Spring naar bijdragen

Gebrom op de snelweg


Recommended Posts

Gegroet allen,

Ik hoor sinds de laatste tijd gebrom als ik op de snelweg rij rond de 100-140 km/h (jaja te snel) en mijn gas iets terug laat zakken. Het idee wat ik eerst had was dat mijn banden misschien niet geheel goed vast zaten, ik had die dus gecheckt maar daar lag het niet aan. Nu heb ik het idee dat het aan mijn as zou kunnen liggen, athans de lagers etc ervan. Het vreemde is zodra ik gas loslaat of juist gasgeef is het weg. Dus zat zo te denken dat mijn lagers inderdaad versleten zijn, en door de lichte speling gaan brommen.

details: Het geluid (laag gebrom) lijkt van achter te komen (achteras richting), gebeurt tussen de 100-140 km/h wanneer ik heel lichtjes het gas loslaat. Uitvoering: 3.1 TD Laredo uit 2000.

De vraag is natuurlijk wat is de oorzaak van dit probleem, kan ik ermee doorrijden, kosten van reparatie of kan ik het zelf ook fixen? Ben wel technisch en kan hulp in roepen van vrienden die wat meer weten maar ben altijd van plan geweest om zelf gewoon lekker te knutselen aan mijn Jeep. Ow en als ik het zelf probeer te fixen wat heb ik allemaal nodig.

Ik hoop snel van jullie te horen, alvast bedankt!

P.s. Als jullie meer info nodig hebben laat het weten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo JanWillem,

je bent niet de eerste die een topic lanceert ivm met geluiden uit de aandrijflijn. De WJ die al wat jaren oud is durft wel idd. gaan grollen, brommen of janken.

Maar het is niet altijd eenvoudig om de diagnose te stellen. Er kan vanalles gaar zijn, nl. differentieel zelf, lagers, enz...

Soms is het een echt zoekplaatje, en zelfs specialisten durven nog wel 's de bal misgooien door het verkeerde onderdeel te vervangen.

Vandaar zou ik zeggen, gebruik eens de zoekfunctie of kijk eens in de aandrijflijn sectie naar topics ivm. assen, differentieel, enz...

je vindt er vast voldoende info.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik had daar dus al wat dingetjes gevonden en had het idee dat best wel wat mensen het zelf fixen. Maar wat ik nog niet had gevonden waren de kosten van eventueele vervanging of hoe ik het zelf kan fixen. Maar het kan natuurlijk ook aan mij liggen dat ik niks vindt :blink:

Bedankt voor je snelle reactie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fixen is mogelijk als je weet wat er hapert.

Ik heb bij mijn WJ op 210.000 een wiellager vervangen links voor en nu is hij redelijk stil.

maar op deze km-stand hoor ik ook dat het voorste diff al wat begint te grommen, maar dit is nog niet zo erg bij mij.

als het echt zo ver komt dat je diff speling heeft of echt kabaal maakt zoals een metabo klopboormachine :blink:, dan zit je met een serieus karwei.

Ikzelf kan geen diff's reviseren, want je hebt er speciaal gereedschap voor nodig om alles op de juiste maat af te stellen. doe je dit niet, dan heb je met de nieuwe onderdelen gegarandeerd opnieuw zooi na een paar dagen.

Maar je moet eerst de diagnose stellen. heb je al 's de oliën ververst ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt het over de olien van transmissies etc? Dat was gedaan voordat ik de Jeep had gekocht, dus dat is al wel een jaar of twee geleden. Mijn km-stand is nu +- 180k (waarvan denk zo'n 10k door de bushbush), maar ik zal is kijken wat mijn locale autoboer zegt (stuk goedkoper dan de dealer).

Ik zal ook is kijken wat er gebeurt als ik mijn achterbanden er even af en op zet, en daar ff kijken of alles nog goed vastzit (zal waarschijnlijk niet het probleem zijn, maar controleren kan geen kwaad)

En idd diff reviseren, denk dat dat mijn petje te boven gaat, hoewel ik het interresant zou vinden om te zien hoe dat in werking gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klinkt misschien raar.....

Maar ik zou ook eens naar je uitlaat kijken/luisteren.

Ik heb ooit eens iets gelijks gehad met een opel omega.

En daar bleek de einddemper los te zitten, door dat de aanhechting pijp-pot door was.:D

Toen deze uiteindelijk afbrak en m'n halve bumper mee nam was het gebrom weg.....:whistle:

Testen is simpel en goedkoop. Bij draaiende motor even het uiteinde van de uitlaat dicht houden.

En hoor je ergens gesis, dan is het de uitlaat. En anders niet, maar dat is logisch :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...