Spring naar bijdragen

Goedkoop tunen is .... duurkoop problemen


Recommended Posts

Ondanks dat ik zelf geen voorstander van tunen ben, heeft een tuner gewoon te doen wat 'ie belooft en waar je voor betaald.

De discussie of je een Jeep wel of niet moet tunen is hier al vaker gevoerd.

maar hoe je het ook went of keert: Zuiniger rijden én meer koppel?? Mooie belofte, maar ik wil het wel eens zien gebeuren. Meer power kost meer brandstof. En meer power nodigt uit...

Een autofabrikant zal altijd de gulden middenweg tussen vermogen en verbruik kiezen. Daarnaast let hij op de soepelheid van de motor en een gelijkmatige trekkracht.

Tuners maken gebruik van die middenweg. Vooral bij turbo dieselmotoren is veel winst te halen. Maar nogmaals: Het gaat bijna altijd ten koste van de loopcultuur en/of het verbruik.

dit is net zo off-topic als de topics die jij sluit:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 54
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

En als je je Jeep laat tunen (chippen eigenlijk), wanneer komt dat extra vermogen dan vrij? De grafiekjes die ik bij zulke acties zie laten meestal een toename bij hoge toeren zien, bijv vanaf 4000 toeren, en daar zit je met een Jeep toch niet heel vaak, ik niet iig?

Eerst even:

Welk vermogen bedoel je hier, PK's of koppel?

Wat de meesten willen, denk ik, is koppel. PK's is naar mijn bescheiden mening in dit land volledig zinloos, straks zelfs in Duitsland waar er een toename is van limieten.

Kort gezegd:

De GC heeft een turbo, wat dan meestal gedaan wordt is een mapping maken waarbij de turbo eerder inkomt en de inspuit frequentie vergroot wordt. Dit alles afhankelijk van een X-aantal metingen binnen in de motor.

Dat een koppeltoename brandstof bespaart, zou inderdaad kunnen, omdat je in tijd gezien kortstondiger het gaspedaal en minder diep behoeft in te trappen om tot de gewenst snelheid te komen. Maar in de praktijk is het meestal zo dat de toename van het koppel gebruikt wordt om die heerlijke duw te voelen. :P Dus per saldo, vergeet het minder zuipen maar.:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerst even:

Welk vermogen bedoel je hier, PK's of koppel?

Wat de meesten willen, denk ik, is koppel. PK's is naar mijn bescheiden mening in dit land volledig zinloos, straks zelfs in Duitsland waar er een toename is van limieten.

Kort gezegd:

De GC heeft een turbo, wat dan meestal gedaan wordt is een mapping maken waarbij de turbo eerder inkomt en de inspuit frequentie vergroot wordt. Dit alles afhankelijk van een X-aantal metingen binnen in de motor.

Dat een koppeltoename brandstof bespaart, zou inderdaad kunnen, omdat je in tijd gezien kortstondiger het gaspedaal en minder diep behoeft in te trappen om tot de gewenst snelheid te komen. Maar in de praktijk is het meestal zo dat de toename van het koppel gebruikt wordt om die heerlijke duw te voelen. :) Dus per saldo, vergeet het minder zuipen maar.:yes:

ik heb ca 3 jaar geleden een mb sprinter laten "chiptunen"

voorheen was het een 2200 cdi 4 cilinder met 130 pk bij 3000 toeren en 300 Nm koppel bij 1600 toeren daarna had ie 160 pk bij 3000 toeren

een 350Nm koppel bij 1600 toeren.

het verbruik ging van 1:9 naar 1:10. dus het is wel mogelijk

de zelfde motor als bij jou lag ook in de MB sprinter 316en die kon getuned worden van 160 pk naar 185 pk, koppel durf ik niet te zeggen, maar een maat van mij had er zo een en die werd ook zo'n 10% zuiniger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Lang getwijfeld om de naam van die tuningprutsers bekend te maken, maar dreigementen van hun kant pik ik niet en ga ze ook binnenkort een bezoek brengen voor de rest van mijn geld.

Bedrijf is VTUNE in Eemnes.

Lees de vele recensies op autoweek.nl, o.a. verhouding werk/geld klopt niet en werk/kennis al helemaal niet.

O.a. wordt voorgesteld om dezelfde bestanden bij Vtune UK/Tunefood te bestellen een ELM interface op Ebay....resultaat...

Getuned of niet getuned....maar ieder geval paar 100 €€ goekoper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe vervelend het ook voor je is, denk niet dat je het er zo beter op maakt... Die recensies stonden voordat je aan je tuningavontuur begon nog niet op internet? Is er geen andere (gerenommeerde) tuner die hier eens een mening over kan geven? Die kan je misschien ook wel vertellen waarom het de eerste keer mis is gegaan, dan heb je tenminste wat in handen om te klagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...