Spring naar bijdragen

aanhangwagen verlichting probleem


Recommended Posts

hallo ik heb een probleem met mijn aanhangwagen bij mijn auto jeepcj7

doet alles het perfect mijn andere auto renault doet ook alles het perfect

nu mijn vrouw der auto grand cherokee doet alles het 10 min goed en dan valt verlichting aanhangwagen uit en het rechter achterlicht van auto

dan hoor je piep toon in auto na een tydje licht uit gezet te hebben doe je het weer aan en alles doet het weer ongeveer 10 min

en dan valt aanhang wagen verlichting weer uit en rechter achterlicht

wat zou dit kunnen zijn :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zit een kleine module linksachter in de koffer, achter een klepje dat ietwat achter het reservewiel verscholen zit. Dit is degene die bepaald of er stroom wordt doorgelaten naar de stekker van de aanhangwagen.

Als je met slecht contact zit of in je stekker of in de elektriciteit van de aanhanger, dan worden de lichten van de aanhanger uitgeschakeld. De mijne doet dit net zo. In het begin wel, dan wat later komt er de melding op het display en als je dan kijkt werken de lichten effectief niet. Rij je verder werken ze weer wel. Lijk mij dat deze module heel gevoelig is.

Pas op, het kan zijn dat je achterlichten van de auto zelf ook niet meer werken op dat moment en dan kan het gevaarlijk worden.

Wil je dit ervantussen hebben, dan kan je gewoon de 2 stekkers die op dit moduletje toekomen en vertrekken lostrekken en in elkaar klikken, werkt perfect, elektriciteit trekhaak is dan volgens het oud systeem, rechtstreeks aan de lichten. Nadeel is dan dat bij kortsluiting de zekering van je auto zelf springt en dus de lichten van de auto ook direct niet meer werken.

Aan jou dus om te overwegen of je de electronica ervantussen zwiert of je je stekker en aanhanger eens minitieus controleert...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal eens met Hannes.

In 99% van de gevallen is de bekabeling voor de trekhaak met van die ellendige klemmetjes bij de originele verlichting van de auto geklemd. Bij de modernere auto's (jaja, ook al bij de GC) gaat dit niet goed omdat er een module tussen zit die op basis van weerstandsafwijkingen bepaald of er mischien een lampje defect is. Dit is vrij gevoelig.

Er zijn een aantal oplossingen te bedenken :

  1. Gebruik je de aanhanger weinig en geen zin in aanpassingen, trek dan beide stekkers uit het kastje en steek die in elkaar. Zodoende blijft de verlichting (ook van de auto) gewoon branden. Nadeel : de VIC waarschuwt continu voor defecte achterlichten (piepen houdt op).
  2. Een tussenoplossing is om de verlichtingsdraden (voornamelijk normaal licht en remlicht) vóór het kastje aan de auto-kabelboom aan te sluiten. Nadeel : bij kortsluiting in de aanhanger-verlichting slaat de zekering van de auto door (niet zo'n probleem).
  3. De beste oplossing is om een speciaal kastje te kopen dat is bedoeld voor het aansluiten van trekhaakbedrading aan de bestaande bedrading van de auto. Bij <<deze>> of <<deze>> . Let op bij bestellen in de USA; de connectoren zijn daar anders maar je kunt de draden gewoon gebruiken om aan te sluiten om 'onze' stekkerdozen.

Zelf heb ik geen zin in het aanpassen en heb ik alleen bij offroadtrips een auto-ambulance achter m'n Jeep. Ik kies dus de eenvoudigste oplossing, nr. 1 :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Check de trekhaak gigant brink eens.

Daar kun je een hele makkelijke beschrijving vinden over het goed aansluiten van je stekker.

Niks geen rare kastje, Allemaal heel eenvoudig.

Dit is een bericht wat ik geplaatst heb bij "Aansluiten trekhaak ZJ'97 "

De trekhaak zit er ondertussen gewoon onder. Heb hem al goed uit kunnen testen, en geen aanhangwagens verloren. ghe ghe ghe.

Ik heb de kabel die er door Jeep gelegd is weggehaald en de route die deze liep samen met de bestaande rubbers gebruikt om de nieuwe kabel naar binnen te loodsen.

Vervolgens het aansluit schema van "Brink" gebruikt. en hatsie flatsie klaar.

De kabel loopt super mooi als of het echt is. en alles werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Check de trekhaak gigant brink eens.

Daar kun je een hele makkelijke beschrijving vinden over het goed aansluiten van je stekker.

Niks geen rare kastje, Allemaal heel eenvoudig.

Dit is een bericht wat ik geplaatst heb bij "Aansluiten trekhaak ZJ'97 "

Oftewel optie nr. 2 uit mijn post :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...