815.jpg

In en uitlaat poorten. De verdamper heeft 3 inlaat poorten, vloeibaar gas, koelvloeistof en lucht (vanuit luchtfilterhuis) en twee uitlaat poorten, gas/lucht mengsel en koelvloeistof retour.

gallery_1277_7_17948.jpg

Dekseltje verwijderd, hieronder zit de afsluit-stift van de magneetklep.

gallery_1277_7_40978.jpg

Links het mengsel uitlaat gedeelte. De veer geeft tegendruk aan het membraam dat de gas afsluiter bediend.

gallery_1277_7_57005.jpg

Vloeibaar gas gedeelte met afsluiter.

gallery_1277_7_33075.jpg

Het pennetje aan de afsluiter zit aan het membraam gehaakt, het membraam bediend de afsluiter.

gallery_1277_7_75650.jpg

Detail, afsluiter.

gallery_1277_7_63513.jpg

De andere zijde van de verdamper....... Membraam met alu midden deel, aan deze kant een klein alu plaatje.

Dit membraam zit aan luchtfilter zijde en bediend de mengsel afsluiter.

gallery_1277_7_20091.jpg

Membraam eraf, ligt nu links, aan deze zijde een grotere alu plaat, deze bedient het pinnetje in het midden (rechter deel) Het pinnetje gaat naar de andere zijde......

gallery_1277_7_75905.jpg

Warmtewisselaar deel met labyrint. Het pinnetje (links) bediend de klep in het rechter deel.

gallery_1277_7_102343.jpg

Goed te zien is hoe de binnenzijde vervuild is, deze vettige aanslag komt uit het gas. De afsluiter wordt door een veer onder de schroefdop dicht gehouden.

gallery_1277_7_42782.jpgOnder

Onder het labyrint zit het water gedeelte, de in en uitlaat poort zijn goed zichtbaar.

gallery_1277_7_13768.jpg

Detail, pinnetje.

gallery_1277_7_101153.jpg

Vloeibaar gas afsluiter gedemonteerd en voorzien van nieuwe afdichting.

gallery_1277_7_64642.jpg

Mengsel afsluiter gedemonteerd en voorzien van nieuwe afdichting.

gallery_1277_7_84246.jpg

Detail, busje in een kanaaltje, gaasje, zitten ook in de revisieset.

In elkaar zetten gaat in omgekeerde volgorde. Wel heb ik enkele draadeindjes in de buitenste gaten gestoken om alles netjes uit te lijnen.

De draadeindjes gelijkmatig aantrekken om vervormingen van de pakkingen en membramen te voorkomen. De volgende dag nog een keertje gedaan, inmiddels had alles zich "gezet" en kon nog een halve slag aangedraaid worden.

Hierna kan de verdamper weer ingebouwd worden.

Wees bedacht op lekkage van vloeibaar gas, ivm met brand, ontploffings en verbrandingsgevaar! Bij verkeerde montage kan er ook gas in het koelvloeistof circuit komen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 years later...

Inmiddels 9 jaar na de openingspost en een aantal revisies verder..... Reviseren gaat steeds makkelijker, maar de verkrijgbaarheid van revisie kit wordt moeilijker. Nu zelfs niet meer in Nederlands gevonden, maar via Ebay Denemarken. 

Vandaag weer eentje uitgevoerd, en bij de kit zat ook een opengewerkte tekening van de verdamper. Die heb ik gelijk maar even gescand en hierbij toegevoegd.

POLIAUTO 83C5004.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Beste Ab,

Ik heb deze middag Wout van AGA-Tech gesproken, hij gaf mij advies over een storing waarover ik hem belde. Echter ben ik 'het' weer kwijt, ik wil daarnaast niet elke keer Wout bellen. Volgens mij worden ze helemaal gek om elke keer als vraagbaak te dienen, begrijpelijk.

Mijn verdamper (Poliauto/C4) geeft bij het overschakelen van benzine naar gas een soort rrrrrrrrrrrr geluid en daarna ........ geen gas (met de tong tegen het gehemelte, tja hoe moet ik het anders zeggen 😀). Wout wist het gelijk te duiden en gaf aan dat het licht aan het ...... en nu dacht ik dat hij zei: "het ventiel" of "klep". Wout gaf aan dat bij het loshalen ik het vanzelf wel zou zien. Ik heb de boel los liggen maar zie niet waar het mogelijk vandaan kan komen.

Veel plak en sludge verwijderd, een membraam heb ik niet kunnen redden, deze zat helemaal vast aan het huis.

Komt dit rrrrrrrrr geluid je bekend voor? Ik vraag het omdat je al een aantal revisies tot een goed einde hebt gebracht en mogelijk bekend bent met gebreken en de geluiden die daardoor ontstaan.

 

Dank alvast en een prettig weekend,

6 in-line

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat geluid komt mij niet bekend voor.

Misschien bedoelde hij het trillen van de afsluiters die erin zitten.  Ik kan me voorstellen dat deze zo'n geluid kunnen maken. Als het binnenwerk zo vervuild is kunnen deze stroef gaan en niet meer goed werken.

Nu heb ik de C4 ook nog niet open gehad. Maar deze zal niet veel anders als de C5 zijn.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jouw snelle reactie, ik dacht nog: "Mogelijk niet direct een antwoord i.v.m. de vakantieperiode".

Toen ik de verdamper open had liggen kon ik eigenlijk inderdaad ook maar aan één ding denken, nl. de afsluiter ... omdat dit het enige item is welke een beetje snel kan 'klepperen'. Jouw How-To komt goed overeen met de C4, enkele items verschillen in vorm, het principe blijft m.i. hetzelfde. Ben er blij mee en heb er veel steun aan!

Vraag: Smeer je bij de revisie de draaiende delen nog in met vet of iets anders (pennentjes enzo)??? Membramen die op het oog goed zijn of goed lijken te zijn, plaats je deze terug of vervang je voor de zekerheid echt de hele set? Als ik toch bezig ben en de boel open heb!! Bij wie koop jij de revisiesetjes?

Dank weer Ab.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ab hoi,

Ik heb een paar weken geleden een revisiesetje gekocht via E-Bay. Dit weekend was het zover om de set te plaatsen. De foto's van de how-to hebben ook betrekking op de verdamper van de C4  van Poliauto, dat was een goede leidraad.

Het was starten en lopen. Ik krijg vervolgens altijd een gelukzalig gevoel als 'iets' werkt als ik voor de eerste keer ergens mee begin. Het zijn toch een aantal items die je demonteert en daarna weer in elkaar zet. De klus is goed te doen.

Wat ik mij afvraag ......, het ligt eraan waar de verdamper is geplaatst, maar ik kan met geen mogelijkheid bij de aftappluggen komen. Ik denk dat als ik dat wel had gekund, dit heel wat zou kunnen schelen m.b.t. het behoud van de membramen en de 'snotachtige afscheiding die ik heb moeten verwijderen. De aftappluggen zou ik (als onderhoudstip) losdraaien en dan loopt het residu er volgens mij gewoon uit, of je spoelt de verdamper door met water door eerst de aan- en afvoerslangen van de verdamper los te halen en de aftappluggen los te draaien.

Afijn, het is weer gelukt ook en mede dankzij de how-to van Ab. Bedankt weer.

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...