Spring naar bijdragen

overwegen aanschaf cherokee 2.5i sport


hansv
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ben nieuw hier op dit forum en geen Jeep-kenner.

Wil een Jeep cherokee 2.5i sport aanschaffen van bj 1999 of 2000.

Hoe betrouwbaar is de motor en het verbruik (bij rustig rijden) ? Wat zijn de onderhoudskosten ?

Ga er voornamelijk mee op de verharde weg rijden (ca 12000 km p/j).

Zijn er bepaalde punten waarop ik extra moet letten bij aanschaf ?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hans,

Allereerst: welkom op `t forum.

Nu een reactie op je vraag.

Een 2.5-liter benzine hoeft helemaal geen verkeerde keuze te zijn.

Echter: je moet rekening houden dat er een aantal nadelen aan kunnen kleven, zoals:

-het blok is wellicht iets tè 'underpowered' voor een XJ (maar wel betrouwbaar voor zover ik weet);

-géén grommend 6-cylinder geluid;

-géén automaat ('not the american way of driving');

-het 4x4-mechaniek is van het eenvoudige soort ('CommandTrac') en per sé niet bedoeld voor full-time 4-wiel aandrijving;

-als je er een aanhanger achter wilt hangen: de trekcapaciteit is beperkter als bij de 4.0-liters en ook het koppel -trekkracht dus- is (véééél) lager.

Doordat er géén 6-cylinder èn géén automaat is gemonteerd, zal het benzineverbruik lager uitvallen dan bij de 4.0-liters. Hou rekening met iets van tussen de 1:7,5 en 1:9,5, afhankelijk van de zwaarte van de gasvoet, de af te leggen route en de af te leggen afstand.

Onderhoud hoeft niet zo èrg duur te zijn, er van uitgaande dat er zich geen al te grote mechanische malheur zal voordoen. De werkplaatstarieven van de lokale Chrysler-Jeepdealer zijn bovengemiddeld, dus hou daar rekening mee. De toegepaste techniek is (relatief) simpel, dus je kan òf het één en ander zelf doen, of voor het onderhoud naar de plaatselijke vakgarage gaan. De diverse olie-, koel- en smeermiddelreservoirs lusten een flinke slok, dus daar ben je ook wat duurder mee uit dan bij een regulier middenklassertje. Ten slotte: voor de post 'banden' ben je natuurlijk ook wat duurder uit dan voor een doorsnee bandje, maar dat kan je beïnvloeden qua merk en adres waar je ze koopt (rondbellen kan hier al gauw voordeel op leveren).

Wat het bouwjaar dat je op het oog hebt, hoef je je naar mijn mening in principe geen zorgen te maken over allerlei problemen op het gebied van techniek en roest. In elk geval een (flinke) proefrit en beluister het mechaniek dat onder de auto zit op vreemde geluiden. Ga ook het onverhard even in (zandpad of zo) en speel wat met de 4x4. Ook dan moeten geen rare geluiden hoorbaar zijn en moet de auto normaal blijven sturen. Controleer ook de airco op een goede koelende werking (binnen een paar tellen moet er een hoop koude lucht gefabriceerd worden), want reparatie van dit item is een kostbare grap.

Als je besluit tot koop, moet je wèl eventjes de 'reeds in de fabriek roestende' ijzeren kruiskopschroeven (die her-en-der zichtbaar zijn) vervangen door rvs-exemplaren, want het oog wil ook wat....

Al-met-al is een XJ 2.5i zeker geen af te raden keuze en.......je hebt 'de looks'!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, de 4 liter is qua prestaties een veel betere motor voor de cherokee .

Wat er mij van weerhoud zijn de kosten.

De 4 liter heeft een flinke slok (1:4 ?) nodig en met de huidige benzineprijzen sad.gif . Ook de aanschaf van een 4 liter is veel meer ( >5000 euro) dan een 2.5i van hetzelfde bouwjaar.

Om toch een cherokee te rijden , lijkt me de 2,5i een goed alternatief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verbruik van de 4.0i is niet onoverkomelijk veel meer dan de 2.5i Het meeste zit hem in dit geval in de rechtervoet: Het trekt zo lekker vlot op enzo.... wink.gif

Wel is de 4.0i zwaarder, duurder in aanschaf en duurder in de verzekering. Dat telt natuurlijk ook mee! De 2.5 is beslist een goede motor, maar net dat beetje extra trekkracht ontbreekt, en de motor heeft beduidend meer toeren nodig om tot z'n prestatie's te komen. Gewoon een proefrit gaan maken, en proberen om een stukje snelweg te rijden. Voelt het voor jouw allemaal vlot genoeg, dan zou ik 'm er niet om laten staan! Vergeet niet dat er ook Cherokee diesels rijden, met minder vermogen dan de 2.5, komen die ook overal! rolleyes.gif

Succes bij je beslissing!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga het je nog moeilijker maken....Ik heb sinds 4 weken nu een cherokee uit 99..met een 4 liter...In principe rijdt mijn vrouw meestal in de Jeep en ik in m'n lease mondeo.... Maar ik wordt steeds een beetje jaloers als we sochtends samen weg rijden....Ik in m'n mondeo..en zij brengt dan de kinderen naar school in de Jeep..Kijk ik ff hoe ze wegrijdt..en zie dan dat ze lekker wegblaast... ja, het kost wat meer aan benzine..maar het is wel heel erg lekker hoor....Ik twijfelde een aantal weken geleden ook nog tussen een 2.5 en een 4 liter..maar nu....pffff. Maar ik moet er wel bij zeggen dat wij met de Jeep maar zo rond de 8000 per jaar gaan rijden. Dan is het best te doen. En het is natuurlijk ook een beetje hobby he...

Veel succes met je keuze. En; een 2.5 is ook een hele leuke en mooie Jeep natuurlijk!! het blijft een Jeep...

Misschien moet je op zaterdag even bij B&S komen kijken..daar komen veel Jeeps (denk ik..ik weet er ook nog weinig van, maar ga zelf wel ff kijken, het is in Tiel)

GeePee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo moeilijk is het nou ook weer niet.

Heb zelf een 3.7 verbruik ligt normaal op 1liter 8km.

En rij zo,n 20 000 km per jaar.

het is maar net wat jou beurs kan besteden.Bereken zelf maar een de aantal km per jaar. en wat het verschil is 1 op 8 of 1 op 10. rij je 15 000km per jaar , dan zal dat zo,n 375 liter besparen. en weegt dat tegen wat je wil in het terein en geluid. ph34r.giflaugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

ben niet goed op de hoogte van de belastingverschil NL en Belgie betreffende diesel of benzine.

Maar heb hier een oa Cherokee 2.5 TD staan en in lage gearing komt dat echt overal overheen of doorheen.

Kleine 3 inch lift, 30" of 31" bandjes en je bent gesteld voor zowel de Ardennen als Afrika.

Verbruik 10 liter.

Het is geen sprinter, maar op standaard banden gaat dat hard genoeg om toch nog je rijbewijs kwijt te geraken wink.gif

Succes,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by leontien@Jan 29 2005, 14:23

Maar waarom zie je eigenlijk zo weinig cherokee's met LPG ?

Wat zou het verschil in wegenbelasting zijn, en waar ligt het omslagpunt ?

Volgens mij is dit punt snel bereikt.....

<div align="right">

Leontien? Leontien?

Héééé welkom op het forum thumbsup.gif

oeps...........off topic, sorry wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(8000 km / 5 ) X 42 ct (LPG) = 672 euro + (4X303 wegenbelasting) = 1884 euro per jaar.

(8000 km / 7 ) X 1,25 ( Euro95 ) = 1428 euro + (4X149 wegenbelasting) = 2024 euro per jaar.

Ik heb aangenomen dat je 1:7 rijd op benzine en 1:5 met LPG omdat je wat verlies hebt met LPG. Ook heb je misschien wat meer onderhoud omdat je om de zoveel tijd je afstelling op LPG eens na moet laten kijken. Zelf heb ik dat nog niet laten doen.

Onder de 8000 km per jaar heb je dus al voordeel met LPG.

Ik zie geen bezwaren tegen LPG. De auto rijd geweldig, en heeft dezelfde power als op benzine. Ik heb een XJ 4.0 uit '92.

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houdt bij de berekening 2 zaken in de gaten:

1. het méérgewicht van de gasinstallatie.

Bijvoorbeeld: een 4.0-liter op benzine (althans de mijne) zit nèt tegen de gewichtsgrens aan, dus zal deze met een gasinstallie er nèt overheen schieten en dan in een naasthogere (= duurdere) klasse vallen (dit kan ook van invloed zijn op de WA-verzekeringspremie die immers van het gewicht van het voertuig afhankelijk is).

2. er is een aanzienlijk tariefsverschil tussen een G3-installatie en een normale "huis, tuin en keuken-installatie":

bij een G3-installatie:

8000 km /5 x 0,42 + (4 x 247) = € 1.660 (excl. eventuele extra garagebeurten...)

bij een 'niet G3-installatie':

8000 km /5 x 0,42 + (4 x 328) = € 1.984 (eveneens excl. evt. extra onderhoud).

Op zich zou je overigens met een goed afgeregelde G3 minder vermogensverlies moeten hebben dan een 'ouderwetse' en derhalve zuiniger moeten kunnen uitkomen als de gehanteerde 1:5. Een méérverbruik van 10 à 15% ten opzichte van benzine wordt tegenwoordig door de techneuten als reëel beschouwd.

Greetz,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een 2.5i Cherokee van 1998. In het dagelijks gebruik is de 2.5 krachtig genoeg. Waar ie duidelijk te kort komt is bij het rekken van een flinke caravan.

En dan vooral heuvel op. Soms moet je dan echt terug naar de 2e versnelling.

De 5e versnelling is met caravan goed bruikbaar op de rechte weg. Ook de topsnelheid is nog goed genoeg (110) Gaat het iets omhoog dan moet je vrij snel terug naar de 3e. De 4e kun je dan overslaan want die biedt dan geen extra trekkracht meer t.o.v. de 5e.

De wegligging van de Jeep met aanhanger is overigens perfect.

Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by JanW@Feb 1 2005, 16:15

Houdt bij de berekening 2 zaken in de gaten:

1. het méérgewicht van de gasinstallatie.

Bijvoorbeeld: een 4.0-liter op benzine (althans de mijne) zit nèt tegen de gewichtsgrens aan, dus zal deze met een gasinstallie er nèt overheen schieten en dan in een naasthogere (= duurdere) klasse vallen (dit kan ook van invloed zijn op de WA-verzekeringspremie die immers van het gewicht van het voertuig afhankelijk is).

2. er is een aanzienlijk tariefsverschil tussen een G3-installatie en een normale "huis, tuin en keuken-installatie":

bij een G3-installatie:

8000 km /5 x 0,42 + (4 x 247) = € 1.660 (excl. eventuele extra garagebeurten...)

bij een 'niet G3-installatie':

8000 km /5 x 0,42 + (4 x 328) = € 1.984 (eveneens excl. evt. extra onderhoud).

Op zich zou je overigens met een goed afgeregelde G3 minder vermogensverlies moeten hebben dan een 'ouderwetse' en derhalve zuiniger moeten kunnen uitkomen als de gehanteerde 1:5. Een méérverbruik van 10 à 15% ten opzichte van benzine wordt tegenwoordig door de techneuten als reëel beschouwd.

Greetz,

<div align="right">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...